Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
tarja

gammal trålare

Rekommendera Poster

Hej hallå,

Jag har tänkt köpa ett fartyg (ombyggd trålare) som är byggd 1949, skrovet är byggt ek på ek. Är det någon som har erfarenhet av så gamla träbåtar? Jag tänker väl en del på hur träet mår vid det här laget, det är väl givetvis olika beroende på hur väl omhändertagen den varit, den ligger i vatten året om och har tagits upp var tionde år ungefär för nåtning och sådant. Dom säger att den är i jättefint skick under vattenlinjen och att det är några bord som behöver bytas över men inget som är akut. Blev lite förskräckt när jag snubbla över Djurgårdsvarvets förmedlar sida som kallade dessa båtar för döende skepp som inte hade nåt värde och borde vara brasved för länge sen. Är det någon som har erfarenhet eller info om gamla träbåtar skulle jag vara väldigt glad om ni dela med er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla träfartyg kräver en speciell typ av ägare. Oftast är det karaktären, stilen eller något annat (nostalgi?) som driver ägaren snarare än en rent marknadmässig bedömning av värdet.... 

 

Jag har själv en gammal gaffelketch, som fyller 100 år i år (till salu...).

Hon är i gott skick, men jag har fixat en massa, tex bytt däcket. Jag har lagt ca 1200-1300 timmar under 6 år och lagt mer pengar än jag vill komma ihåg (man får inte igen pengarna - men mycket glädje om båten kan användas under tiden...)

 

Kolla skicket noga så att du inte står med en båt där alla bord och alla spant behöver bytas. Däremot behöver inte ett byte av ett bord eller ett spant vara en överväldig uppgift. Om du tvekar inför sådant - köp inte båten!

 

Det finns en del träbåtar, som inte kräver mer underhåll än plastbåtar. Gamla trålare ryms nog inte i den kategorin. Räkna med att lägga måååånga timmar.

 

mvh,

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 
Köpte du båten? Och om du gjorde det, hur har det gått?
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag köpte aldrig båten, tycker den är för dyr för att vara så gammal, men nu har dom sänkt priset så jag funderar fortfarande på det. Tycker dte känns lite läskigt bara med en så gammal träbåt, den e ju typ 60 år nu. Men en dröm är en dröm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Om du är fortfarande intresserad så kan jag förmedla kontakt med en som kan hjälpa till med bord byten och allt annat för den delen. Sveriges enda kvinnliga skeppsbyggare och skeppstimmerman med examen och allt. Hon har bla jobbat på Stockholmsbriggen och byggt ett antal vikingbåtar på riktigt, med att klyva stockar med yxa och bila fram täet osv..basa  spant och hanterar bilyxan och sågen och alla de andra verktygen bättre än en hel karl!
 
Tjejen är ute med en vikingbåt som just landat i Norge nånstans och bor annars på Aspö-Strängnäs. Skicka email så skall jag förmedla adressen.
Hoppas du får andra tankar nu och räddar en gammal skuta från förgängelsen.21.gif\
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


köp båten, byt borden som är dåliga och sen plastar du båten!

folk säger att man tar död på båten, men icke!

v har haft plastade träbåtar i familjen i över 30 år. inga som helst problem. allt handlar bara om ventilation.
och en båt som är byggd 49 är ingen ålder på en gammal trålare. 

 

Senast ändrad av Gedda | 10 juli 2007 | 05:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förresten var är den byggd? finns det någon bild?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i Geddas fråga, vilket objekt är det frågan om?
Djurgårdsvarvets text är å ena sidan i stort sett riktig; det mesta av gamla träbåtar (tex. trålare) som säljs som bobåtar är skräp och väldigt långt ifrån värda det som begärs för dem. Å andra sidan finns det faktiskt objekt som är värda att satsa på. Men, det kan vara bra att veta att av de båtar i denna kategori som sålts de senaste åren har de flesta slutligen gått för mindre än hälften av det som ursprungligen begärts. Budgetera därefter minst 10000 kr/månad för löpande kostnader samt fond för periodiska kostnader. Om detta inte är avskräckande så kan du faktiskt få ett båtliv, och ett boende, med charm och karaktär. Kom bara ihåg att du ger dig in i en livstil med allt vad det innebär av satsning i tid och pengar. Om du inte tidigare har provat detta liv så finns det ju bara ett sätt att skaffa sig visshet, eller hur :)
 
Några bord som behöver bytas kommer det nog alltid att vara. Du lär ta upp båten vart 4:e år till en kostnad av 40000-100000 beroende på skrovtillstånd. Som nämnts ovan kan du plasta båten, åtminstone skrovet. Du kan också lägga betong utanpå träskrovet. Ska dessa saker göras rätt får du räkna med något halvår på slip.
 
Ett tips till. När ett äldre träfartyg är till salu har säljaren i allmänhet gett upp sedan en tid. Det innebär att mycket fått förfalla de senaste åren. De som särskilt varit intresserade av att använda sin båt för boende har i allmänhet försummat allt utom bostadsdelens ytskick. Fördelen med detta är att du kan pruta väldigt mycket, nackdelen är att du är så illa tvungen, för du kommer att ha mycket stora kostnader för att ställa allt i gott skick igen. 
 
Finns mer att säga, men detta får räcka för nu. 
Mvh,
Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inte för att vara sån men var har du hittat dom fantasipriserna? en slipdragning går på emellan 6000-8000 sen tillkommer bottenfärg,sinkanoder, penslar, lite småkrafs och eventuellt drev. och budgetera för 10.000 i månaden?! till slut har du ju sparat ihop till en helt ny båt.. nä ta bort en nolla och du klarar dig gott och väl. en slipdragning behövs göras var tredje år ungefär om du har riktig färg. har du svensk skitfärg så får du åka upp varje år. sen visst ska du göra lite större jobb som tex byta brädgång osv som jag såg behövdes göra så räcker givetvis inte en tusenlapp.. Och det att en gammal bruksbåt skulle va skrot efter såppas många år är riktigt.. visst det finns säkert en del men långt ifrån alla. våran är tex byggd 35 och totalt purfärsk i skrov och spant..

post-1122-1394235228,9456_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Gedda!
 
Ser att du är lite undrande, låt mig skingra dimmorna;)


 
De 40000-100000 gäller kostnad för dockning, material, arbete, vart 4:e år. 10000/månad gäller för löpande kostnader och fond och inkluderar allt, exempelvis kajhyra, energi (tex. el, dieselolja, ved), material för underhåll och utbyte, försäkring osv. Plus alltså fond för periodiska kostnader.
 
Men, vi talar nog om lite olika storlek på båtar, olika användningsområden  och förmodligen om lite olika krav på underhåll. Jag talar om 20-25 meter och Gedda om 12,5 meter. Jag talar om en båt som också är familjeboende och som kan användas till havs. Gedda talar om en flytande styrhytt (förlåt Gedda, men det ser lite så ut, inte illa menat), se denna länk: http://www.blocket.se/vi/12318242.htm?ca=11_s 
 
Jag antar att det är dessa skillnader som ligger bakom de lite olika erfarenheterna vad gäller kostnader. Jag tvivlar inte på att Geddas uppgifter rättvisande visar vad Gedda lägger ned på sin båt. 
 
Vi kan alltså konstatera att det finns utrymme för variation; i storlek på båt, i användningsområde för båt och i underhållsnivå. Detta för med sig skillnader i kostnadsnivå.


 
Att spara ihop till en nybyggd båt av det slag jag talar om skulle inte ta mer än en 30-40 år i takten 10000/månad.


 
/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej pa er allihop,

Jag skulle vilja kommentera inlagg gallande gamla batar borde va uppbranda.. (ni far ursakta att jag inte har Svenska bokstaver i min dator)  laste vad kostar att ta upp bat osv, nan som undra var priserna kom ifran, helt riktigt, en gammal trabat som anvands i sjon ska upp varje ar, kostnad ca 60 tusen, da pratar vi bat inte julle pa 12m, den kan man val svanga upp o ner o plasta..var verksam som yrkesfiskare i finland 30ar sen, dar plastade man 70-90fots tralare med gott resultat, behovde inte torka i 6 manader. vissa av dem flyter an idag. har sjalv trabat byggd 47, gar i commerciellt fiske just nu, den tas upp varje ar, drevas o malas, 3.5 ek plankor ruttnar inte.. men e forbannat trott pa lackage nar drevet faller ur, planerar nu att plasta nej man ska inte plasta rutten bat, byt ut alla bord forst, da kan du forlanga livet pa den med 30 ar, om blir proffesionellt gjort..Har sett Finnarna plasta fiskebatar i Grisslehamn, sprutar pa plasten, aven klinkbyggda batar.. Men var far man tag pa dessa Finnar, ( Alanningar) e ju inga Finnar.Om nagon vet detta, kontakta da mig..

All the best Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en som eventuellt är intresserad av en prima trålare som Bobåt/sommarstuga så kan det vara ide att kontakta föreningen Tôllar Ô Seiel.

www.tollaroseiel.se

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är intresserad av marions kajplats när ni får sålt henne =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...