coke 2 Postad 29 December , 2006 Undrar om det finns nån som kan ha en aning om vad som är fel på min Ebersprächer D3! Det är så att fläkten skar i lagren och nu har jag bytt dem och monterat ihop värmaren men när jag försöker starta den så hörs det bara ett klick i relät och efter ca 15-30 sekunder hörs ett till klick sen händer det inget mer! Har mätt ström på glödstiftet och det kommer fram ström dit från det att relät klickar till och fram till det att det klickar till igen då försvinner strömmen! Någon som vet vad det kan vara för fel eller vart man ska börja felsöka! MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 30 December , 2006 Eberspächer har ett minne som lagrar felkoder.. Om det blir för många så kommer den vägra att starta... Då måste man koppla in en diagnos-dator som service-verkstäderna har för att läsa av och nollställa koderna. Alternativet är att man skaffar ett digitalt startur som också kan läsa ut koder och som man kan nollställa med.. Så var det åtminstonde 2004-2005 när vi köpte vår värmare och valde till detta uret just för att ha möjligheten att fixa småfel själva.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 December , 2006 Kolla om det hörs klickljud i pumpen har pump och värmare varit borta kör pumpen tills soppa kommer fram, kolla även automatsäkringen finns på vissa modeller har denna löst ut slutar pumpen pumpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 2 Januari , 2007 Tack för svaren! Måste pumpen vara inkopplad för att tex fläkten skall starta när man sätter på värmaren? Man kan inte nolla värmaren på något enklare sätt? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 2 Januari , 2007 Är det en nyare värmare (felkoder...) börjar den med en självdiagnos, saknas bränslepumpen tolkar den naturligtvis detta som ett fel!! Med ett fel finns ingen anledning att starta, eller hur?! Nollning på annat sätt får du kolla med reperatör/agent. Kan ju gå att koppla in styrenheten i ett annat system med med rätt klocka (och samma värmare!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 2 Januari , 2007 Nej det är en äldre värmare ifrån -84! Har provat idag med att ha pumpen inkopplad men med samma resultat! Det tickar bara till i relät men sen händer det inge mer! Börjar fundera på om det kan vara glödstiftet som är sönder! För om jag försöker starta värmaren och hör ticket och sedan stänger av den och sedan försöker starta den igen och väntar tills jag hör ticket i relät och sedan stänger av den igen och sedan skruvar ur glödstiftet så är det bara ljummet! Nån som vet hur man gör för att kolla om ett glödstift är helt på en värmare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Januari , 2007 bensinvarianten har en autosäkring på bränslekroppen som ska vara intryckt, annars startar varken fläkt eller pump, sen är kontakytorna vid stiftet viktigt brukar glappa och leda dåligt. dieslen är jag osäker på men motsvarande vebasto hade på vissa modeler ett stort relä och där förekomm glapp och kallödningar bara att öppna och laga. vebasto bensin -vatten hade ett fast överhetningsskydd som vid cirkulationsstopp bran av och fick bytas. minns jag rätt ska inte fläkten starta fören första glödtiden glött färdigt dvs strular glödningen ingen fläkt. alla värmare med liten tryckpump är känsliga för pumpplacering och ska anslutas med slangar som är hårda och ej fjädrar med pumpintervalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser