simon05 0 Postad 24 Maj , 2007 Som ny ägare till en båt med inombordare så glömde jag att kolla och byta olja i drevet innan jag sjösatte båten. Det är ett 280 drev. vad skall man göra? Chansa och köra denna säsongen eller lyfta båten och byta. går det att kolla oljan när båten ligger i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 24 Maj , 2007 Finns väl en oljesticka någonstans på ovansidan. Går ju att bilda sig en uppfattning om oljans skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 25 Maj , 2007 hej,om du inte kan kolla med båten i sjön,schansa inte,lyft båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 25 Maj , 2007 Ja, det går att kolla oljan när båten/drevet ligger i vattnet(förutsatt att drevets överdel inte liggen UNDER vatten!) Det finns en oljesticka absolut längst upp på drevet, en stor skruv med vanligt spår, och tillhörande gummiring/packningStickan visar hur mycket olja som finns i drevet, och färgen avslöjar om det är dags att byta eller om det är vatten i oljan/drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Casper82 0 Postad 25 Maj , 2007 Då kommer osökt frågan, Hur ska oljan se ut? När jag kollade oljan på mitt 280 drev så såg jag inte oljan på sticka, Var tvungen att lägga stickan på ett papper för att kunna se vilken nivå det var. Är detta bra eller dåligt? //Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 25 Maj , 2007 Oljan ska vara oljefärgad, inte vara grå eller mjölkig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 27 Maj , 2007 Om du knappt ser oljan, är den ju bra!;-) Om den är svart är det dags att byta (då smörjer den inget bra längre)om det är grå har du fått in vatten i drevet, då måste du byta delar/täta drevet innan du byter till ny olja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser