BMoon 1 Postad 24 Maj , 2007 Nu när jag efter lite fixande äntligen startade upp motorn för första gången sedan inköp så sprang en röranslutning läck. Inget som märktes vid körning iom köpet. Är iaf det undre av de två rör som sitter i framkant på toppen. En tidigare ägare har varit en rörmokare som uppenbarligen haft lite egna lösningar på gott o ont. I detta fallet så verkar rören vara hårdlödda i den där mässinggrejen ifram. Läckan har uppstått då en bit av lödningen i nederkant av röret lossat (syns ej på bilden men det där som är där som fort bort iaf). Hur bör jag göra för att åtgärda detta? Första tanken var att klura ut hur det sitter från början och fästa det därefter men risken finns ju att rost och liknande gör det svårt. Alternativ två är ju att täta eller löda det igen på nått sätt men hur gör man? Vad tycker ni?Hade tänkt få motorn och båten att gå bra så att den duger över denna säsongen och sen satsa på lite nytt/renovering av drev/motor till nästa sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 24 Maj , 2007 Det undre röret ser ut och gå åt fel håll oxå. Försök löda om det så du klarar dig i sommar då och sätt i nya rör och nytt termostat hus i vinter och fixa till det som det ska vara orginal är min ide i all fall. Orginal ska det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 24 Maj , 2007 Var ute och fick lite hjälp med att få bort skruvarna. Tror inte det var lött utan någon dum-f*n som kletat på typ kemisk metall som tätning, menar vad kan gummipackningarna kosta??? Fick iaf loss termostathuset, rören och den biten.Vart ska det röret som du sa gick åt fel håll gå? Mitt går till avgasknäet som sitter på framsidan av motorn och det andra till limpan.Antar det ska sitta sådana där gummipackningar som ser ut som små slangbitar i anslutningarna in till termostathuset, gummiplattor till knät och limpan och en runt termostaten. Rätt?En fråga till mest för skoj skull, hur går vattnet? Finns ju fyra hål i termostathuset, termostathålet, ett litet bredvid ner i toppen och två för rören. Vad går vart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 25 Maj , 2007 Du har en annan dragning på dina rör. Skickar med en bild hur det ser ut på min motor innan monteringen av de nya su förgasarna skedde. Mitt avgasknä mynnar ut bak över på motorns kyllimpa och ditt svänger nog ner framtill och det är en annan modell. Ring Drevia och Beställ nya packningar till vattenrören de är ett o tyg att få det där tätt annars. be dom skicka med en skiss på hur de ska se ut om de har. www.drevia.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser