Anders69 0 Postad 15 Maj , 2007 Jag har en fråga om montering av vindgivare. Har sett på så gott som alla påmastade båtar än så länge år med vindgivare att dom är monterade så dom pekar förut. Jag har masten på båten och räknar med att sitta i en båtmansstol o montera men jag har en Ankarlanterna längtfram på masttoppen och nu till min fråga !!! påverkas vindriktning eller något annat om man monterar vindgivaren akterut.....(blir enklare o montera då så jag slipper flytta lanternan) Nu när man lagt en del pengar på vindmätaren vill jag ju att den ska stämma och jag börjar bli lite oskäker eftersom alla jag sett är monterade framåt och jag tänkte sätta den bakåt. det står inget om detta i instruktionsboken. Tack så länge och jag hoppas jag får några bra svar även om det innebär en flytt av lanternan Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Maj , 2007 Tanken är att den skall vara vänd framåt för att jobba i så ostörd vind som möjligt. Men ärligt sagt, jag tror det har väldigt liten om någon betydelse. För om du tänker efter, bryr du dig om att det blåser 8,4 eller 8,6 meter per sekund? I byarna drar det sedan iväg och det mojnar och sedan blir det 8,3 kanske. Medelvinden över en viss tid som man räknar kan bli lite hur som för det beror på när du börjar räkna.Mitt råd är montera den så det blir enkelt attt komma åt och serva allting. På min förra båt har jag monterat givaren i båda riktningarna och jag märkte ingen skilnad alls. Det kan ju ha berott på att den givaren genererade sin egen ström att driva instrumentet med och i vindar under 5 m/s så var det si å så med noggrannheten. Så jag tog bort den. Det känns i båten om man behöver reva och vad skall jag då ha mätaren till , det är vad jag har kommit fram till.Sedan är det alltid kul att höra snacket i hamn, det blåste alltid minst styv kuling och båten låg med masten parallellt med vattnet, den har du hört va? Montera den så det passar dig.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders69 0 Postad 16 Maj , 2007 Tack för svaret med det inte inte mest för vindstyrkan jag tänker på utan för att hålla koll på vindvinkeln vilket kan störas av ex mast o storsegel vid olika vindar o krängningar????... Har fått lite svar på ett annat forum som tyder på att det är bara o hissas upp i masten o göra det stora jobbet att flytta runt lanternan så vi får givaren förut. Men tack så mycke för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 16 Maj , 2007 Det bästa är nog att kontakta tillverkaren så får du säkert ett rätt och fullstängigt svar på din fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser