Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
CalleD

Förtöjningsbekymmer!

Rekommendera Poster

Hej gott folk. Håller på att ändra layouten på mitt fördäck -backen med andra ord. Har monterat en ny pulpit, så de gamla halkiparna skyms lite av pulpitens konstruktion. Har valt att ta bort den gamla originalmonterade aluminiumknapen som satt mitt i däcket. Detta har gjort att däcket blivit slätt, fint och sittvänligt. Nu ska jag montera två nya rostfria knapar, men kan inte bestämma mig för hur. det ena alternativet är att sätta knaparna en bit in på däcket och sedan använda babords knap till babords halkip och vice versa. Det andra alternativet är att frigöra mer däcksyta genom att sätta knaparna utefter sidan och använda styrbords knap till babords halkip och motsvarande på andra sidan, man får då helt enkelt korsdra tamparna vid längre förtöjningar. Har även tänkt montera halkipar en bit akterut för att kunna bryta tamparna där om man skulle behöva ett extra spring nån gång.

Hur skulle ni ha gjort? Jag bifogar två skisser. Nån som har nåt smart tips innan jag borrar sönder mitt däck ännu mer? Tacksam för alla svar.

Senast ändrad av CalleD | 14 maj 2007 | 21:54

post-22446-1394235053,838_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gjort som alt 2 efersom du inte bryter så hårt i halkipen då. Det kommer gnissla mindre när du sover och det kommer slita mindre på grejerna.

Kan du skippa halkipen och istället dra linorna direkt fr knap till brygga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lutar mest åt alternativ 2. Man skulle ju kunna skippa att använda halkiparna, men när de ändå sitter där så kan man ju använda dem.

Funderar en stund till innan jag borrar mig igenom däcket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle välja att inte använda halkipar. De sliter onödigt på linorna och är egentligen onödiga om det finns bra fästpunkter för knapar efter relingen. Jag vet inte varför man använder halkipar.

Kan det vara att det är svårt att hitta fästpunkter att lita på efter relingen? Är det en kvarleva från träbåtarna där kanske risken fanns att trälister drogs loss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma åsikt som Forgus 31. Har tagit bort halkipparna på min storfidra och skall moterar två rediga pollare i fluchen akter om pullpiten, med en redig bricka under varje pollare. Har enkellaminat där jag skall sätta pollarna. Har du sanvich, bör du borra ur distansmatrialet med en vinklad 6-kantsnyckel eller bockad spik, och fylla utrymmet med epoxi.

tommy

post-945-1394235061,0002_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det, så används halkipar på fritidsbåtar till samma syfte som klys och gatt på större fartyg -nämligen till att styra/bryta tamparna resp. trossarna och ge dem en annan vinkel än den som fås om man förtöjer direkt på pollare/knap. Vidare hjälper halkipen till att ta upp en del av belastningen. Nu säger jag inte att det är nödvändigt i alla lägen, men finns halkiparna där, kan man lika gärna använda dem.

Har enkellaminat framme på fördäcket, så jag får nog ta några 5cm rostfria brickor på undersidan av de nya knaparna.

Ska ut och provmäta lite på däcket nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Du kan tydligen montera nya knapar, av rostfritt, ute  mot fotlisten. Enl alt 2. Då behövs det inga halkipar alls. Tänk att ibland ligger bryggan högt och det nästan lyfter båtens för genom halkiparna och de är inte gjjorda för belastning i den riktningen. Så skippa dem.
jag skulle kolla så att inga skot och annat kan fastna i de nya knaparna bara. Pollare, det är stora grejor på kajkanten, kalla dem istället förtöjningsknap eller bara knap. 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt förra inlägg reffererade jag till större fartyg i några meningar, och ombord i såna tingestar kallar vi inte våra förtöjningsPOLLARE för knapar...

Annars va dina synpunkter vettiga.

Nu ska jag ut till båten och perforera fördäcket. Lägger upp bilder när jag är klar med monteringen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag ganska nöjd med mitt fördäck. Skulle monterat akterliga halkipar till förspringen, men det får vänta tills vidare...

Tack för alla tips!

post-22446-1394235062,5223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...