Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Rickyticky

220v-110v

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som har konverterat landström till amerikanare från 110 till 220v ?

Har en Regal med en AC panel som driver el-spis, AC/värme, laddare mm.

 

Transformator 220-110v fastmontera i båten ? Ny landströmskabel.

 

Vem gör sådant ?

 

MVH

post-25314-1394235025,0356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min hos ovan nämda länk och håller just på med jobbet .

Köpte landströmscentral och infällt strömintag från Waco vi Ck:s i Vänersborg.Jag är ingen elektriker men tycker att detta klarar man själv med lite baskunskaper.

Återkommer inom kort när jag bevisat detta....hoppas jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Detta vad som här erbjuds, är bara enkla transformatorer, inga omformare som reklamen försöker gjöra gällande !! Är inte CE godkända, heller inte godkända för våta utrymmen, som i båtar. Se upp för er båtförsäkringen !!!

http://www.lh-batar.se/omformare.html

 

 

 

 

Senast ändrad av anemos | 24 april 2007 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Se till att få en transformator som också där landsida och båtsida är galvaniskt isolerade från varandra. En isolertransformator mao. Då får du fördelen att slippa dra  in landjord om jag förstått rätt.


 
Varför man kallar det omformare är väl att man som dum kund inte räknas veta vad en transformator är. Men vad är egentligen en omformare. Det vet kanske en smart leverantör.
 
Se upp med att det inte är vad man kallar spartransformator som har gemensam lindning på 110 och 220-voltssida. Det brukar nämligen oftast  110/220-voltstransformatorerna ha.
 
Då får man ingen galvanisk isolering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ser ut som en 242 commodore ?

Har själv en sådan.

Köpte denna trafo

Är inte säker på om det är en fulltrafo, dvs.

galvaniskt separerad.Tänkte iså fall montera en frånskiljbar jordplint

Till landströmskabeln och frånskilja när båten ligger i vattnet.

110 volten är jordad genom motor och drev.

Glöm INTE jordfelsbrytaren!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är i alla fall ce-märkt och IP44 klassad

men vad menar de med texten som står på skylten, får du bara belasta fullt i 5min och därefter avstängt i 15min

den ser rejäl ut och man kanske inte belastar den så mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är inbyggd termisk säkring så att

trafon ska svalna om den belastats fullt under en längre tid.

Säkringen kan lösa om lindningstemperaturen är för hög, vid återstart.

Tror inte att detta är något problem.

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står att mittuttaget på trafon är ansluten till jord. Centertapped to earth borde innebära det. Ej galvaniskt sep. men du får ju ut rätt spänning till båtens 110V. 110V är ju en trevligare spänning elsäkerhetsmässigt så man kan ju säga som befälhavare att man gjort vad man kunnat för att förhindra elshock. Men fram till trafon är det ju fortf. 220 så en säker installation ska göras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en suverän båt!!!
Angående center tapped earth, så är det därför jag tänker
ansluta inkommande jord från landströmmen till en frånskiljbar jordplint.
så att jag inte jordar ihop landströms jorden och motorblock och drev. 
230V i båten går via jordfelsbrytare och måste jag använda 230 i båten
så använder jag dubbelisolerade apparater/komponenter.
Enl. tester så fungerar inte galvanisk separator i våra vatten
Typ: Zink saver.
Mvh. Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...