Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
HasseG

Teak som ny med Snappy.nu men sen ?

Rekommendera Poster

Jag har en sittbrunn med teak oljad med kinesisk träolja. Den har blivit svartrandig och eländig att se på. Så jag har, som nybliven båtägare, kollat runt på bryggorna efter bra råd och fått hur många som helst, olika. Provade med Vim. Hade Owasol och köpte Snappy för att prova. Var rädd att skada nåt och gelcoat med såna dundermedel

Testade Snappy teaktvätt idag på durken och teaken blev som ny. Och nåten verkar inta ta skada.

När jag provade Owasol Deep Cleaner tyckte jag det funkade bra att ta bort gammmal olja och smuts. Men på en skala 1 till 10 får Owasol 2 och Snappy 10.

Hur ska man nu gå vidare, olja in eller primer. Snappy har det bästa av två värdar i sin sealer säger dom. Nån som har någon erfarenhet av hur teaken håller sig och hur man bäst sköter den framöver, utan att förta sig eller slipa ner teaken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi använde Snappy Teak och Snappy Sealer i vår sittbrunn för tre säsonger sedan.

På våren har jag lagt på ett nytt lager Sealer och detta har skyddat teaken mot oönskade fläckar och den mörka färgen har hållt sig bra.

Denna våren tog jag ett fint slippapper och gick över luckorna (vi pratar väldigt fint, väldigt lätt och tidsmässigt inte mer än en kvart)

Jag slipade bort lite av den gamla sealern och la på nytt och allt blev lika fint som första året igen.

Jag är jättenöjd med Snappy men kan också tillägga att vi har heltäckande kapell över sittbrunnen som hjälper till att skydda teaken.

//Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att du bara lagt på ny sealer utan att ta bort den gamla med snappys tvätt. Behandlade min teak idag med sealer och läste på burken att man ska använda deras tvättmedel, gel tror jag visst jag läste.

Såg teaken så bra ut att du inte ansåg tvätt behövdes?

Sandpappret snabbt och lätt. Snappy får inte sälja så mycket som man hoppas till oss flitiga båtägare Som en röst i hamnen sa, vi båtägare har en tendens att överarbeta och komplicera det här med underhåll!

Tack för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...