Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
shetland

Hjälp med trimplanen

Rekommendera Poster

Hej!

Ska försöka beskriva felet med trimplanen..Dom sitter på en båt från 77 så dom är gamla. Nu till problemmet; Dom åker inte upp, när man har fällt ner dom i så mycket nerfällt läge det går med hand hjälp så åker dom inte upp igen. Motorn låter men trimplanen rör sig inte.Ser inte ut som om det läcker olja utan det verkar som om dom inte orkar att åka upp. Hoppas att det inte blev för luddigt utan att nån kan hjälpa oss...

   / M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tycker det verkar som att det fattas olja i systemet.Kolla oljebehållaren om det är rätt nivå på oljan. Lycka till. Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Vi har fyllt på med så mycket olja det går..Kanske helt enkelt ( men dyrt) dax för nya trimplan.

  / M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Motorn går åt båda hållen men trimplanen står still? Har jag fattat dej rätt? Kolla koplingen mellan elmotor och hydraulpump, det verkar som motorn slirar på axeln istället för att dra pumpen runt. Att det går att trycka ned trimplanen för hand men inte upp igen kan bero på att det sitter en backventil mellan.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade typ samma problem när jag köpte båten och det berodde på två saker.

1. Fel olja, i mitt fall skulle det vara ATF olja och inte hydraulolja som man skulle kunna tro.

2. Packningarna i kolvarna satt åt fel håll. Det sitter två per kolv och de ska vara vända mot varandra, eller från varandra. Kommer inte ihåg - det var en expert som fixade mina eftersom han hade nya packningar. I vilket fall så var de vända åt samma håll vilket gjorde att de sög in vatten när jag när de åkte upp (eller skulle åka upp).

 

Senast ändrad av Anteman | 16 april 2007 | 06:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...