Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
pontus_29

håltagning för ekolodgivare?

Rekommendera Poster


Hej,
Har köpt ny ekolod (Garmin) och hålet där den nuvarande givaren ska sitta är för litet. Måste således göra hålet större, men hur gör man det på bäst sätt?


Hålet bör vara ca 50 mm i diameter och sådana borrar har jag inte tillgång till. Vill inte heller riskera att det spricker nånstans då jag gör hålet större.


Kan nämna att båten är en Bella 7000, dvs en plastsnipa.  
Tack på förhand!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma trubbel i helgen. Jag tog helt sonika en rasp och rspade tills hålet stämde. Nån större risk för att det skall spricka ser jag inte.
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem på ett antal båtar och jag brukar använda en ganska stor försänkare som man brukar ha till pelarborrmaskiner. Den jag har passar i 13 mm. chuck och kan då användas i de flesta borrmaskiner. Det sista brukar jag fila upp med en rundfil. Har aldrig fått några sprickor på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl funka med en hålsåg.

Biltema har billiga såna.

Men jag vet inte kvalitén på dom.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålsåg är bra men kan vara svårt att använda om det redan finns ett hål som är för litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du en poäng Gesse!!!

 

Men om du fixar en rund träbit som har samma diameter som det nuvarande hålet, så borrar du bara ett hål i mitten på träbiten samma som centrumborret på hålsågen.

Alltså en adapter, sen är det bara till att köra.

 

Annars kan man förstöra mycket!2.gif\

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hålsåg och plast funkar bara en gång sen är tänderna slöa.

 

ett gäng småhål i linjen till den tänkta diametern och sen fram med filen.

 

Men inte gör ni väl hål stort för hela givaren, gör istället ett mindre bara för kontakten och dra sladden utifrån båten och in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte gör jag hål stora som givaren. Det jag beskrev var tänkt till givarkontakten. Annars går det väl åt sticksåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Har köpt ny ekolod (Garmin)

Hålet bör vara ca 50 mm i diameter,

 

Det är vad min givare är i diameter kontakten är betydligt mindre på mitt garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för en genomskrovsgivare föredrar jag själv en inombordsgivare.

Tycker det är skönt att slippa håltagning i skrivet.

 

Det går också alldeles utmärkt att plasta fast ett plaströr mot skrovet ,som man fyller med en glykolblandning och sedan lägger en aktersspegelsgivari i röret och sedan limmar fast ett lock på.

 

Prova först att lägga givaren i en vattenfylld plastpåse som du lägger mot skrovet, för att finna den bästa platsen där inte skrovet ev. är extremt tjockt.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev det hålsåg eller vad blev det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det där med akterspegelgivare inombords i glykolblandning ....Fungerar det bra? Jag har just tryckt fast min akterspegelgivare i en ordentlig klatt Sikaflex inombords och tänkte det skulle fungera ! vad tror ni ....?

 

//Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det funkar nog ett tag till s det blir för blött men det var väl skönt att slippa håltagning i skrivet.Skrevet Skrovet   14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev slutligen den metod som MarkusR föreslog. Det funkade kanon! (även om det blev en del svettande i det trånga utrymmet innan det var klart).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...