Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
elfanomad

Angående billiga Voltmetrar

Rekommendera Poster

Hello,

 

Snor ämnet från andra trådar men har skissat ihop ett kopplingsschema på en installation på voltmeter från Kjell & Co och en artikel från Elfa.

Skulle detta funka?

 

 

Mvh Elfanomad

post-19763-1394235073,8373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förslag på justering av kopplingsschemat här ovan.

Vet inte om det är nödvändigt eller fungerar. Men enligt mitt schema ligger det inte konstant spänning till spänningsomvandlaren och därmed till drivspänningssidan. Drivspänning kopplas på när vippbrytaren ställs i något av till-lägena.

Är det en förbättring? Är det onödigt? Tänker jag kanske helt fel? Frågorna hopar sig och blir många.......;)

 

/Göran

 


post-17865-1394235073,9571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det där ser riktigt ut.


Men det framgår inte vad du köpt från Elfa eller från Kjell. Du kan ju säga vilka komponenter du tänker använda.

 

Om DC/DC omvandlaren är galvaniskt skild så spelar det ingen roll var den hämtar sin spänning. Så alternativ 2 är ingen förbättring. Jag antar att spänningsomvandlaren ger rätt utspänning oberoende av inspänningen.
Jag har bara satt in en enkel voltmeter från Biltema i min båt. 


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

med 2 polsbrytraren som kostar 45:- så kan man vid mätningen kasta om så mätarensdriftström alltid komer från det andra bateriet som man inte mäter på. 

 

2 polsbrytaren är denna: 

 


12-690 2-polig växling till-från-till 45,00  

post-15930-1394235074,0118_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dessa komponenter hade jag tänkt använda:

 

- Digital panelmätare från Kjell.

 

- Vippbrytare enligt Nikalord här ovan.

 

- DC/DC omvandlare från ELFA.

 

- Motstånd (100 Kohm och 10 Mohm) från ELFA till panelmätaren.

 

 

Frågan är om panelmätaren, när den får drivspänning, är PÅ och visar 0 V fast vippbrytaren till mätspänningen är i läge FRÅN? Det var därför jag gjorde justeringen från första förslaget.

 

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt ett varv till

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161448

 

och funnit att:

 

Skit i DC/DC och koppla in ett enkelt 9-volts batteri i stället, byt batteri vid behov (instrumentet drar ju bara 1mA, till och med en valnig lysdiod drar betydligt mer).

 

Använd den DUBBLA strömbrytaren till att välja batteribank att mäta OCH strömförsörja instrumentet när brytaren inte är OFF.

 

Du kan ju till-och-med använda uppladdningsbara 9-volt-batterier och om så krävs även ladda dom från båtbatterierna (om nödvändigt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad struligt med två trådar!

Gunnar, har du läst mitt sista inlägg i andra tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp, har läst det.

 

Se strömbrytaren som TVÅ mekaniskt ihopbyggda men elektriskt helt separata brytare.

 

Du kopplar mittenstiftet från brytare 1 till plus på instrumentets strömförsörjning, de två andra stiften på brytare 1 kopplas/byglas samman och vidare till 9-volts-batteriets pluspol.

 

 

Minuspolen från 9-voltbatteriet går direkt till instrumentets strömförsörjnings-minus.

 

Betyder att 9-volts-batteriet bara är inkopplat till instrumentets strömförsörjning och instrumentet är aktivt och mäter när brytaren står i något av lägena till.

 

 

Mittstiftet på brytare 2 går till instrumentets mätingång plus.

De två andra uttagen på brytare 2 går till pluspolen på batterigrupp 1 och batterigrupp 2 (mätobjekten).

 

Minuspolen på batterigrupp 1 och batterigrupp 2 är ju sammankopplade, så från någon av dessa minuspunkter kopplar du en klen sladd till instrumentets mätingång minus.

 

Så, när omkopplaren står i mittläge, är instrumentet spänningslöst och släckt.

När du slår om brytaren åt någondera hållet kopplas instrumentets strömförsörjning (9-volt-batteriet) in och mäter antingen batteri 1 eller 2 beroende på åt vilket håll brytaren aktiverades.

 

I mittenläget mäts ingenting och instrumentet är också strömlöst (sparar på 9-volt-batteriet).

 

Hur enkelt som helst 8.gif\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 25 maj 2007 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasklart Gunnar (efter att ha tänkt så det knakar i 10 minutersmiley-yell.gif\)

 

Vilken dimention har en klen sladd (till - mätingången)

Vilka dimentioner bör jag jag ha på övrigt kablage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klen sladd är vad du behöver till ALLA anslutningar.

Ingenting i denna applikation drar någon ström att tala om.

 

Det som drar mest ström är själva instrumentet, och det drar 1 mA = 0,001 A = knappt mätbart!

 

Även standard hushållskabel (0,75 m2) är faktiskt i sammanhanget grov.

13.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Okidoki

 

Det får nog bli denna lösning.

 

Nu återstår inköp av mojängerna och se om någon av mina vänner kan fixa ombyggnaden av själva mätinstrumentet från Kjell. Jag har aldrig hållit på med lödning av motstånd och bortlödningar av bryggor (inkopplinsmanual).

Fast det är klart, tar jag en stadig whiskey först så går det kanske vägen. smiley-laughing.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni bör lägga ett par dioder i serie på drivspänningen då laddspänningen kommer upp i ca 13,8 volt när motorn är i gång och instrumentet vill ha max 12 volt, två dioder sänker 1,4 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns det inte en risk för att man får för låg spänning till omvandlaren då?

 

10,8(minigräns) 1,4= 12,2

 

Alltså om jag har lägre spänning än 12,2 V när jag mäter så kommer jag under gränsen på vad DC/DC-omvandlaren vill ha, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bra lösningar ni har kommit på. 9-volts batteri idén var ju helt OK. Batteriet kommer räcka väldans länge, fast å andra sidan så med en DC/DC omvandlare så slipper man ens tänka på det.

Som föregående talare sa,så behövs nog någon diod eller två för att få ner spänningen lite om man använder sig utav DC/DC omvandlaren. Den pallar bara med 13,2 V. Så säg att du har en spänning på ca 13,8 (kanske en aningens mer) då generatorn går så kan två dioder i serie få ner den ca 1,5-2 volt beroende vilka dioder man tar.

 

Åh nu är mina labb fingrar igång,vill bara sätta igång med tillverkningen så man kan se om det funkar bra. Måste bara över till konkurenten Kjell och köpa displayen. Sen....löda löda löda..hehe

 

Ska vi säga såhär,den som lött ihop och fått det att lira först får lägga in en bild på sin fina lösning? Alltid kul att se resultat! :-)

 


//Elfanomad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ajdå....

 

Förstod att det var någon som hade lösningen på bild.

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var får man tag på motstånden (100 Kohm och 10 Mohm)? Har Kjell dem? Hittar inte dem i katalogen.

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt dem på ELFA artikelnummer:  Motstånd 0,6W 100 Kohm 60-745-61 ,Motstånd 0,6W 10 Mohm 60-759-49

 

 

Mvh Elfanomad

 

 

 

 

 

Senast ändrad av elfanomad | 26 maj 2007 | 13:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inhandlat allt utom motstånden. Bor 4 mil från närmaste ELFA-butik (Malmö). Köpte denna inbyggnadslåda från Kjell. Det är nog på håret att allt får plats.

post-17865-1394235074,7995_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Efter lite funderande så måste jag revidera mitt föregående inlägg. Och detta gäller alltså varianten med DC/DC, ej batteri.


Din variant 2 har några klara fördelar: DC/DC får ingen ström om inte brytaren är till. Och om man betraktar voltmeter och DC/DC som en apparat så går det bara fram två trådar till dessa - en plus och en jord. Och det räcker med en enpolig brytare.
Däremot är det ju problem om inspänningen till DC/DC är större än 13.2 V. Men det vet du ju inte förrän du mätt spänningen! För att skydda DC/DC kan man koppla in en extra regulator, typ 7805.  I så fall kan man reglera ner 12 V till 5 V och sedan mata DC/DC med 5 V. En 7805 tål inspänning på 20 V (tror jag). Men då blir det lite fler komponenter.
Och delarna verkade ganska billiga. Ska fundera på att göra em sådan kosntruktion nästa år! Men det jobbigasta är ju att göra hål i instrumentpanelen!
Och din fråga:

Frågan är om panelmätaren, när den får drivspänning, är PÅ och visar 0 V fast vippbrytaren till mätspänningen är i läge FRÅN? Det var därför jag gjorde justeringen från första förslaget.


Ja, självklart. Har du ingen inspänning så visar voltmetern 0 V, hoppas jag!
Lycka till med kopplandet!
 
 


 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte displayen från Kjell igår. Baksida ser inte ut som bilden dem har i sin bruksanvisning. Det finns t.ex. ingen RA och RB där man ska löda in motstånden. Sen är lödpunkterna mellan alla bryggor bara några mm långa, är motstånden så små att det går att löda in på så korta avstånd (har inte köpt motstånden än)?

 

Det här var väldigt krångligt för en nybörjare på finelektronik!

 

Senast ändrad av Musik | 27 maj 2007 | 17:22

post-17865-1394235075,0592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Köpte en sådan för ett år sedan, den stämde med bruksanvisningen, men såg inte riktigt ut som din. Gå dit igen och fråga hur dom tänkt sig.
Pilligt värre att löda så små grejer, jag använde lupp för att se vad jag gjorde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det här var märkligt! Förmodligen har dem märkt om kortet utan att ändra i bruksanvisningen. Får åka till Kjell och fråga.

 

Föresten, så var apparatlådan jag köpte en aning för liten. Får se om jag kan fixa det ändå genom att karva bort lite av skiljeväggen mellan batterisidan och resten.

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har också varit och köpt displayen idag och den den såg exakt likadan ut som din. Men men...skruvade bort den högra skruven och där under finns RA och RB, så det är bara fram med kolven och kör :-)

 

Mvh Elfanomad

 

EDIT: En lite tråkig grej,min såg använd ut...rostiga skruvar,hm.

 

Senast ändrad av elfanomad | 28 maj 2007 | 19:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hittade RA och RB jag med, tack Elfanomad!

 

Elfanomad, kan du inte lägga ut en bild på din lödning. Jag har aldrig lött annat än typ mikrofonkablar.

 

Ska man löda ändarna på motstånden (som fortfarande inte inhandlats) i de små hålen som sitter vid sidan om bryggorna?

 

Hur löder man bort bryggan på RB?

 

Hur kortsluter man P2?

 

Hur fäster man kablarna på stiften som man kopplar drivspänning och mätspänning på?

 

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad bra:-)

 

Här kommer en liten bild på min lödning.

 

Jag lödde motstånden på baksidan.Skruvade loss hela kretskortet och lödde på displaysidan.

När du ska löda bort något så använder du lättast lödfläta,det är en fläta som suger upp tenn så man får bort komponenter m.m.

 

Kortslutning gjorde jag genom att använda lödtenn som flyter ihop som en brygga,lödpunkterna satt så pass nära varandra. Skulle det vara problem så använd en bit kabel,ståltråd m.m.

 

På stiftlisterna kan man antingen löda men finast och lite proffsigt så kan man använda sig av sk hylslister (ELFA art nr. 43-708-05 kapbara eller 43-832-12 kontaktelement 43-833-78)  ,det gör att man kan ta loss displayen lätt m.m.

 

Mvh Elfanomad

post-19763-1394235077,1886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Här kommer mitt färdiga resultat av min voltmätare som jag kommer placera i båten. Kanske inte den SNYGGASTE men den har sin funktion:-D

 

Var den superful? :-)

 

post-19763-1394235100,2386_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kanske inte läst men, vad har du Hold knappen till?


Sen så undrar jag, om jag har ett skiljerelä från skyllermarks hur kopplar jag då? har det någon betydelse?

post-23144-1394235100,3396_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hehe,nämde inte Hold knappen utan skulle se om någon reagerade;-)

 

Displayen som jag köpte hade den funktionen att man kan koppla in t ex en brytare (trycknapp) för att hålla värdet i displayen. Om det ev. skulle flippra med sifforna i displayen så kan jag trycka in knappen för att låsa värdet. Kanske ingen funktion man igentligen behöver men eftersom den fanns med som orginal i displayen så kunde jag inte låta bli:-D

 

Kanske kan vara bra då man lägger på en/flera förbrukare för att läsa av ett medelvärde eller nått?! 

 

Nopp,det ska inte ha någon betydelse.Alltså jag har tre kablar som går ut från displayen,dessa tre är uppdelade på 2 pluskablar och 1 minus kabel.

En plus till förbrukarna,en plus till startbatteriet och en minus till vilket batteri som helst.

 

EDIT:Glömde skriva...ser ni att man kan ta bort displayen då vintern kommer (fiffigt elin)

 

Senast ändrad av elfanomad | 13 juni 2007 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...