Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
AudiTQ

Kompressionsprov- hur mkt säger det om motorns tillstånd egentligen?

Rekommendera Poster

Säger ett kompressionsprov mycket om motorns hälsa ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej
 Ja det skulle jag villa påstå, om man har data på kompressinonsförhållandet när motorn tillverkades kan man tex se om den har skötts ordentligt.Dålig smörning och hård belastning under en längre tid sliter på kolvringar,cylinderfoder,toppackning och ev.veniler med ett lägre komp. som följd.
Finns en viss tolerans för varje motor, om hur mycket det får avvika i komp. mellan de olika cylindrana.

 

Om motorn har en ojämn gång eller känns klen så kan man ju få en fingervisning om vad problemet kan vara genom ett komp.prov.(om man uteslutit bränsle,luft och tändningsproblem)
Mvh
Micke 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts så ger det en fingervisning. Det säger egentligen inte mer än (föga förvånande med tanke på namnet...) om motorns kompression är bra och jämn. Ur detta kan man dra slutsatser om cylinderlopp kolvar och ringar, ventiler samt grovt även kamaxelvinkel. Det säger ingenting alls om t.ex lagerslitage.
En motor med jämn fin kompression som går jämnt och fint är troligen i ett bättre skick än en annan liknande motor som inte uppvisar samma egenskaper. 
Köper man en äldre motor är det viktigare att kompressionsförhållandena inbördes mellan de olika cylindrarna är jämna är att man kommer upp i exakt det kompressionsförhållande som angetts för motortypen av tillverkaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

skulle nog vill säga nej.

 

en riktigt slut motor som dar igenom mycket olja kommer ha bättre komp än den hade som ny. Har haft en b18 som kompade  sönder en kompmätare och den låg klart runt 20 kg drog väl en liter olja på 10-15 mil inte tillsymmelse till ventiltätningar eller eller skrapringar.

Motor balancen och övriga allmäntillståndet säger mer. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Någon håller jag delvis med andra inte!
 
Eftersom det redan tidigare refereras till gamla spisar såsom B18 - 20. Kan vi väl fortsätta med dessa. En AQ 120 hade tex kompressionsförhållande 9,7:1 detta gav kompressionstrycket 12 - 14 kg/cm2. Ifall man fick ett kompressionstryck som blev över 14 - 15 kg, så spikade motorn oftast som fan och orkade inte dra upp båten i plan. Givetvis gick det i viss mån att få i ordning skiten genom att ställa ner tändningen osv. Medan ett kompressionstryck kring 11 - 12 gav en motor som oftast var lättstartad, gick jämnt och fint, kunde dra lite mer soppa än en med högre kompressionstryck. 
 
Konklussion av vad jag nu skrivit är att visst ser man en massa ifall man vet vad det är frågan om. Givetvis är det viktigt att ha ett så jämnt tryck på alla cylindrarna som möjligt. Har man olika så får man inte ut maximalt av motorn. Läcker en avgasventil eller är det trasiga kolvringar så ser man detta genom kompressionsprov. Men det går givetvis inte se hur någon skött eller inte skött sin motor enbart genom kompressionsprov. Utan då kommer man ganska långt genom att öppna oljepåfyllningskorken och titta hur det ser ut. Är det en massa gegga där så lär det varit glest mellan servicetillfällena. Det går också att smaka eller lukta på oljan för att veta ifall det är gammal skit som smörjer. Ser dolda delar ut som en soptipp är detta också ett sätt att misstänka sämre underhåll.  mvh/Nitro


 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Helt riktigt det är bara på 2 taktare som man kan ha nytta av en kompmätare och knapp ens då såg att jag hade en rejäl repa i ena loppet troligen efter tidigare ägares skruvande, men kompen var för de skull jämn så repan går väl inte sista centimetrarna.  Viktigare är att lyssna lukta smaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Ja jag trodde också att allmäntillståndet sa mer tills jag tog en bil som va 4 år gammal i inbyte mot en annan bil.Bilen va ren och fin i motorutrymmet med 8000mil på mätaren.Helhetsintrycket va mao att den var väldigt bra skött.

Hörde på tomgång att den missade någon enstaka gång men vid normal körning märktes absolut inget konstigt.Tänkte att nya stift & ev. tädkablar skulle göra susen men icke...Efter nån månad tog jag ett komprov mest för skojs skull och till min stora förvåning så tappade 3:ans cyl komp.Surt...2 avgasventiler va kass..

Så jo visst kan ett komprov säga en hel del om hur motorn mår.

Komplettera lukta känna smaka med ett komptest så har du väl större chans att bli negativt överraskad.

 

Mvh

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan framkommit tror jag nog att ett kompprov mest är till nytta för att jämföra de olika cylindrarna på en och samma motor. Vilket tryck som uppnås beror på en himla massa faktorer, så det säger inte mycket.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att tro kan försätta berg så fortsätt tro. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det säger en hel del om man kan läsa siffrorna.
Läckande ventiler visar sig som skillnader i kompressionstryck.
Man kan efter att man tagit trycket i alla cylindrarna skvätta i en tesked olja och ta trycket igen, om det då stiger så kan man konstatera att det förmodligen är kolvringarna som är slitna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en 2-taktare skulle jag vilja påstå att det visar rätt mycket om hur motorn mår. Absolutvärdet är inte det viktigaste eftersom det skiljer lite mellan olika mätare men jämnheten är viktig som någon också påstod.

Ett haveri på en 2-taktare beror väldigt ofta på bränslebrist alltså för snål bränsle-luftblandning och om felet är i ett tidigt skede kan ett kompressionsprov vara väldigt visande. När haveriet är ett faktum så behöver man ingen mätare för att tala om vilken cylinder som rasat.

 

/Jan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...