b-boy 0 Postad 30 Mars , 2007 Tjena!!Har tjackat ekolod.(Garmin 178c) Ska montera de i helgen....Jag har en aluminium båt, Buster rs.Är inte sugen på att borra hål i skrovet på båten. Ekolodet ska sitta på akterspegeln enligt tillverkaren. Nu till min fråga!! Har läst lite här på forumet om att man kan montera de inuti båten i ett pvc rör med olja eller vatten, motsvarande. Vore ju jävligt smutt att bara montera de under durken... Men så lätt är det säkert inte.Eller går det att limma dit skiten med pl400 i aktern??? Finns det någon som kan förklar för mej hur jag trixar det de??? Eller gärna med hjälp av bilder.....Finns säkert någon med en buster som vet hur det fungerar....Eller??Tack på förhand// MackanA.K.A Trögskallen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Mars , 2007 Hej, Ungefär samma frågeställning här: Här /Bo Senast ändrad av bossee | 30 mars 2007 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b-boy 0 Postad 30 Mars , 2007 Såg just att buster har givarstativ till båtarna för 440 kr!Hur ser det ut??? Bilden ser ju inte klok ut på busters hemsida....Någon som vill sälja??? Senast ändrad av b-boy | 31 mars 2007 | 00:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b-boy 0 Postad 30 Mars , 2007 Fan du e ju en klippa bosse!!! Den där tråden har jag inte läst mer än 3 grr! Men jag söker efter bilder........... Eller förklaringar där man inte behöver vara raketforskare för att fatta :-) mvh Mackan Senast ändrad av b-boy | 31 mars 2007 | 00:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Mars , 2007 Hej, Jag antar du har s k akterspegelgivare? Om du har det och du vill ha den på akterspegeln så skulle jag nog fundera i banor att fixa en rektangulär aluminiumplatta, kanske 15 x 10 (lxb) ca 7-10 mm tjock och gänga 4 hål i den samt skruvar som är lagom långa så de ej går sticker ut på andra sidan. Aluminiumplattan borde man kunna limma dit med kemisk metall el likande så den sitter tillräckligt fast. Kanske Sikaflex 292 som är dubbelt så stark som den annars vanligare 291. Det finns ju även specialla inomskrovgivare (har en sådan själv i min båt, Yamarin 5820/58BR) och den är ditsatt med sikaflex 291. Givaren är puckformad och lite snedskuren för att passa lite V-formade skrov. Fungerar utmärkt, men jag har ju glasfiberskrov. Kan hända att aluminiumskrov dämpar eklodsignalerna lite mer, men som du nog läste i den länken ovan så finns det de som har inomskrovsgivare även på aluminiumbåt. Det där fästet på Busters hemsida, i deras tillbehörskatalog, ser lite mysko ut men som jag förstår det skall skenan monteras vertikalt (med skruvar) och sen kan du med plattan där du skruvar fast ekolodsgivaren justera i höjdled tills givaren ligger nån millimeter under skrovkanten. Se bild som jag tror det skall monteras, den röda linjen skall symbolisera skrovkanten vid akterspegeln (fästskenan skall vara lite högre upp förstås). En fördel med upphissbar givarfäste är att man kan unvika beväxning på givaren genom att hissa upp den efter båturen. /Bo Senast ändrad av bossee | 31 mars 2007 | 13:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peek 0 Postad 2 Juli , 2007 På Buster M kommer aldrig givaren ovanför vattnet hur man än monterar givarfästet. Vet inte hur det är på de andra modellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hank 0 Postad 2 Juli , 2007 På min buster limmade jag fast givaren med 2-komponentslim på akterspegeln.Det funkar hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasd 0 Postad 22 Juli , 2007 som jag skrivit så många gånger förut så är det bara att sätta dit ekolodsgivaren med sicaflex mot skrovets botten. prova med en vattenfylld påse med ekolodsgivaren i om det fungerar. visar ekolodet bra bild i hamnen med påsen är det bara att torka rent där givaren ska sitta och ta en stor klick med sicaflex (altså en jävla massa)och trycka dit givaren. skit i pl400 när jag vet att detta fungerar. dessutom har jag tjockare aluminiumskrov i min båt än busterns. bara givaren sitter i våg, annars ser du ju botten babord eller styrbord om båten och med fel vinkel blir det ju dessutom väldigt mycket större djup än beräknat. får du plats med detta under durken vilket jag tror ska det nog funka, det är ju värt ett försök. jag har inga bilder på detta, men förstår du inte min beskrivining ska du inte montera ekolodet över huvud taget......... ha det fint MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser