Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
primouza

Snälla, hjälp!!!

Rekommendera Poster

Jag vet att detta är fel forum men jag gör ett försök i allafall eftersom det alltid brukar finnas folk här inne som kan litegrann om allt.

 

Jag har frågat omkring lite på bilforum men INGEN fattar vad det är för fel.

 

Så här ligger det till:

 

Har just köpt en Mitsubishi Galant med 3 fel:

 

* Svajande tomgång

* Svårstartad när den är ljummen (vid kallstart går det bra och direkt efter att man stängt av den funkar oxå)

* Hög bränsleförbrukning (ca: 1,2L/m)

 

Följande är gjort:

 

* Lambdan är uppmätt och fungerar OK

* Alla slangar i hela motorrummet är OK

* Spjällhuset är rengjort

* Vevhusventilationen är OK

* Nya stift

* Ny fördelare och rotor

* Nybytt luftfilter

* Nybytt tempgivare (till databoxen)

* Nybytt olja

* Nybytt kamrem (har inte med detta att göra men så vet alla att den är välservad i allafall)

 

Bilen är besktigad nyligen med perfekta avgasvärden.

 

Men ändå så strular den, killen på verkstan som servade/felsökte den hade inte en aning om vad det kunde vara...är det NÅN som kan hjälpa mig!!??

 

Check Engine lampan lyser INTE!

 

Nu börjar jag bli desperat och letar efter den killen som säger; Jasså jo jag vet precis vad det är för fel :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det en GDI? I så fall är det normalt, den motorn är skräp.

 

Pröva att nollställa ECU:n. Koppla bort batteriet en halvtimme.

Den kan gå taskigt på tomgång ett tag efter det, innan den lär om sig.

 

Följ ev. detta:

 


1.Stanna bilen på en säker plats

2.För växelspaken till friläge (om du har manuell växellåda)

eller växelväljaren i parkeringsläge (om du har automatisk växellåda) stäng av motorn

3.Starta motorn igen

4.Stäng av värmare/luftkonitioneringen (om sådan finns)

5.Låt motorn värmas upp tills vattentemperaturmätarens visare

stabiliseras nära mitten

6.Stäng av motorn och sätt på den igen

7.Låt motorn gå på tomgång i ungefär 10 minuter

8.Återställningsprocessen är färdig när varvtalet stabiliseras 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en GDI, den här är ifrån 1990.

Jag har redan testat att nolla boxen på den utan resultat på det sätt du beskriver :-(

 

Nån annan som kan tipsa om nåt?

 

Kan det vara termostaten?

Bilen blir iof varm och det kommer bra värme, men det kanske är nån grad i underkant, frågan är bara hur pass mycket det påverkar soppaförbrukningen?

 

(Nu menar jag förstås ENBART bränsleförbrukningen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror ditt problem ligger i bränsletillförslen, kolla bränslefilter o pump. eftersom den inte startar när den är varm, dvs inte trycket tillräckligt högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Sitter det någon backventil på bränsleretur tillbaka till tanken?
Har du kollat så du inte har en liten läcka på tanken eller påfyllningen?
Kan ge ett fel tryck på bränslereturen. Detta var ett fel jag hade på en tidigare bil som gav liknande fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem på min Volvo 940 för ett tag sen. Jag bytte luftmassemätaren och tändkablar, stift, rotor och fördelarlock. Tror dock att den största boven i dramat var Luftmasse/Luftmängdmätaren!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tomgångsproblemet kan bero på att tomgångsmotorn (ISC) kärvar.

 

Varmstartsproblemet kan bero på att resttrycket i bränslesystemet inte hålls tillräckligt högt, för att förhindra ångblåsor, p.g.a. något läckage i t.ex. spridare eller backventil. Mät bränsletryck och resttryck.

 

Om motorn inte går upp i värme så byt termostaten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. Om det är förgasarmodellen så sitter det en vacumdosa med en elkabel på förgasaren. På den vacumdosan sitter det en axel med just,skruv som styrs av kammen på förgasarens spjällaxel. Det måste vara kontakt mellan just,skruven och kammen på spjällaxeln dvs den jordar genom den.

MVH Kurran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...