Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
TobbeSthlm

Fraktkostnad...

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag bor i Sthlm och är intresserad av en viss båt. Har hittat samma båt i Göteborg men till ett markant lägre pris. Båda är splitt nya.

 

Någon av er som fått en båt fraktad från GBG till Sthlm och vad kostade det? Det kanske inte är ngn idé då mellanskillnaden kanske äts upp av frakten.

Båten är 6,5 * 2,5 meter och väger 1,3 ton.

(Jag har ej körkort för tungt släp...)

 

Har mailat vissa fraktfirmor men ej fått svar ännu.

 

mvh Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en 8.5 m båt på 2,8 ton fraktad svart för 6000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sålde våran Winga 25 som är 7,5x2,8 och han som köpte den fick betala 8000:- i frakt tack vare att han hade en returlast annars hade han fått betala 12000:-.

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick nyligen ett bud av en åkare på 14000 för 40 mil - enkel väg.

6,5 x 2,5 och ca 1500 kg.

Då ingår kranlyft och försäkring.

.

En annan svarade:

- Behöver du ändå assistans med transporten kan du räkna med ca 400kr/timme plus moms samt framkörningsavgift om du ska anlita ett åkeri.

 

.

Tror jag kör 30km/h med båtupptagningsvagnen :-)

 

 

 

Senast ändrad av PatricS | 12 mars 2007 | 16:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ring Stockholmsfirman och berätta att du har ett bättre pris som är si och så mycket bättre hos en handlare i en annan stad och fråga om han kan göra något på sitt pris, och att du i annat fall köper den andra båten.  Kanske kan han skicka med någon extrautrustning, sänka priset etc. Brukar funka bra. Första priset är inte det sista.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göta Kanal är inte gratis men det kan vara rätt trevligt om man inte gått så många gånger. Billigare än lastbil är det väl, speciellt om man räknar av för nöjesvärdet. Tar några dagar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När vi bytte båt så blev trp kostnaden ca 10000kr  för trp från norrlandskusten och ner till oss ca 55 mil. Ring runt och pruta, det gjorde vi och fick ned priset från 24000kr till 10000kr. Detta var vitt med kvitto och försäkringar,lastning, lossning mm utfört av ett välkänt trpföretag, så det lönar sig att pruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Några erfarenheter:

 

- Ring transportörerna. Maila inte. Ger ett mer seriöst intryck samt att du får veta vad som gäller för resp transportör.

- Ring på de stora som har körningar över riket.

- Var flexibel med leveransdagen så kan transportören anpassa efter andra körningar.

- Ha inte bråttom. Att vänta ger transportören mer spelrum.

- Fråga handlaren om han har några kontakter.

- Räkna med att det blir dyrt ändå.

 

Men bästa rådet är nog ialla fall att pruta från handlaren i närheten. Då kan du vända dig till denne för frågor och reklamationer (jo, det får du räkna med även på en splitter ny båt!).


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu under ca en månads tid försökt få båttransport från Huddik till Umeå till i slutet på april.

Erfarenheter:

- kostnad ca 100 till 400 kr per mil (kan det verkligen stämma?).

- det går inte att boka en bestämd dag  en till två månader framåt (se ovan)

- framförhållningen är ca 7 till 14 dagar för lastbilarna

- sen gäller det att ha några alternativa transportörer att ringa när det börjar närma sig transportdagen eller de alternativa dagarna

 

Det är lite jobbigt att inte kunna planera ........ :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Fick en båt i samma storlek fraktad från Stockholm till Varberg för 3500:-

Kolla med åkerier som inte kör båtfrakt utan andra laster. Kör ofta tomma hem och tackar inte nej till lite pengar rakt i fickan./Mogge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ska frakta hem en mindre segelbåt från Stockholm till Göteborg och skulle gärna vilja ha någon att dela transportkostanden med. Känns tråkigt att behöva betala för en tom returtransport.

 

Nån som har samma problem, fast omvänt:), får gärna höra av sig.

 

Tips om bra och billiga transportföretag mottages gärna också.

 

Mvh

 

Owe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och kolla med GH lyft. Vet att han rullar mycket mellan Göteborg-Stockholm. Numret borde finnas på nätet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Ska du göra reklam för dig själv så får du nog byta användarnamn. 2.gif\

 

Men ring Göran, Han skickade min skuta kanonsnabbt från göteborg till Barsebäck. Helförsäkrad och bra priser.

 

//David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Använd dig av ghlyft, måste kosta noll med tanke på den reklamen han har fått nu.............töntigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är lastbilschaufför och kör för Schenker,problemet för oss är inte transporten i sig utan linje bilarna har oftast skåp/ställningar som e begränsade i utrymme(bredden)2.45-2.48 på insidan:(( så mitt tips är leta efter företag med kranar i telekatalogen. hade du bott här nere kunde jag tipsat om en jag använde. men i stockholm med omnejd finns det ju ett hav av kranbilsföretag så att hitta nån för transport till skäligt pris borde inte vara svårt tycker jag.

Över 120kr/mil vitt å försäkrat e dyrt. men runt 5-6000 tror jag det hamnar iaf om du inte hittar en åkare som måste ha retur för att komma hem en fredag14.gif\ då kan du nog klara det på 3000kr.

Ring alltid åkerierna...blir bättre svar då.maila blir nog inte många svar på.

När du är ute å kör.notera namn på bilar med öppna flak,sedan ring dom å hör

Jag kan annars köra upp den för 4000kr om du har en trailer till den2.gif\

 

Senast ändrad av Pajuvesi | 10 april 2007 | 21:28

 

Senast ändrad av Pajuvesi | 10 april 2007 | 21:31

 

Senast ändrad av Pajuvesi | 11 april 2007 | 09:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte din bils bruttovikt är mer än båt och släp - hyr bil.

Sen kör du upp båten - bra timpeng under färden :-)

 

Med B-körkort får du köra bil släp upp til maxvikt 3500kg. Släpets totalvikt (båt släpkärra) får inte överstiga bilens bruttovikt. Skall du dra 1500kg totaltvikt måste bilen väga 1500kg.

Läs mer:

http://www.vv.se/templates/page3____1306.aspx

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


i 30 km blir det en väldigt lååååååång resa..för han får inte köra på motorväg/trafikled heller.

det var väl det som stod att transporten inte fick gå fortare,annars gäller väl vanliga trafikregler.

blir isåfall en stor kombibil som han får hyra/låna för att klara båtvikt släpvikt=bilens vikt som den inte fick överstiga
men vad gäller om den har bromsar..hur tung får den vara då?? framgick inte i texten..eller bommar jag nåt där?? 

 

Senast ändrad av Pajuvesi | 11 april 2007 | 09:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde förra dygnet i 30 km/h från Huddik till Umeå - huvaligen!

Jobbigt men ganska så bra timpeng :-)

Körde ner fredag med lånad SAAB 95 och startade resan därifrån vid 19-tiden - fick ta in på värdshus i Ärlandbro vid 2130-tiden för det blev mörkt och man får inte köra utan belysning med 30-vagn i mörker.

Körde vidare under lördagen och var i Umeå vid 13-14-tiden.

Total kostnad ca 1600 - och ett dygns arbete (bilkörning) med övernattning.

Polisen i Sundsvall hade gett en bra beskrivning hur man ska köra runt motorvägen norr om stan - fungerade bra.

Nu är min Yamarin 6420 DC äntligen hemma på Gimonäs Båtklubb. :-)

Gamla båte Yamarin 5220 sålde jag idag till en från Huddik.

Trevlig båtsommar på er allihopa!

:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


PatricS skrev;
Körde förra dygnet i 30 km/h från Huddik till Umeå - huvaligen!

Jobbigt men ganska så bra timpeng 1.gif\ 
 
Seglade motsvarand sträcka för några år sen. Det är ca 180 distansminuter Det tog visserligen 10 dygn, me det berodde på att jag stannade på många ställen på vägen, främst på Höga kusten. Hade jag haft brått hade det gått på tre dygn, med natthamnar, 2 dygn utan.
 
Hur lång tid hade det tagit att gå sjövägen med din båt och vad hade det kostat i bränsle?
 
Jag har ju den fördelen att viden, den är fri
 
tommy 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmm?

Är inte så haj på att räkna på sånt här - gick kursen 91 tror jag det var.

Men om jag tittar i Yamaha Körfakta så drar båt med 150 hk motor följande med 2 pers och ca 27-28 knop:

- ca 29 liter per timma och ca 1 liter per sjömil. Ojdå - så mycket!

Går lite billigare om man går ner i 20 till 25 knop.

Båten är 6,2 X 2,5 m och väger ca 1100 kg.

Problemet är tankning av bensin - om jag har förstått det hela rätt.

Nu är tex inga sjömackar öppna och det skulle krävas mycket noggrann planering med tankning under sommaren.

Vad gör man tex om en mack har tillfälligt stängt eller har ändrat öppentiderna efter det att Gästhamnsguiden skrivits? Ringa runt till alla? Vissa har väl sedelautomat och ingen att ringa till.

Såg nyss Kasta Loss med bla miljökämpen Stefan Edman - och båtbranchen har lite att göra vad gäller miljötänket :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser ditt svar på min fråga får jag säja som uppfinnarn i Lorry; tänkte inte på det
Jag seglade min båt från Kåge strax norr om Skellefteå via Happaranda (särgården mellan Pite Rönnskär och Haparanda är verkligen att rekomendera) till Stockholm sommaren 2004. På den sträckan kunde jag tanka vid kaj på tre ställen; Luleå, norra hamnen i Härnösand och i Öregrund. Gick en hel del med motor och gick många vändor 3 -5 km för att köpa dieslel i mina 2 st 5 liters reservdunkar.
 
I Ratan lär det finnas diesel vid kajen enligt uppgift, men jag valde att gå direkt på Holmön i stället. Jag har ju segel så jag klarar mig ju om det inte är stiltje och det var det mycket under den resan.
 
Om du hade gått i 20 knop hade det tagit 9 timmar och gått bränsle för ca 1 800 kr.
 
Den fina delen på sträckan är Höga kusten. Söder om är relativt tråkigt och sträckan Skags udde till Järnäs klubb är väl mest en transportstäcka. Sen upp mot Umeå finns det ju mycket fina ställen.
 
Är din båt övernattningsbar? Du har ju bara 50 distanminuter eller 2 timmar körning till Skags udde - början på höga kusten norrifrån. För mig är den sträckan en dagssegling.
tommy 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uträkningen - nu har jag lite att gå på när jag ska räkna - får kanske plocka fram kurslitteraturen igen :-)

Har tidigare kört mest i Umeälven och Västerfjärden och vänt ute i Holmsund vid färjeläget. Ok - det finns mycket att upptäcka i älven med många fina rast/grillplatser men nu känns det som vi ska ta steget ut i Bottenviken - Kvarken.

Ja båten har ruff och känns tillräckligt stor för att övernatta i - åtminstone några få nätter - inte veckor tror jag - det är ju en DC.

29 juni åker vi med Umeå Motorbåtssällskap över till Wasa i Finland - årligt utbyte, ser bla på starten på Postrodden mellan Wasa och Holmön. Sen blir det - om vädret tillåter - norrut från Wasa till Jakobstad som är hustrus hemtrakter.

Ser nu över utrustningen som behövs för lite längre färder.

Trevlig båtsommar! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...