BMoon 1 Postad 12 Maj , 2007 Vad sätter man för tätning på pluggen längst ner i aktern?Är en typ oljeplugg som innan var inlidnad med en massa gängband. Antar en packning gör sig bäst, duger en kopparbricka eller ska det vara en sån där röd tätningsring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 12 Maj , 2007 Jag gissar att du talar om en dyvika. De av plast brukar ha en gummipackning. Jag tvivlar på att koppar är lyckat med tanke på att du då måste dra ganska hårt för att det skall täta. Kolla om det finns spår för O-ring. Gå annars till rörmokarn, han bör ha någon passande gummitätning. Gängtejp skulle jag inte använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 17 Maj , 2007 Har kikat lite nogrannare och tagit en bild på den. Klart är att pluggen (typ Volvooljeplugg fast mindre) som satt i inte ska sitta där. Antar det ska vara någon form av konad eller möjligen aningen försänkt (lång skalle) av hålet att döma. Kan någon förklara exakt vad en dyvika är också så vore jag tacksam, tolkat det som någon pluggbar genomföring men inte riktigt fattat innebörden/ursprunget till ordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 18 Maj , 2007 Förklaring av ordet dyvika från wikipedia . se: Dyvika är en propp gjord av trä, kork eller metall. Vanligen avser man en propp som används för att tillsluta ett avtappningshål i botten på en båt. Dyvikan är normalt placerad i sambordet akterut i båten eller fartyget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 18 Maj , 2007 Dyvikan skruvar man ut när man tar upp båten för att släppa ut ev. slagvatten. Behändigt också när man ska spola ur båten vid rengöring. Jag tyckte inte att Wikipedias förklaring klargjorde det så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 18 Maj , 2007 Ahaa, då har jag fått klarhet i ordet iaf.Gällande pluggen så antar jag att det kanske är enklast att knalla ner till båtaffären med en bild och den gamla pluggen så br de la ha nått... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 19 Maj , 2007 Det fungerar med en oring också, det har jag satt dit på min. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 19 Maj , 2007 Om hålet är på 23-25mm finns en finurlig expanderdyvika på Biltema för 20 spänn. Då slipper du problemet med att hitta en plugg med rätt gänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser