sorha 0 Postad 7 Mars , 2007 Är det någon som kan säga vad som är negativt eller positivt med denna motor. Finns det några kända fel. Är intresserad av en båt som har denna motor och har ingen annan att rådfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Mars , 2007 Hej, Fabrikat och modell på båten? Beroende på båtens storlek osv kan DT100 vara ett bra köp. Har den servats regelbundet så kan den göra tjänst många år till. Men den kräver, som alla andra utombordare, regelbunden service och svaga punkter på såna här äldre utombordare är förgasarna som kan börja bli slitna (nål, säte , flottör mm) och även geggaigen om det stått bensin i dem över vintern, kompressionen får man se upp med så nån cylinder inte är på gång (komp prov kan vara bra att göra). Impeller (vattenpumpens skovelhjul) som är av gummi bör bytas var 3:e år ungefär, det kör jag med i alla fall. Växelhuset har packningar som kan börja bli otäta och ny s k packbox (tätningen runt propelleraxeln) kan vara klokt att byta till inför säsongen om dess status är oklar. DT100 har oilinjection system dvs den blandar in olja i bensinen från behållare under motorkåpan. På de flesta oilinjection system kan pumpen falera men så länge den funkar levererar den olja bäst eftersom den, åtminstone på Suzuki, varierar oljeflödet med varvtalet på motorn (ca 1% inblandning vid låga varv och sen varierar inblandningen upp mot 2% på fullgas. Går att koppla bort oljinjection systemet och blanda olja i bensinen själv (2%) men då får den lite för mycket olja på lägre varv och ryker samt sotar mer då. Så kan det vara lätt hänt att man glömmer fylla på olja i bensinen och då är det i regel adjöss med motorn då den kan skära ihop. DT 100 skall varva ca 5500 varv/min på fullgas och ca 700 v/min på tomgång (med växeln ilagd). Om du skall mecka med motorn själv sen, om du köper den, rekommenderar jag att du köper Suzukis verkstadshandbok till DT100 och el nån av de gör det själv reparationshandböcker som finns (från Clymer el Seloc). På http://www.brownspoint.com finns sprängskisser på alla Suzuki utombordare om du behöver kolla nån gång (Parts Look-Up). Hade själv en Suzuki DT65 förr (kör 4-takt nuförtiden) från 1991 och den funka bra. Enda större ingreppen på den var byte av packbox, impeller och termostat samt vattenflödesgivaren, i övrigt bara oljebyte i växelhuset, byte stift, rengöring bensinfilterfetta, spruta fett i nipplarna, tömma förgasarna på bensin inför vinterförvaring och lite allmän kontroll att allt verkade OK. Jag körde på biologiskt nedbrytbar marin 2-taktolja (OKQ8(Marin Bio) och det funka bra. /Bo Senast ändrad av bossee | 07 mars 2007 | 23:08 Senast ändrad av bossee | 07 mars 2007 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 8 Mars , 2007 Hej! Jag har haft en Suzuki DT100 och kan inte säga annat än att det är en kanon motor. Den har ett varningssystem för överhettning, och om det skulle bli för låg oljevolym i oilinjection så kan du inte köra motorn, systemet stänger av den. Vi var ute en gång, och när vi var 20 min hemifrån och skulle dra upp båten i plan så slog den bara av. Jag hade glömt att fylla på olja i behållaren, Dessutom hade jag lagt ur reservdunken med olja. Resultatet blev att vi fick smyga i 5 knop hem för det fanns lite olja kvar i botten. Mycket smart system. Det jag skulle rekomendera dig till att ta en ordentlig koll på är powertrimmen. När jag hissade ner min motor och släppte knappen så sjönk motorn 5 cm till. Jag listade snabbt ut att det var för lite olja i behållaren och behållaren kan vara ett elände att öppna då skruvarna ofta erjar fast. Det är vanlig ATF olja man använder till det, men har du otur så går skruvarna av när du försöker att lossa dom. Och jag har för mig att man får lyfta av motorn när man gör det, men vet inte säkert. Anledningen till att jag bytte till fyrtakt var att dom vill ha rätt mycket soppa och jag blev väldigt snabbt Guldkund hos Statoil. H/M Senast ändrad av Markus_R | 08 mars 2007 | 06:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorha 0 Postad 8 Mars , 2007 Tack för dessa råd.Förresten så är det en Örnvik 565 ht som motorn skall sitta på eller det sitter en sådan på den båt som jag är spekulant på. Är det ngn som har ngt positivt eller negativt och säga om detta ekipage så skriv gärna..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser