Lischke 0 Postad 25 Mars , 2007 Hej.Min motorkåpa har under en transport på släp fått sig en tryckskada. Den har alltså legat mot något för hårt. Dekalen kom till skada också tyvärr.Hur lagar jag enklast detta? Vad kostar en ny kåpa förresten?Jag lär få lacka om just det stället, är det svårt att göra själv?MVH Lischke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Mars , 2007 Hej, En ny kåpa är dyr. Laga den du har. Köp nya dekaler och placera dessa över skadan om det går. Annars kan du ju spraya Yamaha orginalfägr sen när du fixat själva skadan och sen lite klarlack över. Sist nya dekaler om nu skadan är vid en dekal. Är i och för sig inte så svårt att lacka om hela motorkåpan med yamaha orginalfärg och klarlack ett par lager samt nya dekaler. Nya dekaler kan du beställa hos en Yamaha återförsäljare, prova med t ex Marinshopen (de har butik och säljer även på postorder). Orginal dekaler brukar inte vara så billiga heller men vill du återställa kåpan till orginalskick är det nog bara att betala. /Bo Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 23:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 25 Mars , 2007 Det är så att det är hål i kåpan. Skadan gick igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Mars , 2007 Hej, Ja men det går ju att laga, med rätt material/lim/spackel. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 25 Mars , 2007 Japp. Vet du vad man ska använda och hur man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Mars , 2007 Hej, Har du nån bild på skadan? Man måste veta vilken sorts plast kåpan är gjord av så att man vet vilken sorts limm/spackel man skall använda så det fäster. /Bo Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 23:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 25 Mars , 2007 Tyvärr inte. På onsdag kan jag lägga upp bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 28 Mars , 2007 Nu kommer bildeerna.http://img79.imageshack.us/img79/4606/motor001sv0.jpg http://img453.imageshack.us/img453/5756/motor002ai4.jpg Kan man kanske laga med epoxy på insidan och något spackel på utsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 28 Mars , 2007 Epoxi och 2 lager glasfiber på baksida (rulla ut eventuella blåsor) 1. Dom tre vanligaste spackelsorterna är: 1. Polyesterspackel (=vanligt spackel) 2. Glasfiberspackel 3. Kolfiberspackel 1. Polyesterspackel används när man spacklar upp mindre skador och vid toppspackling för att få bort porer i andra sorters spackel. Många påstår att man kan kladda på ordentligt med polyesterspackel, men se på träbåts grabbarna (no offence), sprickor och sjunkningar överallt. Jag anser att man inte borde lägga tjockare än 1,5 mm (EFTER slipning då), det går säkert bra med 2 mm också, men ju tjockare det är desto större risk för sjunkningar. Dessa sjunkningar uppkommer efter 2-6 månader, då spacklet inte riktigt tränger ner i alla porer/repor, hur hårt man än trycker. Längst ner samlas istället lösningsmedel, som efter en tid dunstar bort, vilket resulterar i att spacklet sjunker. Polyesterspackel är väldigt lättjobbat. När man blandar härdare och spackel bildas Isocyanater, vilket är livsfarligt för personer med astma. Polyesterspackel kallas också ofta för Plastspackel. Kostar runt 100kr/kilot. 2. Glasfiberspackel används när det är lite större skador/ojämnheter. Man kan lägga på mycket tjockare lager än med polyesterspackel, upp till kanske 3-5 mm går utan problem. Lite mer svårjobbat än polyesterspackel är det också, det är lite bökigare att både applicera och slipa. Det sitter dessutom bättre än polyesterspackel, spricker inte lika lätt och sjunker i stort sett ingenting. Tänk på att ALDRIG lägga mer än ett lager dock, då det inte fäster i sig självt (fråga mig inte varför...). Det finns både med långa och korta glasfibertrådar, båda har för och nackdelar. Korttrådigt glasfiberspackel är lite enklare att applicera än långtrådigt, medans långtrådigt är starkare. Något dyrare än polyesterspackel, kostar 100-150:-/kilot. 3. Ungefär som glasfiberspackel, fast det är mer böjbart och sitter ännu bättre än glasfiberspackel. Används med fördel på material som flexar lite, som plast stötfångare mm. OBS: Slipdammet är cancerframkallande! Detta är dock dyrt, kostar runt 250:-/kilot. ------------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Slipning Anpassa slipklossen storlek efter skadan, en stor skada=lång slipkloss, en liten skada=kort slipkloss. Slipa alltid o kors, dvs gnugga inte år ett håll hela tiden, utan dra klossen från olika håll. Slipning med bara papper i handen funkar för att få bort kanter och om det som ska slipas är böjt år flera olika håll. Tänk på att man inte ska ta för stora hopp mellan olika grovlekar på slippapper, utan gå stegvis upp på finare papper. 1. Polyesterspackel 2. Glasfiberspackel 3. Kolfiberspackel 1. Slipas lätt med 120 papper, dom sista reporna kan slipas bort med 180 eller 240 papper. 2. Slipas med 60 eller 80 papper, kan toppslipas med 120 papper. 3. Samma som 2 4. slipas bäst med pansarfil, funkar även att slipa med en oscillerande/excenterroterande slipmaskin med 80 eller 120 papper. ------------------------------------------------------------------------------------------------ 3. Förarbeten Se alltid till att ytan är ordentligt rengjord och att det inte är några skarpa färgkanter. I stort sett alla utvändiga plastdetaljer, så som störfångare mm är gjorda i plastsorter (t ex PP plaster) som kräver att man använder en speciell plastprimer för att spacklet ska fästa. ------------------------------------------------------------------------------------------------ 4. FAQ F: brinner spackel? S: Ja, i alla fall polyesterspackel F: Hur farligt är det att inandas spackeldamm? S: Det är aldrig nyttigt, om du har astma så är det rent ut sagt farligt. Damm från kolfiberspackel är dessutom cancerframkallande. F: Är det bäst med en liten bula utåt eller inåt? S: Inåt, helt klart. Den kan alltid spacklas över, en utåt bula kräver mycket mer arbete för att det ska bli bra. F: Vad behöver jag ha för att spackla? S: En blandskiva (gärna med kant på, så man slipper stå och fumla när man ska få upp den från bordet..), en blandspade, japanspacklar i olika bredder och en spackelspade i gummi (bra för mjuka förmer). Samt självklart spackel och eventuellt primer F: vad behöver jag ha för att slipa? S: Lite olika grovlekar på slippapper, en kort slipkloss för mindre skador, en längre för stora skador, samt en mjuk för runda former. En dammsugare kan också vara bra att ha om du misslyckas med en slipning så kan det även vara bra att ha en slipmaskin för att få bort den misslyckade spacklingen, det kan vara drygt att handjaga det ------------------------------------------------------------------------------------------------- 5. Övrigt Var rädd om dig själv, använd kolfilter mask och plasthandskar, och gärna utsug! Tänk även på att det bör vara minst 10 grader när man spacklar. Man kan även bränna spacklet medans det härdar för att undvika sjunkningar och för att få snabbare härdningstid. Och va inte rädda för att använda biltemas spackel, det funkar alldeles utmärkt! rippad text Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 28 Mars , 2007 Hur ska jag göra, och vilket spackel bör jag använda till kåpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser