Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Montera lanternor lite snett

Rekommendera Poster

Har skaffat nya lanternor istället för de gamla slitna sakerna.

Då sidan på båten är lite snett uppåtlutad så behöver man ha någon vinkel för att lanternorna ska komma i rät vinkel utåt. Innan satt där några träbitar men vet inte om jag orkar slöjda till något till de nya lanternorna.
Nu till frågan, är inte och åker så mycket när det är mörkt utan har lanternorna mest om man skulle bli lite sen eller nått.

Iaf om jag nu kommer med mina felvinklade lanternor i lite skymning här i Mariestads skärgård och ni skulle möta mig. Skulle ni:
1. Inte bry er.

2. Gapa nått i stil med jäkla söndagsseglare lär dig reglerna.

3. Kasta ankaret i skallen på mig och sänka mig till botten.

Bara lite nyfiken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det lutar åt två alternativ antingen alt.4 ringa sjöpolisen ;-) fast alt.1 blir nog svaret :-) sen beror det ju lite på hur mycket det lutar.. jag menar är det 45* så kanske man skulle sätta en liten distans :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handlar nog om 10-15° lutning uppåt.
Har la planer på lite finare fästen med vet som sagt var inte om jag ids med det denna sässongen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var dom gamla träbitarna rötna eller varför kan du inte använda dom igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fins träkilar för att kila dörrar och fönster vid montering, kanske kan dessa går att använda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt alternativ 1. NAturligtvis ska lanternorna sitta rätt, men det viktigaste är trots allt att man syns.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett var( Mariestad trafikerar jag ju inte) tveklöst alternativ 1, kanske följt av 2 (lite tyst muttrande för mig själv)

3:an är utesluten då mina ankare är för dyra för att kasta bort smiley-smile.gif\

Jag såg dig nog på radarn långt innan jag såg dina felvinklade lanternor, så för mig var du aldrig nåt problem 9.gif\

Men, hur himla svårt är det att slöjda till ett par passbitar av antingen trä eller metall så att lanternorna sitter som dom ska och problemet är borta ?

10 minuter, kanske max en timme för den som aldrig har sett en slipmaskin, så att du inte ids är inget vettigt argument.

Tänk om jag inte ids hålla utkik, då blir det kaffeved av din båt när mina 9 ton stålbåt manglar ner dig ..det är en attitydfråga 4.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2007 | 20:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om du inte skulle ids att hålla koll på din radar och du mangla över honom med din båt så ligger även du risigt till. Du förväntas ju använda radarn när du har en och hade du gjort det hade du med all sannolikhet sett honom.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe, visst är det så att felet varit åtminstonde delvis mitt, man ska använda all tillgänglig utrustning, inklusive radar om man har..och jag har och jag använder i stort sett alltid radar utom möjligtvis när det är -supersommarväder- men om jag inte hade haft fungerande radar och manglar honom ändå..för jag såg honom inte, vad då?

Nää, det jag ville ha sagt var att lättja (ids inte) inte är en giltig ursäkt för att inte ha sitt fartyg i sjödugligt skick, då får man enligt min mening i stället låta bli att framföra skeppet under den korta tid man inte uppfyller gällande regelverk (i det här fallet felaktigt förda lanternor).

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2007 | 20:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant som det var sagt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satte dem lite på sniskan nu iaf, såg la rätt skapligt ut.
Var även nu ikväll nere i Mariestads hamn och kikade lite, kan bara säga att du lär ha hela sommaren att göra med att meja båtar med snea lanternor.

Skulle nog vilja påstå att iaf  var annan till var tredje båt hade lanternorna på sniskan.
Har så pass många andra dem snett så kan la jag ha det också.

Lär nog inte ens åka i mörker men skulle så ske så är det ju trevligt med lite ljus i mörkret:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Argumentet att andra har så tycker jagvar uselt, likaså at du inte orkar slöjda till dem. Som sagt, hur lång tid tar det? Tror du har rätt bra timlön den stunden jämfört me om nån riktigt tjurig kustbevakare skulle ge dej böter för det (inte för att d elär händ, men iaf). Jag har ett ankare över så jag drar det nog i skallen på dej, nejdå de får nog bli en 1:a. Förresten, missade du komplimangen från Gunnar, han skrev att ditt fartyg var ett skepp, de är inte illa att få höra de när man åker Selco. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...