Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
paer

Småskador under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Min nya båt har några småskador om någon-några kvadratcentimeter under vattenlinjen där jag tycker det ser ut som att det plasten (gelcoaten?) är lätt avskavd och fibrer kan anas. Båten har legat i ett par dagar i vatten den senaste veckan.

Jag antar att rätt lagningssätt för detta är med epoxispackel, men frågan är då om jag stänger in något vatten om jag gör denna lagning nu, efter att båten legat några dagar i vattnet.

Bäst vore det ju om skadan hade åtgärdats innan sjösättningen, men det är inget att göra åt nu. Att ta upp båten och låta den torka i flera månader är uteslutet, och det handlar om en båt i 50000kr klassen.

Vad tror ni, ska jag ta upp båten och låta denna torka några varma dagar, för att sedan slipa lite lätt och spackla över med epoxi, eller är det då bättre att inte bry sig om det alls, som den inte lika pedantiska tidigare ägaren hade tänkt göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är inte bra att stänga in vatten. Att ta upp och låta torka några varma dagare vet jag inte om det hjälper.

Jag skulle nästa chansa, låta det vara och ta det nästa vår-rustning när båten torkat ett antal månader på land. Det är ju inte så att glasfibern löser upp sig som läskpapper och försvinner omedelbart. Men det är inte bra och måste fixas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste båten förvaras varmt och inomhus över vinterhalvåret för att dessa månaders torkning ska vara till någon nytta, eller duger utomhusförvaring under presenning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte man behöver oroa sig så mycket. Den står ju torrsatt så länge så det borde hinna torka ut under täckningen även stående utomhus.

Sedan väntar man ut några hyfsat varma dagar innan man börjar jobba med skadan.

Jag tror det är vad som står i min bok om plastbåtsvård också. Har den inte i närheten just nu.

Någon annan som har åsikter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog ocskå vänta till nästkommande år när båten legat

torr på land under ett antal månader.

Har under förra veckan själv reparerat småskador som jag hade

på båtskrovet, så nu är det snart dags att sjösätta!2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag gjort en nödlagning med typ west system epoxi för att förhindra eventuell ytterligare vatteninträngning under detta brukningsår, för att sedan efter upptagning i höst slipa ner nödlagningen, låta det torka under vintern och sedan laga det riktigt nästa vår.

Eventuellt instängt vatten under sommarsäsongen kan väl knappast ha någon betydelse, det är väl när det blir kallt och sprängskador kan uppstå som det verkliga problemet möjligen uppstå (så ju mindre vatten som tillåtits tränga in desto bättre).

Men jag vet egentligen inte vad jag pratar om smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. Frågan är hur fort det egentligen kommer in vatten i oskyddad glasfiberplast.... något proffs här på forumet?

Står inget direkt om det i min bok Plastbåtsvård, fast min gissning är att några månader i vatten inte gör så mycket.

Det gäller också att inte glömma bort nödlagningen utan verkligen slipa ner den nästa år.

Senast ändrad av Anders_St | 18 april 2007 | 09:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...