sorha 0 Postad 10 April , 2007 Är en 50 hästars fyrtaktare för liten till en Flipper 575 ht?? Kastar ut denna fråga och hoppas att det finns någon som har ett bra svar, positivt eller negativt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joaj 0 Postad 10 April , 2007 Den gör väl en 25 knop ungefär med 50 hk. De flesta skulle nog föredra 70 hk, då gör den ca 30 knop på max. Om det räcker för dig är ju lite svårare att svara på. Den är klassad för 50-70 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 April , 2007 Hej, 60-70 hk är mer lagom på den båten. 80-90 inga problem heller. Skall du åka 1-2 pers mest så kan 50 hk duga men farten blir inte speciellt hög och motorn får jobba rätt mycket även i marshfart. Drar mer bensin. Blir trögare upp i planing. Finns nästan bara nackdelar med för svag el på gränsen till för svag motor. Enda fördelen som jag ser det är att du kan slippa undan lite billigare med bara 50 hk. Hade själv en liknande hard top förr och den hade jag 65 hk på och fick upp den i runt 30 knop med 1-2 pers och med lagom marchfart runt 18-20 knop med 2-4 pers. 50 hk skulle blivit för klent på min i alla fall, det vet jag. Leta efter en Flipper med 60 hk 4-takt om du kan hitta det, det kommer att bli lite bättre men bäst är om du går upp ett snäpp till runt 70-80 hk. Min personliga åsikt. Lycka till! /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 10 April , 2007 Jag har själv en Flipper 575:a med en 80 hk fyrtaktare, en kombination jag trivs väldigt bra med och som ger ca 34 knop på topp med två personer (på våren) och 25 knop i behaglig marschfart. Jag vet en del som har 90 hk tvåtaktare som också är mycket nöjda. Tycker dock att 50 hk låter lite klent för den båten, men det kommer kanske an på vad du ska använda båten till... Enligt Flippers datablad jag har är rekommenderad motoreffekt 40-80 hk. Senast ändrad av flipbop | 10 april 2007 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser