blange 0 Postad 18 Maj , 2007 Hej på Er! Sitter och funderar, nybörjare som jag är,hur jag ska göra med bottenmålningen. Har slipat bort all färg och primer som satt på botten tidigare. Köpte båten i höstas och botten var i dåligt skick.(5mm tjocka skikt på vissa ställen och helt bortflagat på vissa). Nu är den i princip helt ren (lite,lite röd primer kvar fläckvis, men man vill ju inte slipa för mycket heller).Har fått fram glasfibern på något litet ställe ska man spackla det innan primern eller efter? I butiken sa dom att man ska köra med primer först och sen spackla ev. ojämnheter, låter skumt tycker jag , detta är ju inga gropar, de kommer inte att synas genom färgen. Ska man köra medvanlig färg,har redan köpt Internationals primocon och Cruiser eco, eller ska man köra enbart epoxi, eller epoxi som grund och vanlig polerande uppepå? Fått för mig att det är mer noga med förarbetet om man ska köra med Epoxi?!?! Och om det inte blir bra, nybörjare som man är, så ska det vara ett h-vete att få bort det har jag hört. Vad vinner man på att måla med Epoxi? Helt underhållsfri i flera år har jag hört. Båten är en Flipper 510, gör ca 30knop. Man blir f-n inte klok på hur man ska göra,frågar man 100 pers får man 100 olika svar. På denna site verkar det dock hålla till en del folk som har bra koll på detta, vore schysst med lite hjälp. blange Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ess1 0 Postad 18 Maj , 2007 Epoxin är till för att hindra skrovet att suga upp vatten. Det påstås bl.a hindra att böldpest uppstår. Så lägg 5 lager epoxi och sen 2 lager cruiser eco på. Allt står på tillverkarens hemsida, har själv gjort det en gång och det var väl inte det roligaste man gjort... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 18 Maj , 2007 Eftersom du ska ha din båt (förmodligen) mest i Mälaren kan du strunta i bottenfärg. Måla ordentligt med epoxi. Sen behöver du bara högtryckstvätta på hösten dom närmaste 15 - 20 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 20 Maj , 2007 hej nybyggarn! Jag har tagit ett beslut. Jag målar med Internationals gelshield 200 som är en 2-komponent, kan jag strunta i bottenfärg då? Hur visste du förresten att jag ska ha båten i mälaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 20 Maj , 2007 Jag vet ALLT, Björn!! Åtminstone vet jag att Uppsala är rätt nära Mälaren, jag bodde där när jag först flyttade till Sverige. Och det står Uppsala i din sjöbod... Strunta i bottenfärg, åtminstone det första året. Kolla på botten när du tagit upp båten, jämför med dom som bottenmålat. Du ska se att det är ingen större skillnad, bara lite slem som lätt tas bort med högtryckstvätt. Glad sommar, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 21 Maj , 2007 har just målat min med 5lager gelshild 200 köpte på 5l burkar mycket billigare. sen 2lager lagoracing2. så här gjorde jag: slipa bort all färg tvättade flera vändor med aceton spacklade de skavanker jag hittade med epoxispackel obs var noga med spacklingen jobbigt att slipa. målade första vändan med epoxigrund spacklade igen, kom fram en massa smågrejor som inte syntes innan målade 4 vändor till med epoxigrund. sen 2 lager botten färg. kolla så att du inte har fukt i skrovet innan du målar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 21 Maj , 2007 Tja! Håller med ovanstående, ingen bottenfärg behövs då det är sötvatten. Endast epoxi för mig. Så här gjorde jag http://www.baylinerownersclub.org/gallery/Till-salu Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 23 Maj , 2007 LITE PINSAMT..KLART DU TITTAT I SJÖBODEN KOM PÅ DET PRECIS NÄR JAG CITERAT DITT SVAR. TACK FÖR RÅDEN BY THE WAY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 23 Maj , 2007 Epoxyn måste efterbehandlas med någon färg då den inte är UV-beständig, så satsa på en hård bottenfärg som du kan tvätta som sista strykningar. Bara epoxyprimer är inte att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 23 Maj , 2007 hej JO JAG HAR NOG INSETT ATT DET MÅSTE PÅ ETT PAR SVÄNGAR MED BOTTENFÄRG PÅ EPOXYN SEN... TACK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser