BMoon 1 Postad 27 Maj , 2007 Nu när jag drog igång motorn för att stämma av innan sjösättning så upptäckte jag att det droppar lite bensin från en av förgasarna.Misttänker att det kan vara idé att fixa innan man ger sig ut på äventyr. Bensindropp på avgasröret känns inte riktigt rätt:)Läkaget verkar iaf komma från chokeaxeln, en axel altså som går rakt igenom förgasaren på samma sätt som gasspjället. Den mässingfärgade pinnen på bilden. Tänkte innan jag pillar isär något höra vad det kan tänkas vara som läcker. Finns det någon tätning (packbox) på axeln eller kan det vara någon packning eller membran i förgasaren som läcker? Tacksam för lite hjälp!Motorn är en B20 och förgasarna Zenith-Stromberg 150CD. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 27 Maj , 2007 Nej, det är troligen INTE axelgenomföringen som orsakar läckan utan en flödande flottörnål som fastnat i öppet läge. prova först med att knacka med ett skaft till en skruvmejsel eller dyligt, då bör nålventilen lossna! Svårare behöver det inte vara. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Maj , 2007 Oh, tackar!Låter ju troligt. Stiften på främst ettans cylinder var lite fuktiga när jag bytte dem så är nog säkerligen som du säger.Känner att jag inte är speciellt hemma på förgasare (har renoverat och rivit isär flertalet motorer men bara insprutare:( ) så tar gärna lite tips. Vart ska jag knacka och hur ser jag att det rättat till sig? Något mer man bör se över på förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 28 Maj , 2007 Knacka lite runtom där du kommer åt, och när eller om det slutar att rinna ur bensin så fungerar det igen, annars får du plocka isär den o rengöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Maj , 2007 Ok, ska jag göra så. Försöka hinna med imorgon. Känner att jag kanske borde läsa på lite i ämnet förgasare, alltid trevligt med kunskap! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 29 Maj , 2007 Knackade lite med verkade inte hjälpa utan plockade isär och kikade lite.Verkar vara lite oxid på nålen, kan det vara felet? Funderar även lite på oljenivån, vart ska den vara? Oljan var röd och kändes som ATF-olja så antar det går med samma som i automatlådan på bilen?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Maj , 2007 atomatolja är atf, ett trick på bilsidan om man vill få bättre acc på en su stromber zenth är att ta tjockare olja tex motorolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 30 Maj , 2007 Ingen som vet vart oljenivån ska vara eller vad man justerar den efter. Letat men hittar inget!Kikade lite i instruktionsbok från Volvo Penta och där står 6mm från centrumspindelns kant. Över eller under kanten och vad är centrumspindel? Den lilla saken på axeln som låser cylidnern? Senast ändrad av BMoon | 30 maj 2007 | 13:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 16 Juni , 2007 Och historien fortsätter...Efter att ha hållt tätt ett tag så var den igång och sölade idag. Vad ska man göra? Sist upphörde det ju en stund efter att jag putsat av nålen lite. Kanske borde skaffa en ny nål och testa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Juni , 2007 Byt nål och säte förgasaren, är det ända som hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juni , 2007 minska flotörnivån lite. ang olje mängd, så är detta bara för dömpning det ska alltså finns dämpfunktion även när vacumkolven är i botten. du kan göra så här fyll på med vad du tror blir lagom, sen när du skruvar i dämpkolven åker överflödigt ur om du fyllt för mycket, stoppa sen ett finger i insuget och tryck upp vacumklockan till helöppet sen har du lagom volym samt vet att det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser