Robin_88 0 Postad 25 November , 2011 Den köpte en vän till mig från sundsvall om jag kommer ihåg rätt och frakta den till åland, kört den lite själv där! Ändra lite då jag läst att du köpt den och att motorbytet tydligen aldrig gick igenom. Hittade en bild på den från midsommar 2008 då vi körde från Mariehamn till föglö. Senast ändrad av Robin_88 | 25 november 2011 | 12:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnatte 0 Postad 4 Februari , 2013 Lyfter tråden och berättar om min båt. Det är en 70/71 årsmodell, pappa var lite otydlig på punkten. Den har funnits i familjen sedan ny iaf. Förrförra sommaren började den ta in vatten - såg hur den låg väldigt tungt i aktern vid bryggan. Det var motorbultarna som börjat ta in vatten. Efter säljförsök fick jag den brillianta idén att laga den själv. Pappa sålde motorn för den ville inte jag ha, det var en Yamaha 100 hk 4-takt som tog år och dar på sig att accelera till planing. Jag skaffade en Tohatsu 115 hk, TLDI som ersatte den och började renovera akterspegeln sommaren 2012. Jag tog bort den gamla kärnan och la i ny marinplyfa som plastats ihop, sen plastade jag upp nya spegeln och fick den jämn. Hela båten slipades ner från den gamla färgen pappa la på i början av 80-talet och jag lackade om den. Båten har gått från orange till gul till ljusblå och gulf racing(den gamla klassiska racingfärgen i ljusblått och orange från 60 och 70talet). Båten blev klar tre veckor innan det var dags för vinterförvaring, men jag fick på motorn och fick några vändor innan dess. Med en 19 propeller med okänd stigning och pitch kom jag upp i 42 kn med en kaxig vattenkaskad bakom från pitot-röret motorns tidigare ägare monterat. Framtida planer är att fixa till inredningen och identifiera varför det fortfarande kommer in lite vatten. Det ska in en stereo också. Propellern kommer optimeras och jag hopps få upp den i 45 kn iaf. Grannens Smuggler lägger sig på 48-50 kn vilket vore ballt att matcha. Så, det är min båt, kika in bilderna, den blev fin i Gulf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 9 Februari , 2013 19 är nog stigningen/pitchen på din propeller har du utväxlingen och varvtalet motorn orkar dra den proppen, kan man räkna ut slip också- bra att veta om man vill labba med olika proppar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnatte 0 Postad 12 Februari , 2013 Jag var inne på att var diametern på proppen som var 19, och att det var rake jag tänkte på med pitch. Fick fel på benämningen här Min tanke är att besöka propellertrim i sommar och testa fram några olika proppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrZe 0 Postad 13 Februari , 2013 Halloj! Kul att se lite bilder på renovering! Jag hade dock gärna sett lite större bilder på din båt. Som porschefantast gillar jag gulftemat skarpt! Det finns en kille i england som är populärt att köpa porschedekaler av. Han kanske har några bra gulfloggor som kan vara intressanta: http://stores.ebay.com/PorscheDecalShop MVH Peter Z Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnatte 0 Postad 15 Februari , 2013 Tjena Peter, Tyvärr är det maringuiden som skalade ner bilderna. Jag kan maila över dom till dig om du vill kika närmre? Tack för länken, hittade några loggor direkt Såg även Martini-loggorna vilket jag var lite inne på att använda också, men det blev för mycket jobb med maskningen så jag stannade på tre ränder istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 16 Februari , 2013 vad tar man ur en murcla 4.3 och vad väger den inkl drev etc ? 46 knop låter ju rätt snabbt .. /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 22 Februari , 2013 4.3EFI ger 210 hk, väger just under 400kg har jag för mig kört 47kn som snabbast, men med ganska mycket slip... Skall pröva lite andra proppar i sommar! Marchar 35-36kn på 3000rpm som det är nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser