Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
tamg

VP AQ - Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej.

Äger en Örnvik 510 HT men funderar på att byta upp mig till en Flipper 700. Saknar erfarenhet av inombordsmotorer!

Är det någon som känner till om det finns sidor på nätet som på ett bra sätt beskriver de olika VP AQ130 -200 alternativen. Gärna info om olika drev i kombination med AQ motorer?  

Erfarenheter av Flipper 700?

Erfarenheter av aktuella drev?

Finns Flipper 700 med dieselmotor?

Hälsningar T

Senast ändrad av tamg | 23 maj 2007 | 13:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en länk på VP.

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/gasengine/sterndrive/

Motortypen finns väl i många olika båtar och gäller inte bara Flipper ....

Erfarenheter om motorer och drev:

Bränsleförbrukning

Driftsäkerhet

Problem

Finns det något motor - drev som är sämre?

Hörde att AQ130 = B20

Finns det någon B230 i marint utförande?

/T

Senast ändrad av tamg | 23 maj 2007 | 13:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oJ VAD frågor och inga svar får du.
Nu kan jag ju inte så mycket om motorer ochvarianter på 700:an men så många 700 det finns i Skandinavien finns det nog i de flesta utföranden.

Om båten så är ju Flipper märket erkänt bra. Bra planlösning (Enligt mig) Mycket båt för pengarna. Bra kvalite. Går väl lite väl platt i lite motsjö då den ej har djup V-botten. 
Nackdelen är väl den lilla Porta Pottin de klämt in bakom förarstolen hur man kommer in där vet jag inte.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I orginal beror nog motorn på båtens årsmodell. Tidiga 70-talare har B20 (AQ130), kring -80 B21 (AQ140) och senare B23 (AQ145) och därefter (B230?) AQ151 och AQ171. En känsla är att AQ130 är vanligast, antagligen tillverkades det flest båtar i mitten på 70-talet.
Jag har en med AQ145 som jag är nöjd med. En fördel med B21/B23 är att de är sötvattenkylda som standard. Det finns mycket skrivet om Flipper 700 på forumet, sök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper 700 finns med diesel, men inte som orginal vad jag vet. Har själv en med diesel och det är relativt vanligt i Finland att man har ersatt bensinaren med diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin - diesel. Idag lutar det mer åt diesel när jag kollat runt lite mer. Biverkning - äldre och långsammare båt - för samma/mer pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...