Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Rintintin

Dålig service på båtverkstad, vad tycker du?

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som reagerar på dålig service, överpriser och dåligt utförda arbeten hos båtmeken.

 

Jag menar nu inte någon specifik och det finns säkert många undantag. Mina erfarenheter gäller Stockholms skärgård.

 

Min uppfattning är att der råder närmast monopolställning i vissa områden och att detta utnyttjas av verkstäderna. Kunderna får krypa för att få något åtgärdat. Branschen verkar underetablerad.

 

Mina båtvänner vittnar om samma sak, varför uppmärksammas inte detta mera? Andra branscher skulle inte komma undan med detta.

 

Vad tycker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm

Lite dåligt gensvar på denna tråd där jag tror att de flesta håller med i stora drag.

 

Mekarna i storstadregionerna har hur mycket uppdrag som helst under vår och sommar. Jobbet är slitigt då det ofta handlar om att ligga och åla sig in i trånga utrymmen.

Ofta handlar det inte enbart om reparationer av motorer (som märkesverkstan känner till hur det ska gå till) och ofta inte ens reparationer av originalinstallerad utrustning utan ofta något som installerats i efterhand av en kunnig amatör och som sedan mer eller mindre kunniga amatörer skruvat i.

För att inte tala om elinstallationerna.

En båtmek förväntas kunna såväl el som elektronik som motorer, såväl bensin som diesel. Inombordare och utombordare från många olika tillverkare.

Ofta sitter också prylar från många källor i samma båt. Som om man skulle sätta ihop en bil av dörrar från en Volvo, chassi från en Chevrolet, växellåda från en Saab, elektronik från en Merca och motorn från en Audi.

 

Att de sedan petar på ägarens ögonsten gör inte saken lättare.

 

Till skillnad från bilar (även lastbilar) är det sällan man kan ta in båten under tak och få en hyfsat varm motor att jobba med på vintern så då kanske jobbet är som värst.

 

Detta sammantaget tror jag gör att mekarna har svårt att göra ett bra jobb och slits ut i relativt unga år. Pressen på dem på sommaren gör också att deras familjer utövar ett visst tryck på dem att ägna sig åt något mindre säsongsbetonat när barnen kommer.

 

Det här är de slutsatser jag dragit när jag sett deras arbetsförhållanden och pratat med några stycken.

 

Men visst, de som håller på har en bra arbetsmarknad under några månader om året och kanske lär sig att utnyttja det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, det kan ju finnas attitydproblem från båda sidor... Att man har pengar nog att köpa en båt betyder inte automatiskt att hyfs och respekt för arbetsituation följer med.

 

Själv har jag bokat tid hos det varv där jag förra året för första gången i mitt liv fick betala MINDRE än kostnadsförslaget för ett hantverksjobb.

 

(Byte av en packning i ett VP-drev, fick priset 1100 kr för en timmes jobb och packning. Fick betala 650,-.)

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 24 april 2007 | 16:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mardrömskunder kan nog fylla en egen tråd ;) Christer nämner säsongsbetonat arbete, det påminner mig om en sak som förundrat mig länge och det är det faktum att många stänger helt under flera veckor mitt i sommaren även lite större varv.

 

Jag förstår att även mekaniker vill ha semester på sommaren som alla andra men å andra sidan det är ju lite som om SkiStar skull stänga på Sportlovet för att dom vill åka skidor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum tanke om Skistar skulle stänga på sportlovet. Då skulle dom ju få ha backen för sig själva, inga liftköer. Fast dom skulle ju bli tvungna att gå upp eftersom liften inte gick. :(
(Kunde inte låta bli) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, när jag hade problem med motorn (yamaha 70) på min Buster så lämnade jag in den vid två tillfällen för felsökning. Den första verkstaden hittade inga fel utan kom med gissningar bara....efter två dagar...dom går så här dåligt.... fick jag som svar om Yamahas motorer.

Kostade mig några lök för att få det beskedet.

Det andra tillfället var dock bättre. men även där så kunde man inte konstatera felet utan skyllde på att motorn var trimmad (!)  dom fixade dock till den så den blev körbar igen.

 

Den nya ägaren på min gamla Buster har dock hittat felet, en förgasare var defekt. Så kan det gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får prova sig fram tills man hittar en gubbe som gör rätt saker. Sedan håller man sig där och ser till att han får betalt för jobbet så han inte lägger ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...