Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
cyberknutte

Vilken båtyp skall vi ha, jag blir tokig!

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på att bli tokig. Under ca 1 års tid har jag funderat på båt från och till. Vi flyttade precis till en plats nära havet, 4 minuters promendad till bryggan, så att skaffa en båt ligger ju nära till hands. Nu var dock inte min fru lika intresserad så jag slog det ur hågen. Men så började hon på ett nytt jobb med en massa båt intresserade som lyckats övertala henne om att det är klart att vi skall ha en båt! :)

Nu var det bara att sälja andrabilen och skaffa en båtplats. Båda dessa grejer som man skulle kunna tro tar lång tid, löste sig på mindre än en vecka! Så nu har vi båtplats och pengar på bankkontot! Bara att sticka och bställa en båt nu eller... INTE.

Vi kan inte bestämma oss för vad vi skall ha. Jag blir som sagt tokig snart. Förutsättningarna är att vi har 3 barn, 2,4 och 6 år gamla och vi kommer att hålla till i Stockholms norra skärgård (Bor i Åkersberga).

Jag har hela tiden varit sugen på en Buster eftersom de är oömma och det passar mig som är totalnybörjare som vill ha det så smidigt som möjligt med underhåll osv. Jag tänkte mig att vi bara skulle åka på dagsutflykter och därför skulle en styrpulpetare funka. Gärna en XL eller XXL men de är ju tyvärr ganska dyra. Så vi började kolla på plastbåtar. En ny Ryds 510 GTI med 75hk Optimax var väldigt nära att beställas. men så är det ju det där med plastbåtarnas känslighet jämför med alu. det verkar räcka med att ha fel skor på sig så får man polera repor och fläckar. För att inte tala om hur mycket jobbigare det blir att lägga till i naturham.

Tillslut kom vi överens om att det skulle bli en Buster och jakten på ett lämpligt objekt börjar. Men vad händer, plötsligt så är vi inne på att köpa en HT båt eftersom det skulle vara bra med lite skydd åt barnen ifall det blir dåligt väder. Och sen tycket vi att om man ändå tar en HT båt så vore det kanske skönt att ha kojplatser så det blir enklare att sova över ute. Och sen kom vi på att isåfall så borde vi nog ha kök och toalett också!

Så nu är vi helt plötsligt inne på båtar som Flipper 620 och 700. Vi kommer aldrig att köpa en båt känns det som. Vi kanske skall använda pengarna till att renovera badrumet istället...

Finns det någon som har varit i samma kläder och kan bringa lite klarhet i vad det är för båttyp vi skall leta efter?

// Andreas

Senast ändrad av cyberknutte | 08 maj 2007 | 00:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det tar ett tag för beslutet att mogna. Man kollar in olika modeller, kollar tester på dom, mal det i huvudet, springer på nån mässa, glor i båtaffärer, diskuterar osv. Låt det ta några veckor så kommer ni inte förivra er med ett köp som kommer ångras direkt. 

Men om JAG fick bestämma åt er så tror jag en HT första sommaren kan vara en ide. Då kan ni åka ut vackra dagar och bada. Vill nån av ungarna sova en stund så lägger dom sig bara under hardtopen, nån enstaka natt kan ni säkert sova i den, men lär inte bli nån vana(för litet för 5). Bättre ta med tält o campa på nån ö. Jag tror att köpa för stor båt som första båt är lite otäckt, bättre börja med liten o vänja sig och sen byta upp sig efter nån säsong.

Varför inte börja med nåt billigt i så fall? T.ex en ryds camping, kostar kring 40-50 000 på blocket.

Vad ni än köper så vill ni ha större nästa år:)

Lycka till!

Senast ändrad av Yadis | 08 maj 2007 | 01:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv köpte jag precis en Flipper 575, men vi har ju bara ett barn. Sätt dig ned och fundera på hur en dag på sjön kommer att se ut med avseende på barnen, mat, sömn och behov av skugga. Vad händer om det börjar regna lite. Om minstingen vill sätta sig och leka lite?
Jag tror på en HT båt över 6 meter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Kan ni inte hyra en båt, eller låna en. Det är inte säkert att livet till sjöss passar alla. Det kanske är sol när ni åker ut, men regn o rusk när ni är på väg hem.

Sen ska det tas förarbevis, om ni är nybörjare!?

Ha inte för bråttom.

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har ni för budget?

Jag vet en som kanske skulle passa.

Den Ligger förövrigt i Åkersberga.

En Yamarin Big ride med en yamaha 200hk på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är hur svår som helst att besvara... det beror helt och hållet på vilken sjövana ni har. Du nämner Flipper 620, och det tycker jag är en bra båt... inte för liten och inte för stor. Man kan ligga över 1 - 2 nätter i den med er familjestorlek, utan att det blir för jobbigt. Den är även mycket bra för dagsutflykter mm. Jag tycker att den är hyggligt lättmanövrerad, men allt beror på erfarenhet i det fallet.

Jag tycker dock inte att ni skall gå ner i storlek med tanke på er familjs storlek, det kan bli besvärligt i det trängre utrymmet då... även om HT-båtar är mycket funktionella...

Men som en föreslog: se om ni kan hyra eller låna en båt en vecka för att se om det överhuvudtaget är något för er...

Det är också viktigt att inte förivra sig... alla skall känna sig bekväma med båten, att det känns riktigt bra för alla. Det skall kännas som om detta är båten vi vill ha...

Nu har ni fått en del synpunkter, hoppas att bilden klarnar lite mer för er. Lycka till med båtköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant, ni är i precis samma situation som jag. Kan inte bestämma mig och blir också tokig snart :-D

Nu är jag dock nära ett beslut och det blir en Buster L eller XL - skulle passa mig denna säsong. Har tyvärr en båtplats där det inte går in en större båt- förövrigt också i Åkersberga.   Så det får nu styra vilken båtstorlek jag kan köpa...tyvärr.

Jag tycker ni ska titta på en Flipper 620 med en nyare 4-takts utombordare eller en Flipper 700. Fina båtar till bra priser.

Lycka till!

/ Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Yadis, köp en mindre HT båt och byt sedan upp er. Enklare med en mindre båt i början, lättare att köra och inte så dyr. Börja med dagsturer och se hur det är att vara ute på sjön... Om ni sedan trivs så kan ni börja titta på lite större båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

skaffa dig något med tak över huvudet och enkelt ornade sovplatser, jag tar med minstingen snart 2 år ut och derekt efter middagen vill han lägga sig och slumra till vågornas kluckande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för all input!
Tyvärr så känner jag inga båtägare överhuvudtaget så därför har det varit svårt att få känna och klämma på riktigt. Har funderat på att hyra men jag tycker att det är för dyrt.
Budgeten ligger på ca 150 men vi kan gå upp till 200 om det är rätt båt. 
Största problemet med 620/700 är att det blir ett helt annat båtägande än vi från början tänkt oss. Jag tror att man kommer att behöva pyssla om båten mycket mer än vad vi tänkt oss. Minimalt underhåll är en av de viktigaste egenskaperna när vi funderat.
Motormässigt så kommer jag inte att köpa en gammal 2 taktare oavsett vad det blir för båt. Det skall vara en 4 taktare eller en Optimax eller liknande.
// Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Det finns säkert ngn som hyr ut båten ett tag för en billig penning.

Annonsera att du vill hyra ex en helg, vad du vill hyra och var.

Inga problem med det tror jag, fast uthyraren kräver nog att ngn av er har nå´ n form av kompetens.

Men visst, suger det i båt-tarmen så är det svårt.

Det kan vara ett billigare alternativ i alla fall, än att kasta ut 100 tusen kronor innan ni provat.

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i precis samma läge några år sedan. Verkar som att många går igenom denna fas...Vi började med en liten Flipper 470, fortsatte nästa sommar till en Ockelbo C21 och sommaren därpå en 24 fots amerikansk DC. Nu hade det dock börjat visa sig att jag tyckte det var lite jobbigt att vara ensam ansvarig för all manövrering, färd och tilläggning då min hustru och barn inte är uppväxta med båtliv som jag. Jag blev stressad istället för att njuta av tillvaron. Dessutom drog den amerikanska DC:n kopiöst med bensin vilket vi visserligen stod ut med men det började bli kännbart då vi körde så mycket. Vi rannsakade våra behov noggrant och sommaren efter köpte vi en sprillans Yamarin 4730 med Yamaha fyrtakt och vi fann äntligen det vi sökte. Vi har nu en liten, lätthanterlig, hyfsat snabb och snål båt som tar oss dit vi vill på förmiddagen och hem igen på kvällen. Den är så grymt kul att köra så jag är ofta ute på ren nöjesåkning och det kostar inte särskilt mycket. En historia med lyckligt slut..kanske det kan vara till hjälp i beslutsprocessen. Jag tror att du måste pröva dig fram och se vad som passar er. Det fina är ju att du inte förlorar många kronor på att köpa och sälja då andrahandsvärdet på begbåtar är så stabilt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppa över Buster L och gå på en XL i stället betydligt rymligare och stadigare för en 5-personers familj om du vill ha den typen av båt. Fundera på en båt med döppningsbar mittdel i framrutan eftersom du har så små barn. Inte roligt att behöva bära runt dom utanpå skarndäck varje gång dom ska fram i fören och sen tillbaka. Köp en av välkänt märke med gott rykte så är det lättare att sälja om du vill byta sen. 6-6,5 m är en betydligt rymligare båt än 5,5-6. Dock är det få båtar under 6,5 m där du faktiskt får till ett vettigt kök och toa.

Har haft buster L som jag inte gillade alls, ganska trång egentligen och tappar lätt planingen om man vill ligga i 15-20 knop vilket är lämpligt blåsigt för de medåkande...

Försökte få in frugan på en Buster XL förut men den gillade hon inte alls utseendet och utformningen av så hon lät sig inte övertalas där. Men med den Yamarin 5220 Bow rider vi hade nyss gick det bättre! Men efter en vinters funderande och diskuterande i familjen så ska vi nu köpa en Yamarin 59Ht i stället eftersom den är mer skyddad och mindre blåsig för småbarnen 2,5 och 6 år. Då går det dessutom att sitta lite mer skyddat och fika också. Tittade även på Yamarin 56HT men den gick bort eftersom den saknar öppningsbar framruta vilket många barfamiljer rekomenderat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man ha alu så tycker jag man inte ska ha lackat...

Kolla in www.arronet.se

De gör också alubåtar.

Eller alucraft.

Finns säkert fler märken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här känns skönt att höra! Yamarin 4730 verkar vara ganska lika Ryds 510 GTI som vi var inne på. Om vi då satsar på en Buster XL,XXL så får vi ju en liknande båt fast mer oöm och de verkar ju vara ganska lättsålda om man skulle vilja byta. Det känns i alla fall som det bästa förstabåts alternativet för mig.

Yamarin 59 HT ser väldigt trevlig ut! Skulle nog passa oss riktigt bra men den ligger tyvärr för högt i pris. Jag har ju kikat lite på Flipper 640 HT som är inom räckhåll ekonomiskt men det verkar svårt att hitta en fin med vettig motor.

// Andreas

Senast ändrad av cyberknutte | 08 maj 2007 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En väldigt prisvärd bår är Finnsport 650 AC. Både bättre och billigare än tex Flipper 620. Med en hyfsad motor kan du nog få en sådan för ca 130 tkr. Vi köpte vår för 69 65 tkr för en 130 hk fyrtakt vilket är ett perfekt motoralternativ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som någon skrev tidigare så kan det nog bli så att man måste äga några båtar innan man hittar den som är perfekt för just er. Det viktigaste är ju att kunna komma ut på sjön och samla lite erfarenhet, då kommer du också ganska snart se vad du saknar för något. Sedan är det bara att byta upp sig. Någon typ av ruff underlättar helt klart när man har små barn.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började med en Örnvik 550HT 1978 med en Mercury 40hk 1995 för 46.000 kr inkl båtvagn (Blocket). Testade i 2 år om familjen (2 barn) gillade båtlivet och sålde den sedan på Blocket igen för 55.000 kr och köpte en större båt. Perfekt nybörjar-/bad-/fiske-båt att lära sig grunderna, lätthanterlig. Tag förarbevis. smiley-smile.gif\ 

Senast ändrad av ulfa | 08 maj 2007 | 21:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på en XL från 2004 eller nyare. Jag har sett såna en bit under 200000 i vinter. Har för mig att det är ett modernare skrov med samma fartresurser som XXL med normal motor. Ska du köpa en äldre så är det helt rätt med XXL eftersom de äldre XL är rejält trånga baktill. Suzuki 2-takt håller ner värdet rejält enligt mig och gör båten svårsåld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig kurs har sina fördelar, man får snacka skit med andra båtintresserade, ställa dumma frågor till läraren. Roligare än att sitta på sin kammare. Dock lär du nog ha svårt att hitta nån kurs som går innan sommaren, kanske nån helgintensivkurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm bara en smaksak eller?har själv en ht lite för liten för er men rätt stora rutor vilket inte crown har om du nu hamnar under kapellet o ska titta ut när du kör eller vill sitta vindfritt,vet ett par stycken vid min brygga som har flipper båtar med små rutor o dom står för det mesta när dom kör tack vare låga rutor o va ska man då med en ht till??gillar själv inte låga skottgluggar på en ht men bara en smaksak som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en liten styrpulpetare, Höga Rodd 465 och tycker det är en utmärkt båt. På akterspegeln hänger en 60 hästare vilket ger båten en fart på 33 knop. Om ni inte är alltför många i båten duger denna båtstorlek gott och besparingen både i tid vid skötsel och bränsleförbrukning särskilt det sistnämda är klart befintlig(med fem vuxna a cirka 80 kilo gör båten ändå cirka 25 knop även om den självklart går tyngre, men är även sjövärdigare och känns större än 465. En större styrpulpetare som ryds 510 behöver säkert minst 75 hk för att uppnå samma fart för att inte alla om vad ex flippern behöver. Större motor=dyrare service och reparationer. Enda pinan med en styrpulpetare i denna storlek byggd för fart är att de är trimkänsliga och känsliga för viktfördelning i längsled. Finns flera andra snarlika båtar i denna storleksklass ex ryds, yamarin 4610 ,Bella mfl. Min båt har en faketeakdurk som är hållbarr och alla däcksytor är räfflade som på en segelbåts däck vilket gör att de där med skor inte skapar så mycket repor, detta gäller även den flesta andra båtar av denna typ. Durken är självlänsad så det går lätt att skölja ur, en fördel gentemot många äldre båtar ex en gammal ht.

Om du inte vill ha en plastbåt så tycker jag att busterbåtarna är fina båtar...

post-25172-1394235048,3699_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en liten styrpulpetare, Höga Rodd 465 och tycker det är en utmärkt båt. På akterspegeln hänger en 60 hästare vilket ger båten en fart på 33 knop. Om ni inte är alltför många i båten duger denna båtstorlek gott och besparingen både i tid vid skötsel och bränsleförbrukning särskilt det sistnämda är klart befintlig(med fem vuxna a cirka 80 kilo gör båten ändå cirka 25 knop även om den självklart går tyngre, men är även sjövärdig och känns större än 465. En större styrpulpetare som ryds 510 behöver säkert minst 75 hk för att uppnå samma fart för att inte alla om vad ex flippern behöver. Större motor=dyrare service och reparationer. Enda pinan med en styrpulpetare i denna storlek byggd för fart är att de är trimkänsliga och känsliga för viktfördelning i längsled. Finns flera andra snarlika båtar i denna storleksklass ex ryds, yamarin 4610 ,Bella mfl. Min båt har en faketeakdurk som är hållbarr och alla däcksytor är räfflade som på en segelbåts däck vilket gör att de där med skor inte skapar så mycket repor, detta gäller även den flesta andra båtar av denna typ. Durken är självlänsad så det går lätt att skölja ur, en fördel gentemot många äldre båtar ex en gammal ht.

Om du inte vill ha en plastbåt så tycker jag att busterbåtarna är fina båtar...

Senast ändrad av MagplasKE | 09 maj 2007 | 08:27

post-25172-1394235048,4054_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt mig och många andra så är det ganska stor skillnad på hur en båt en bit under 5 meter går i lite vågor jämfört med en som är 5 m eller längre. Tydligen så ska det vara kopplat mot den genomsnittliga våghöjden här. Dessutom blir ju en lite större båt direkt tyngre och kräver lite större motor också. Så peronligen skulle jag rekommendera en båt som är 5 m eller långre på grund av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är båten inköpt! Det blev en Buster XXL 2003 med Yamaha F115. Dyrare än vi tänkt men det känns ändå rätt! Har precis kört hem den och den kändes riktigt bra. Fasiken vad kul sommar det skall bli!
 // Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

26.gif\Grattis

önskar er en trevlig båtsommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...