Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Yadis

lägga till mellan y-bommar

Rekommendera Poster

Haft första båten i sjön 14 dagar. Båtens(ryds camping) bredd är 2.20 och båtplatsen är 2.50. När det blåser hyfsat från sidan så är det ett mindre helvete att pricka rätt. Har ni några tricks? Använder ni båtshake? Hur?

Har brakat in snett i bommarna några gånger nu så skulle vilja lära mig innan jag får båtsgrannar på sidoplatserna:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv samma problem med en båt som är väldigt vindkänslig samt lite svår att få dit man vill i normalfall. När man skall in mellan bommarna och känner sig det minsta osäker på om man kommer in rätt eller inte så är det bättre att lägga i backen och göra ett nytt försök. Med tiden kommer du att lära dig att hantera din båt och då kommer det att gå bättre men i början är det viktigare att vara över försiktig, som sagt man vill ju inte bli ovän med sina båtgrannar. Är man två så kan den som inte kör hjälpa till lite med båtshaken för att på så sätt hålla kursen in mellan bommarna.

 

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att öva... Fega inte. Ta kurvan så långt ifrån som möjligt så du kan gå rakt in med lite fart så är det lättare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att fästa ett par mindre fendrar horisontellt på bommen är inte heller helt fel, då kan man ju missa utan att det gör nåt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå mot bommarna vid kraftig vind är nog svårt att undvika, när det bara finns 15cm på sidorna att manövrera på.

 

Att pricka gluggen lär du dig nog rätt snart.

Sedan kommer nästa problem, hur (mycket/snabbt) båten vrider när du lägger i backen vid olika förhållande...

 

Öva på öppet vatten mot tex en boj, med vinden från olika håll, så slipper du snart braka in i bommarna åtminstone.

 

Jag hade (med stor förvåning) märkbart svårt att lägga till vid hyffsad vind snett bakifrån, med nya båten.

 

Den förra kändes lite som ett äggskal och var rätt vindkänslig.

Med den nya som är 1,2m längre o,5m bredare och ca 550kg tyngre så tänkte jag att nu slipper man det problemet.

 

Men den hade andra egenskaper (därav min förvåning) som inte var helt enkelt att fixa 1:a gången.

 

Första provturen för att testa allt gjordes tidigare i vår och skulle följas av upptagning direkt efter.

 

Sjösättningen, tillläggning vid brygga (i lä) inga problem.

Men när vi skulle till kärran för att ta upp, så uppdagades en del egenskaper som jag var ovan vid.

 

Utan betänkligheter kom jag mot kärran som vanligt med min kompis sittandes på peken då jag bara skulle släppa av honom på trailer (som stod nedbackad) för att sedan backa ut och komma in mot trailern igen när han vinchat ut och förberett.

 

Det tog ett bra tag att göra dessa 2 tilläggningar med precision, men övning ger färdighet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Blåste här härrom dagen och vid tilläggningen slog det mig varför i all världen lägger båtägare till med fören, backar man in och har utombordare då går ju båten helrätt i kurs och så mycket lättare avlastning mm blir, eller varför inte titta på alla med små jollar som nästan välter båten när de klättrar över fören, tror nog jag kommer börja backa in istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterförtöjning är ju kalas, problemet för många i Sverige är att det inte är tillräckligt djup för attbacka in. Åtminstone i de vatten jag rör mej i är de svårt att akterförtöja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öva, öva, öva. Hade en Örnvik 550HT med samma problem. Försök även utnyttja vinden. Vid sidovind siktade jag bredvid, drog av gasen och vinden tryckte båten rätt. Men det kommer så småningom efter övning, i början är det lite svettigt. Du kan ju också klä in bommarna med rörisolering http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=650645032&pf_id=SE-450763&dept_id=

 

Senast ändrad av ulfa | 08 maj 2007 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fniss, inga goda råd från mig, men väl lite moraliskt stöd. Köpte själv precis min första båt (styrpulpetare) och det är ju i hamnen som alla svåra situationer uppstår. Första turen gled jag in i utsidan av två y-bommar eftersom jag tog en för vid sväng inne i hamnen.

Mer nervös blir jag när jag skall till gästhamn/tanka eftersom man innan aldrig vet hur man skall lägga till.

Men jag har märkt att det är ganska avväpnande att skrika till alla att man är nybörjare *innan* man strular till det. Annars finns det på något sätt så mycket prestige i att göra allting snyggt & rätt i hamnarna...Tungan

Min metod att lära mig är att köra ett par tilläggningar varje gång jag är ute med båten. Men det är verkligen inte lätt, det är ett hantverk.

(Funderar föresten på att döpa båten till övningskörning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klä in bomar med något t.ex. heltäckningsmatta. Går att fästa med buntband. (se till att få låsdelen nedåt, gör skitont i händerna om man tar tag i bommen om du har låsdelen uppåt)

Sedan när du lägger till kan du stötta mot ena bommen utan att det repar båten.

Finns även att köpa plastöverdrag till bommarna men kostar en bra slant.

Vid kraftig vind är det hopplöst att undvika bommarna och bara förlita sig på fendrar är svårt och kräver massa pyssel av passagerare och när de rör sig i båten blir det ännu svårare att hålla rätt kurs.

Utan skydd på bommarna så blir de som en rasp rakt i sidan på båten.

Om jag har skydd på bommarna. Ja jag hade turen att uthyraren satte på plastöverdrag på bommarna.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min båt är lättare att korrigera när det går lite fortare än tomgångsfart. Tricket för mig är altså att inte köra för sakta när det blåser.

En fördel som jag har och kanske även du? är att jag har en lite äldre båt som redan fått sina små skönhetsfläckar här och där och då spelar det inte lika stor roll om det blir någon till Glad. Om jag hadde haft en ny fin båt så skulle jag nog monterat ett par fendrar eller något annat mjukt på y-boomen.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, blir mest moraliskt stöd här också. En båt är inte en bil. Just sidvind är bökigt, med bil kan man alltid stoppa allting helt med bromsen och fundera en stund på hur man ska göra. DET går inte med en båt. Den åker vare sig man vill eller inte.

Mitt åbäke är också hopplöst att göra snygga tilläggningar i sidvind med. Det blir alltid lite flipperspel mellan pålarna. :-( En bogpropeller skulle hjälpa, men det är kanske inte ett alternativ på en Ryds. :-)

Övning ger färdighet. Efter ett tag får man självförtroende nog att inte tveka utan hittar en fart där man tar kurvan och kör rakt in. Det är bara att ignorera alla som tittar, köra på i sin egen takt, inte vara rädd att backa ut och göra om om man kommer fel. Och fixa bom-fendrar så du kan glida in längs med bommen när det blåser som värst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit fast 1 liggunderlag runt varje Y-bom med plaststraps. Iaf bra om man skulle klanta sig, men det är svårt särskilt i början av säsongen.

 

ÖVA, ÖVA, ÖVA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för råden, men inlägget ni svarar på är 1 år gammalt och numera klarar jag det galant:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har så pass grunt vatten vid hemmabryggan dessutom så jag måste ta upp drevet så högt som möjligt vilket gör det minst sagt svårt att lägga till ibland vid blåst då manöverutrymmet försämras avsevärt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*ASG* vadå, Maj månad är alltid Maj, ju!

Vad bra att det går bra numera. Själv så svär jag fortfarande vid kraftig sidvind. Det bara går inte att elegant lägga till då. :-(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, mitt fel! Jag sökte på forumet för att hitta tips på hur man manövrerar med en snurrebåt, så kom denna tråden upp. (Jag letade efter små videoklipp med folk som lägger till eller någon annan slags instruktion). För min del är alla svaren högst aktuella, tack tack (då hoppas jag att det går ok Maj 2009 för mig då *smile*)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Att styra in båten mellan bommarna som man gör med en bil är omöjligt eftersom båten sladdar i svängen. Detta innebär att man måste upphäva sladdtendensen genom att överstyra mot den närmsta Y-boms bojen (Om du t.ex. ska svänga höger in i facket girar du höger mot närmsta Y-bomsnocken). När fören är någon meter från att krocka med bojen styr du fullt vänster för att räta upp båten. Väl inne mellan bommarna, lägg i back och justera stävens läge med rodret (dvs vill du flytta stäven åt vänster måste du ha fullt roderutslag åt höger med backväxel i). Kom ihåg! Gör allt på tomgång och undvik gaspådrag. Som allt annat krävs övning  och åter övning men om man förstår varför båten beter sig på ett visst sätt blir det lite enklare att göra rätt manövrar. Blåser det måste man korrigera för avdrift och det är alltid fören som driver av på en motorbåt. Det finns också kurser i manövrering.

Lycka till!

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att krångla till det lite till, glöm inte propellerverkan.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåser det måste man korrigera för avdrift.

Jotack. Men det kräver utrymme. Finns inte sådant får man ta stöd mot omgivningen. Finns inget annat sätt. Och man får inte tveka i manövreringen om det blåser. Stanna och tänka efter finns liksom inte då. :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft enorma bekymmer med min Ryds 485 FC. Fick oftast inte in fören så långt mellan bommarna att det ens gick att pressa in båten till bryggan.

Man lämnar ju helst inte bryggan i onödan då man vet vilket helsike det är att lägga till igen. Då tappar man genast bort momentet övning.

I år monterades trimfenor från Classe i sjön och nu funkar manövern riktigt hyfsat.Visst, lite finputsning återstår men jag äventyrar inte mina båtgrannars hälsa längre.

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade ett liknande problem, när vi hyrde ett hus i Florida där en styrpulpetbåt ingick i hyran. Båten var en 18ft båt och var upphissad i en lift. att ta sig ut var inget problem , men att kommer in igen....

Både vind och ström ställde till dig för mig ordentlig (första gång i livet jag körde båt...). Men jag gjorde så att jag körde antingen mot vinden eller ström, beroende på vad som var starkare och försökte att kommer in med litet fart, såpass att det gick att styra. Sedan när jag kom in oftast litet för snabbt, fick poijken håller emot samtigt som jag lagd in bakväxel. (Nej han ramlade aldrig i vattnet, men det var nära några gånger). Men som de andra skrev, det gäller att öva.

Lycka till

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack så mycket för de bra tipsen. En fråga till: Hur gör ni med tamparna när ni är ensamma? Bak först? Jag har tänkt att skaffa mig fasta tampar i hemmahamnen (med öglor, så att de har rätt längd automatiskt så att säga)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fast tamp i varje hörn som har splitsad ögla, enkelt, bara hänga om knapen.

Hänger fast bak först, då glider inte båten ut från bryggan iallafall.

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och javisst, det är absolut enklast med fasta tampar som man lämnar kvar på bryggan när man åker. Med längd precis avpassad att lägga fast på båten.  Splitsade öglor i rätt längd är ju elegantast. Själv nöjer jag mig med färdigslagna pålstekar som jag aldrig tar upp.

Helst ska ju förtöjningar ligga i kors. Dvs vänstra bryggstoplen till högra pollaren på båten och tvärtom. Ger brant vinkel och längre tampar vilket ger bättre fjädring.

Man måste väl får tag i de yttre tamparna först, båtshake är bra, och sedan springa iväg och plocka de inre vid bryggan.



Senast ändrad av Anders_St | 18 maj 2008 | 18:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men tilläggningsproblemet är ju alltid aktuellt. Vi har del i en båt i släkten (Littleharbor Whisperjet) med dubbel jetdrift och Hinckley Jetstick.

Med den är det en barnlek att manövrera i alla lägen:

http://www.thehinckleycompany.com/video/jetstick/

Men när man sen kommer tillbaka till sin vindkänsliga midkabinbåt med enkeldrev blir det inte lätt... Skrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med det är jobbigt att lägga till. Har tänkt många gånger att prova att backa in på min Y-bom plats. men det kommer säkert sluta i en dyr drevrenovering. har bara 5cm tillgodo på varje sida.

Det får det helt enkelt gå in lite vingligt och skrapa lite här och där. Så länge man bara skadar sina egna grejer är jag nöjd med tilläggningen :)

Min förra singelpropp var helt omöjlig att backa med. Det gick precis dit det ville. Nu med DPS är det mycket enklare. Så det går att ångra sig i sista sekunden genom att slå i backen.

Brukar fixa detta på tredeje försöket när det är som värst, det är då man börjar bli irriterad och blir lite mer vågad, och helt plötsligt fungrar det. Ju snabbare ju bättre verkar det som... gäller inte att fega. Bestämd blick och bestämt hand på ratten och sedan dra lite hit och dit gasreglaget och vips är det färdigt.

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en härlig dag på havet i söndags så skulle vi lägga till med vår lilla båt i vår marina och det blev väl inte riktigt som planerat kan jag väl säga. Normalt sett brukar det vara ganska lugnt i marinan när det blåser men denna gång kom vinden snett bakifrån och dessutom ganska kraftigt. När jag siktat in mig på vår plats och la i friläge så stannade motorn vilket den ibland gör när man kört med den en längre stund, detta i sig var inte bra. Vad som var ännu värre var att muttern som håller ratten på plats lossnat vilket gjorde att jag stod med den i handen. Det blev lite smått kaotiskt för en stund med en motor som var död och en ratt i handen. Under tiden som jag stod där så insåg jag att jag kommer att missa min plats, som tur var så gled båten i sakta mak in brevid där ingen annan båt fanns och stannade fint vilket vi alla som var med i båten var mycket tacksamma för. Att lägga till är inte alltid den lättaste manövern i båtlivet.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt hamn denna säsong och ligger 40m från skärgårdsbåtarna som ligger och pressar fören mot kajen, alltså med motor igång och växel i. Blir goa virvlar och strömt, båten åker som en vante om man inte gasar rejält. Minsta tvekan åker man 10 meter åt sidan och i hamnen finns ju inga såna marginaler...  Lite svettigt ibland....

 

//Ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...