Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
vindseglare

Kustskepparintyg i Sverige: råd sökes...

Rekommendera Poster

Jag är en 43-årig man bosatt i USA som i det fjärran förflutna seglade för första gången i Stockholms skärgård. Har seglat av och till under åren på andras båtar och har nyligen köpt en egen segelbåt...vill alltså ta det seriöst nu och skaffa intyg, speciellt med tanke på ev hyrning utomlands. Av rent nostalgiska skäl vill jag ta intyget någonstans i Sverige. Några frågor för experterna: Vilken ort skulle ni rekommendera? De naturliga valen är för mig Stockholms skärgård eller Malmö (Limhamn), det senare eftersom jag har vänner där som jag kan bo hos. Viktigast dock är seglarskolan, dess erfarenhet och bra segling. (Jag vill läsa ända till kustskepparintyg.) Är det någon seglarskola ni tycker är särskilt bra? Och så sista frågan, det finns väl inget skäl varför en icke-svensk inte kan ta seglarintyg i Sverige (dvs medborgarskapskrav), eller? Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är både förarbevis och kustskeppare nästan rent teoretiska utbildningari Sverige. Det praktiska kan bestrå av en en kvällstur med motorbåt, där du får turas om med 12 andra att styra, får fyrar utpekade för dig och kanske får livrädda en fender.

Om det är segling  och/elelr prakiskt navigation du är ute efter är det andra utbildningar du skall leta efter.

Jag har för mig att man i England kan bli Yachtmaster, och att den utbildningen innehåller mycket praktiska övningar.

Det finns kanske likande saker i USA?

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Kustskepparintyget är rena kalkonutbildningen. Men det är inte dumt att ha när man skall hyra en stor båt. Men hur man manövrerar den får man reda ut med litet egna övningar efterssom praktiken bestod i att köra med en fd bogserbåt mot en gummibeklädd kaj och backa ut igen utan att det var en annan båt i närheten. Jag kan inte påminna mig att någon enda som var med blev underkänd. Den var dock rätt trevligt att umgås med likasinnade båtintresserade en kväll i vecka under vintermånaderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten kommentar bara.

När jag tog förarbeviset måste vi visa leg. Vet inte om det funkar med amerikanska leg, även om det borde göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ville bara tacka för svaren. Har tagit kontakt med en seglarskola i Malmö och ställt flera frågor baserad på kommentärerna jag fått här. De har berättat för mig om de olika intygen, och därför att största delen av kustskepparintyget är rent teoretisk, precis som ni sa, går det att läsa merparten av kursen hemifrån. Men jag är ute efter en mer praktisk utbildning, så ska ta skolans vanliga seglarkurser först och komplettera med kustskepparintyget, beroende på tid.
Tack!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...