Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Fisketorp

Båtupptagningsvagn vs båttrailer

Rekommendera Poster

Godagens!

Köpte igår en båtuptagningsvagn modell CO-Släpet 850OBT

Läst på fogelsta hemsida att deras Obromsade båttrailers får frambringas i 80km/h ifall: Hastighetsreglerna tillåter 80 km/h med obromsad släpvagn med en totalvikt upp till bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg.

Gäller detta även båtuptagningsvagnar, eller vad är egentligen skillnaden?

Råkar ha en totalvikt på 850kg men ifall ekipaget bara väger ca 500kg inkl båt, är det då ok att frambringa 80km/h?

//Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det är en registrerad EU trailer får du det

en båtvagn brukar inte ha skärmar och lysen och får inte köras i 80

Kollade på din vagntyp på nätet, du får inte köra i 80 med den

Senast ändrad av Petta1 | 12 maj 2007 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det får du inte. Den tekniska skillnaden mellan båttrailer (även obromsad9 och båtupptagningsvagn är, att trailern har en fjädrad axel, det har inte båtupptagningsvagnar.

Tyvärr får du inte köra i 80 km/h (och det är inte heller att rekommendera med en vagn)

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren!

Men vad jag kan se på fogelsta hemsida så verkar då inte deras bromsade/obromsade trailers ha någon form utav fjädring, sitter väl knappast inbygt i axel?=P

Lite förmycket pill att inregistrera en kärra, blir nog till att snällt köra i lagom hastighet och 30km/h där det är risk för poliskontroll=)

tackar för svaren iallafall

//Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin, på denna slag släpp/ trailer är fjädringen faktiskt inbyggd i axeln. Eller bättre sagt koplad till axeln. Du ser att det mellan hjul o axel ein tjock gummiring som är förbindelse mellan hjulupphängningen och axel och en länk i fjädringen. Inte speciell avancerad men fungerar på släp.

/Sven 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojsan!

trode jag inte.. tur det finns folk som har koll=P

När man ändå är igång..

När man transporterar båten till iläggningsplats.. ca 3mil. för våran del också är det lite sådär skumpig väg.

Är det dumt att låta motorn hänga på relingen då?

Tänkte ifall det är risk att den ger skador på något sätt, typ knäcker ifall det hoppar till rejält?

//Mratin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor motor är det? Har den elektriskt trim (och därmed hydralsystem)?

Allmänt sett bör man, om det går, ha motorn hängande helt vertikalt när man trailar.

Om du har den upptiltad under transport blir det en pendeleffekt när du kör i gupp och liknande som frestar på hydraliken i motorn (om den har sånt) samt frestar även på akterspegeln en del.

Ett tips är att man kan ha en liten träbit som man tiltar in/trycker fast motorn mot så att hydraliken skonas. Trä är mjukt.

Vet många som kör med detta och det funkar bra. Motorn blir aningens upptiltad då men det är OK.

Om man kan ha motorn vertikalt beror ju på omm det är tillräcklig frigång ner till marken/vägen. Är det för lite riskerar man att skäddan/fenan slår i marken i gupp.

Ca 3 dm frigång minst skulle jag nog anse OK om jag skulle traila med motorn vertikalt. Har själv trailer och jag kan inte ha motorn vertikalt p g av för lite frigång mot marken. Jag har istället löst det med en M-Ywedge.

http://www.m-ywedge.com/instructions.htm

Funkat bra i 3 säsonger.

Bålstasläpet REG 1350 och Yamarin 5820/Yamaga F115.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 maj 2007 | 12:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har inte jag en så stor båt som övriga verkar ha här =P

Utan en eka/styrpulpet med en 30hk Mariner motor på.

vet folk som lägger motorn i båten och hänger på den när dem är framme, tycker det är lite onödit bökigt därav jag frågan ifall akterspegeln tar stryk.

Nu är ju kärran inte godkänd för mer än 30km/h men ojsan med fiskelust så kan man nog komma upp i 70km/h på vissa sträckor trist nog finns det en del gupp som även skakar till det i de lägre hastiheterna.

Tror själv inte det är någon större fara, men aldrig fel att fråga de mer erfarna =)

//Martin

post-25222-1394235053,0057_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...