Gesse 0 Postad 15 Februari , 2007 Jag ska åka och titta på Wallas värmare imorgon och undrar om någon vet vilken som är att föredra av 1300 och 1800? Går det att dra slangar till rutor så det blir som en defroster? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Februari , 2007 Skulle du inte ha en kyl med, till alla pilsner du ska ha med? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 15 Februari , 2007 Jo, men så här års får man värma ölen istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Februari , 2007 Hahaha. Kan du inte mura upp en murspis istället med en gjutjärnskamin. Då får du jämn och fin värme. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 15 Februari , 2007 Har funderat på det men får nog inte plats med vedboa i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Februari , 2007 Bortsett pannmuren så låter det väl göra sig. dvs dra varmluft till rutorna. Nu är det ingen vidare fors på fläkten på en båtvärmare då det ligger i sakens natur att man vill ha låg ljudnivå när man sover. Sätt en extra fläkt och hämta värmen från Wallasslangen så hjälper du Wallasfläkten att dra ut luften. Den gillar inte att det blir för stort motstånd då den då kan bli överhettad och lösa ut värmesäkringen. En extrafläkt låter illa men då kör du väl ändå motorn och bryr dig inte om extra strömförbrukning eller högre ljudnivå. Vilken modell man väljer har med hur frusen man är att göra och båtstorleken. Själv tycker jag att värmarna värmer för dåligt när man behöver dom och för mycket när man bara vill komforta till det lite. Nästan alla värmare har för litet regleringsområde och behöver starta/stoppa vilket inte funkar för nattsömn och strömförbrukning. Jag har en Thermo 2000 som är en Wallastyp och den ger 50 grader över yttertemperatur. Alltså blåser den in 40 grader när det är 10 grader kallt. Det känns knappt att det kommer värme. Klarar att hålla 5 grader i båten. På somrarna är värmen helt OK i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 15 Februari , 2007 Ok. Jag står inför ett ev. båtbyte till en kabinbåt och har mest tänkt att använda värmaren för att avisa rutorna vintertid. Blir kanske för dåligt då med 1300/1800? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Februari , 2007 Neh det räcker säkert med den mindre modellen för det. Kanske inte för att hålla rent från is när det är smällkallt men fritt från imma på insidan. Då räcker det nog gott med pesjummen luft då det är mest torr luft man eftersträvar. Den kalla luften som värms upp blir torr. Jag skaffade en billig fläkt som med ett aggresivt väsnande blåser luft som en bilfläkt. Jag skulle nog överväga att montera en kupévärmare från en bil istället om du har inombordare men det var det kanske inte frågan om. Att slanga in kylvattnet från utombordare kunde även gå men kan se lite stökigt ut möjligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 16 Februari , 2007 Denna båt har inte inombordare. Blir det för kallt får jag väl dra landström till en kupévärmare då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 16 Februari , 2007 Blev en Wallas 1300 ändå. Får hoppas att det räcker. Får väl installera en pelletskamin annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2007 Varför inte pellets? Ett bra sätt att slippa beroendet från gamla Esso blå som det hette. Det finns säkert någon liten engelsk gjutjärnskamin för båt som går på pellets. Jag såg att man kan köra miljödiesel i fotogenvärmarna. Jag tror jag testar det i vår. Man ser väl om det ryker ur skorstenen. Ryker det inte svart rök så sotar det väl inte heller. (hur snål får jag bli egentligen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 17 Februari , 2007 Någon som vet om denna är ett alternativ till avfrosta rutor? Men den ger väl inte så mycket värme kanske när den går på 12 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 23 April , 2007 Installerade värmaren idag. Har bara det elektriska samt korta slangarna till tanken kvar. I instruktionsboken står att den svarta returslangen ska vara nedåtlutad ända till tanken. Men hur viktigt är det egentligen? I värsta fall kan jag få en uppåtlutning på 1 cm. Måste jag höja värmaren ett snäpp till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Det hör till det svåraste men samtidigt tyvärr det viktigaste med denna värmarkonstruktion. Utloppet får inte vara högre än brännaren då den då svämmar över. Tyvärr så är detta svårt i de flesta mindre båtar eller i segelbåtar som ofta lutar. Hälften av fallen åt fel håll. Vi kan i vår båt klara ganska stor lutning på babordshalsen medan för styrbords halsar klarar man full lutning map returen. Nu är brännaren inte helt perfekt för lutning då det blir ojämn förbränning och viss risk för att bränslet rinner ur brännarkoppen. Finns nog spec. för detta hos tillverkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 24 April , 2007 Som sagt värmaren måste upp. Hade samma problem i min båt där jag inte kunde höja värmaren mer så jag sänkte ner tanken en bit till. Angående defrostrarna su visade så är de bara skit.Du kan lika gärna blåsa själv på rutorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 24 April , 2007 Går det inte att göra som en bil, dvs installera en defroster som tar värmen från motorns kylsystem - för det är väl gångvärme du vill ha? Borde gå att hitta på en bilskrot någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 April , 2007 Som av en händelse har jag själv en sådan (och en annan från Jula), och dom funkar till en viss grad för mig, men jag har en normalt torr & fin styrhytt vars hyggligt stora (50 x 60 cm) rutor oftast bara immar igen när det kommer störtregn typ Det tar ett bra tag (typ 15 minuter) innan den lyckas driva bort all imma från den ruta som den båser på om man slår på den efter att imman har kommit, men när den väl lyckats med det håller den faktiskt rutan immfri. Den klarar i mitt fall till-och-med att smälta is och snö som ligger på rutan, men det tar LÅÅNG tid. Den är på 120 Watt, så den drar en hel del ström (typiskt 10 Ampere) men jag har alltid motorn igång när jag använder den så det spelar mindre roll. Men jag har också gångvärme från motorn och värme från dieselkamin, dock med alldeles för få och små element för att kunna hålla rutorna immfria när det behövs så jag gjorde slag i saken och köpte en minipassad (ett värmepaket á lá bilvärme, varmvatten/element/fläkt = varmluft) på Hjertmans julrea som jag dock inte hunnit montera ännu men har i vart fall testat fläkten och där snackar vi helt annan luftmängd (grymt drag, 250 kubikmeter/timme) så jag har stora förhoppningar på den Senast ändrad av Gunnar_ | 24 april 2007 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 24 April , 2007 Tack till alla för tips och info. Bara att ta fram sladdlösa borrmaskinen och höja värmaren nu då. Jag avstår nog från den lilla defrostern när den tydligen inte ger så mycket värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 April , 2007 Idag provkörde jag värmaren. Nu var det visserligen ganska varmt ute idag men det var f-n vad det öste ut värme. Och den gick ganska tyst med. Nu är det bara att hoppas på att den räcker till i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser