Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
torsdag

Sökes: Tips om bryggangöring för trång båtplats

Rekommendera Poster

Hejsan!

Vi har gått upp en storlek i båt, men dessvärre ej i båtplats och jag tänkte förbereda ny akterförtöjning nu när isen ligger.

Förutsättningar:

båt:

5,55m X 2,20m DC-båt, utombordare, vikt ca 750-800 kg tror jag

båtplats:

mkt trixig och trång 90-gradersgir för att komma in på platsen, tilldelad bredd strax över båtens bredd. (vi lever på att det är små båtar bredvid...). y-bom hade varit kul, men det finns ej till vår skräp-plats. bryggan går 90 grader ut från strandlinjen. Vi har i princip bara vind in utifrån eller kranbalksvis/snett utifrån mot fören, ytterst lite akterligt och aldrig stark frånlandsvind.

vi har idag en boj som ligger för nära för denna båt och det är ofta trixigt att undvika bojlina i propellern när vi trixar oss in/ut med lite sidvind. vi skrotar nog den bojen. Jag skulle spontant helst vilja antingen slå ned två pollare typ trädstammar / reglar för respektive aktertamp, ELLER bygga någon y-bom light som fästs i några nedslagna käppar i botten, samt i bryggan. Den skulle i så fall göras kortare än båten för enklare manövrering in/ut.

Är det någon som byggt något smart när det är trångt och trixigt, eller bara har erfarenheter att dela med sig av. det är lite svårt att formulera en så här vag fråga på ett forum så jag hoppas att det går att visualisera ungefär hur det ser ut.

tack på förhand för hjälpen!

/tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Kan du inte bara släppa ner en ny tyngd o fästa en boj i den ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jo, det kan jag i och för sig. Men jag vill helst skippa boj då det varit en del meck. det är ont om plats bakom så den måste ligga rätt nära och då har jag många ggr varit nära att köra in bojlinan i motorn med vår tidigare mindre båt. Så jag var ute efter lite input från någon som haft ungefär samma typ av plats och kanske klurat ut ngn smart och hållbar akterförtöjning utan boj eller y-bom.

Mvh Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

löplina i boj eller vid änden på y bommen, så här har jag gjort med samma problem löplina vid yttre bojen linan har ögla som jag fiskar upp hakar fast i bakre pollarn och sen löper löst mellan främre pollarn och hytten, båten följer linan spikrakt in på plats. Sen efter fastlåsning spänns löplinan upp igen och båten ligger för långt ut för obehöriga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey !! Släpp ner en ny bojsten men skippa bojen. Från stenen har du en lina till bryggan. När du kommer in så tar du bara och drar upp linan från bryggan, den ska då ligga så djupt att du inte kör på den. På lämpligt ställe har du en karbinhake eller dyligt på rätt ställe så den passar till pollaren i aktern. Klart !!! Hoppas du hajjade vad jag menar !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en mycket intressant och enkel lösning! Mycket bra sätt att slippa boj eller pålar som bryts sönder eller loss av isen. Klockrent. Hur många kg tycker du att bojstenen bör väga om man har en 800kg båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !!! Jag hade så till en 900 kg:s båt. Jag tippar på att det vägde ca: 100-150 kg. Tänk på att det väger mindre när det kommer i vattnet. Sen kan det ju vara en hård o plan botten och då kanske det åker lite där nere. Jag hade mjuk botten så den satte sig jättefint o satt som berget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, får jag besvära om lite fler råd: jag har inte gjutit ngn bojsten, kör man med grovbetong? något tips om form, vad gjuter du i när du gör en så stor bojsten? armering? vad har du för ögla? -duger det med ett böjt armeringsjärn eller rostar det snabbt sönder i vattnet?

Mvh Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog armera klumpen och ha en rostfri öggla.
Har du en mjuk och grund botten så kan man gjuta in nerstående järn under klumpen som sedan trycks ner i sjöbottnen. Det håller klumpen på plats mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Att strunta i boj eller flytetyg gör det svårt att fånga linan i mörkt vatten samt att grannbåtarna lär svära över linor i propellern, kör du med boj som markering. 

Ang bojsten så behöver dessa inte vara i sten, gjutjärn är mycket tyngre och mer lätthanterligt. åk till märmsta skrot eller lastbilsverkstad vanliga gjutna bromsskivor eller trummor från lastbilar är perfekta. ankra fast kättingbit i en liten skiva förts och sen bara släpp ner de övriga längst linan. Fördelar enklare och säkrare att ha tex 5 st 20-25 kg skivor att handskas med än en hundra kilos betongklump och sen när du ska ha upp det eleer flytta den blir det betydligt lättare att ta upp en skiva i taget än en jättestor betongklump. Har själv 2 bromskivor och en liten bromstrumma funkar kanon löplinan är sedan fäst i detta med ögla för bakre pollare bara haka på båten går spikrakt in utan att slå sönder de övriga även om vinden ligger fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !! Du besvärar inte !! Det behöver inte vara betong utan går bra med bromsskivor som en annan sa här nyss. Du kan ta vad som hälst bara det är tungt. Jag hade gångplattor i betong som jag borrade fast rostfria öglor i och skickade ner en i taget, det är som sagt inte lätt att handskas med en för stor o tung klump. Men om du ska gjuta egna så kan du ha grovbetong, passa då på att gjuta in en ögla samtidigt och låt den gärna gå rakt igenom så att den verkligen sitter... Formen kan du bygga av plyfa eller brädor, armering är inte fel heller. Ögla av armering är nog inte så bra för den rostar ganska fort...

Senast ändrad av Lamon | 18 februari 2007 | 10:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för hjälpen!

Nu har jag många bra uppslag och konkreta uppgifter att gå på. Jag markerar tråden som löst. Givetvis kan man fortsätta att langa in bra tips, det är säkert fler som funderar på liknande frågor.

Mvh Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du inte ännu bestämt dig för mtrl o metod till bojsänket så har jag ett litet tips på hur jag löste det vid vår sommarstuga.

Skaffa en plasttunna mod större (jag fick tag på såna blå i strl som ett oljefat, även använda som flytelement vid bryggbyggen). Ställde tunnan på aktertoften i lillbåten och gjöt klumpen i plasttunnan (armering samt rfr ögla) på plats i båten. Kapade sen bort det överflödiga på tunnan o hivade i klumpen med ett Plums. Om du väljer betong istf trummor/skivor/annat skrot så kan detta vara ett bra sätt att slippa hantera klumpen efter gjutningen. Båten du använder får ju dock inte vara för liten... av lättförklarliga skäl ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andvänd blyad lina som inte flyter om du kör utan boj...

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du väljer att anväda dig av en boj,

Ett litet tips! använd dubbel kätting

Dra igenom öglan i bojstenen upp igenom

öglan i bojen och tillbaka igen där

kättingen möts tar du en shackel och

sammanfogar det hela med. på detta vis kan

du byta kättingen ifrån båten när det är

dags.skickar med en skiss hoppas att du

förstår hur jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det rätt bild!!

Senast ändrad av micke24 | 18 februari 2007 | 22:02

Senast ändrad av micke24 | 18 februari 2007 | 22:02

post-21687-1394234934,251_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...