Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
dannne

peninsular

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller på att kika på en 33 fotare med peninsular dieselar, ca 300hk styck.

 

Är det någon som har erfarenhet av detta fabrikat? vad skall man tänka på? är de skit?

 

vad jag förstått är det v8-maskiner, bra lr dåligt?

 

tack på förhand

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peninsular är en V8 diesel från GM.

Denna motor är på 6,2 eller 6,5l.

Den sitter i bla pickupper och vanar.

Hummer är utrustad med denna motor.

Det är absolut ingen skit.

Vad man däremot bör tänka på att dessa är i regel inte monterade på varv, och man bör titta noga på hur installationen är utförd.

Dom har också ett enormt vridmoment, och ett vanligt penta 290drev kan ta stryk av detta.

Om man inte är väldigt duktig på båtar är det aldrig fel att anlita en opartisk besiktningsman.

Typ William Becking i fall du bor i närheten av göteborg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny Peninsular 400 TA, 310 hk i min Sea Ray 290 (satte in den förra sommaren), och den går som ett spjut och har kanonvrid. Såg den även på Båtmässan i GBG som pågår nu.

 

Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det missade jag. Vem visade dom där? Och var dom kombinerade med drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dessa Dieslar går fint att kombinera med mercrusiers Bravo drev.. Alpha drev blir för klent och kommer inte att klara vridet.. Som ovan redan nämt så bygger dessa maskiner på en redan väl utprovad konstruktion så kvaliten borde hålla måttet...

 

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret! Har själv faktiskt kikat på en 290 sundancer -98 med bensinare. Byte du maskinen själv, svårt? märkte du stora skillnader i bränsleekonomin. vad drack den innan efter?

 

MVH

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den drog ca 3 l distansen med 2 st  Bensin V6:or,nu drar den ca 1.7 l distansen (310 hk Peninsulardiesel).

 

Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ALLT; från 2 st V6:or (med Alpha one) till Peninsular 310 HK, ny sköld samt ett nytt Bravo 3 drev (diesel 1.81 utväxling). Plastade igen 2 hål, gjorde ett nytt hål samt en ny motorbädd.

 

/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..OJ JÄVLAR VILKET MECK !!!!!!!!!!!!!  nu är jag imponerad !!!

 

Hoppas allt har gått bra ,och hoppas du får en trevlig sommar med den nästan nya båten ...hahahahaha

 

//JSR

post-11345-1394234982,1884_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har roat dig..

 

Vad fick du för bränsle ekonomi jämfört med tidigare, och hur skiljer sig båten rent accelerations och manöver mässigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev så nöjd med Peninsular Diesel V8:an så jag har har tagit en Sverige agentur på Peninsulars V8 Diesel motorer (160 - 340 hk). Vi har till dags datum installerat ca 30 motorer med bara positiva erfarenheter.

//Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...