Mercury200hk 0 Postad 12 April , 2007 Försöker byta impeller på min Mercury 200 hk - 1983. Får ej isär växelhuset. Några tips? Vilket växelläge ska vara i? Vad gör man om drivaxeln rostat fast? //LA Senast ändrad av Mercury200hk | 12 april 2007 | 17:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 12 April , 2007 Har du lossat bulten under trimfenan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury200hk 0 Postad 12 April , 2007 Ja, alla bultar är lossade. 6 st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 April , 2007 Hej, Kolla på http://www.ishopmarine.com (Part lists) och Mercury samt välj din modell osv. Där finns sprängskisser. Kanske du kan hitta den felande länken. Sitter det helt stumt? Har du delat växelförarstången? (brukar finnas nåt ställe där den delas) Verkligen hittat alla bultar som håller växelhuset? Jämför sprängskisserna. Skulle ju kunna vara drivaxeln som rostat fast uppe i blocket men det får man verkligen hoppas att det inte är. Neutralläge skall det i regel vara på Mercury. Kollade i en verkstadshandbok till Mercury 200 hk 2-takt från år 2000 och där skall det vara så i alla fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 april 2007 | 20:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury200hk 0 Postad 13 April , 2007 Hej. Tack för länken. Har en rep.bok men den säger inget om att man ska sära på växelväljaren. Ska kolla din länk också. //L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 April , 2007 Växelaxeln och drivaxel är båda delade med splines till överdelen. På min V6-98 är det bara att dra ned eller också ramlar det av sig själv. Jag tar av huset varje år och tar ur impellern. Brukar lägga i framväxel innan jag delar så slipper jag fundera på hur jag skall synka huset med reglaget, dvs den kuggar alltid rätt. Men detta kan inte vara skälet till att det inte lossnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 15 April , 2007 kan man inte vicka loss den,? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury200hk 0 Postad 17 April , 2007 Lösningen var att hammra in kilar(4 sicklar)och lät det vara i press i 5 timmar. Slog sedan med gummiklubba och så lossnade det. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser