Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Gäst Anders75

Stoppar tullen icke CE-märkta båtar?

Rekommendera Poster

Gäst Anders75

Någon som importerat icke CE-märkt båt från USA och fått den stoppad av tullen? Eller är det bara skrönor??

 

Enligt Sjöfartsverket kan det tydligen bli så. Läste även en båttidning där en representant från firman CE-proof även uttalade sig och sa något i stil med att tullen skulle bli hårdare på det där.... Nu uttalar sig väl dessa herrar i egen sak, finns så att säga ett egenintresse. Visst jag är medveten om att det går att CE-märka en båt i efterhand, men det tycks ju kosta skjortan. 30-40 tusen för en vanlig fritidsbåt i sexmetersklassen! Och inte tusan blir båten bättre för det!

 

Tycker själv att det här med CE-märkning verkar vara rena snurren. Enligt lagen skall alla båtar tillverkade efter 1950 vara CE-märkta. Har för närvarande en liten 70-talsbalja av okänt fabrikat och någon CE-märkningsskylt har jag inte sett till på den. Måste ju finnas hur många båtar som helst som inte är CE-märkta, för att inte tala om alla hemmabyggen. Jag tvivlar starkt på att en fabriksny båt från USA skulle vara farligare än alla 60, 70, och 80 talsbaljor av som det finns drivor av i Sverige. Nu när dollarkursen är låg skulle det ju annars kännas attraktivt att byta upp sig ordentligt. Det är alltså olagligt att framföra en icke CE-märkt båt i Sverige oberoende av ursprung? Om det nu skulle hota sjöfarten, vore det då inte viktigare att det infördes någon form av kontrollbesiktning av båtar, där elanslutningar, bensinslangar, tankar, kontroll av att inte plasten har delaminerat sig osv..., än stoppa fullt schysta fabriksnya båtar från USA? Så himla ruttet tycker jag!

 

Prisbilden på begagnat hålls uppe av det här, och det känns som ett stort handelshinder. Om jag vill byta upp mig i storlek känns det helt absurt att behöva betala lika mycket för en 10-15 år gammal båt som en helt fabriksny kostar i USA. När det gäller säkerheten torde ju den fabriksnya helt överglänsa den gamla med eller utan CE-märkning, för att inte tala om tillförlitligheten på motorn och även miljön. Framförallt om den gamla båten är utrustad med tåvtaktare och den nya troligen med en modern fyrtaktare.

 

När det gäller bilar höjer man skrotpremien för att man vill ha bort gammalt skrot från gatorna. När det gäller båtar tycks man resonera precis tvärtom. Helt fel säger jag!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tullverkets hemsida står följande angående ta in båt från annat land än EU:

 

CE-märkning

Importerar du en båt till Sverige är du också ansvarig för att båten är CE-märkt, det vill säga att den uppfyller vissa grundläggande säkerhets- och miljökrav. Du kan läsa mer på Sjöfartsverkets webbplats, sjofartsverket.se. Information om CE-märkning finns under rubriken Frågor om båtliv.

 

 

Sjöfartsverkets sida om ce-märkning:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____452.aspx

 

Senast ändrad av Yadis | 22 maj 2007 | 16:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Jo, jag vet det där. Har läst både vad det står på tullens hemsida samt sjöfartsverkets hemsida.

 

Att vara ansvarig för att båten CE-märks är kanske inte nödvändigtvis detsamma som att tullen stoppar icke CE-märkta båtar...

För det är väl inte olagligt att importera en plastbalja, med en motor i? Jag kanske inte ska använda baljan på havet. Jag kanske vill ha den som prydnad i min lokal, för att inreda lite mer maritimt...? ?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


He-he, CE-märkning, the never-ending story. Förutom att du helt visst har rätt i att detta är ett handelshinder (så funkar kapitalismen) så noterar jag ett litet faktafel: Det är båtar byggda efter 1950 OCH importerade efter 16 juni 1998 som måste vara CE-märkta. Alla båtar som var här före detta datum kan lugnt segla vidare.
Om du vill köpa en splitterny båt så erbjuder Stingray ett CE Certification Package w/ Shipping Cradle för det facila priset 634 USD (för deras 20-fotare). De verkar ha fattat situationen för importbåtar i Europa!


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också läst runt lite och fått blandad info. Allt från att det inte går att försäkra och att alla blir stoppade i tullen till att inget händer. Det bästa ska i alla fall vara att hyra någon som personligen kör båten över atlanten men då får det ju vara en segelbåt eller en rejäl yacht. I alla fall slipper man ju både tull och moms och kan säkert hävda att båten fanns här 1997.

 

Från sjöfartsverket

Den 16 juni 1998 blev det lag på att alla fritidsbåtar från 2,5 m – 24 m ska vara CE-märkta. Detta innebär att alla nya och importerade fritidsbåtar ska vara provade och CE-märkta av tillverkaren eller importören. Undantagna är de båtar som fanns på marknaden inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) innan kraven om CE-märkning blev tvingande.

 

Man kan inte tolka det som om att den båtmodell/fabrikat som fanns före 1998 slipper CE-märkning? Ex en Sea Ray från 1997 som importeras från USA fanns ju som fabrikat i Sverige?

 

Senast ändrad av pkno | 22 maj 2007 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...