jakko 0 Postad 19 December , 2006 Är det någon som testat att navigera med en bärbar dator i båten? jag har hittat ett program som heter fugavi .. det verkar ganska bra eller finns det andra förslag på navigering utan att andvända sjökort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 19 December , 2006 Jag använder fugavi och en bärbar dator. Det funkar kanon bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 är det ingen fara för att dom går sönder om det regnar och blir fukt på dom det finns billiga på netonnet.se för bara 7-15 tusen kronor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 19 December , 2006 Hej Det finns ett flertal navigationsprogram Fugawi, Seaclear, Transas, MaxSea m.m och alla har sina fördelar och nackdelar. jag själv har provat alla ovanstående och fastnat för Maxsea. Tänker inte påstå att det är bäst för då blir det himla liv (tänker på Selvatråden) men jag gillar det. Körde i sommar ca 1200M utan att programmet föll ur någon gång. Lätt att lägga rutter och spara. Kan köra flera fönster samtidigt i olika skalor mm. MEN ha alltid papperskorten med. En dator är en dator och man vet aldrig vad som kan hända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 jag håller med dig det vore skönt att slippa dessa papperskort som bara blåser runt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 19 December , 2006 Har du en öppen båt är en vanlig laptop inte så bra med tanke på regn och rusk. Det finns sk ruggade datorer (tror jag det heter) men de blir dyra. Då är det bättre att köpa en plotter som är gjord för väta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 laddade just hem program och sjökort och instalerade på min dator fungerar utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 19 December , 2006 vart laddade hem det ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jakko 0 Postad 19 December , 2006 får inte skriva det här det tillåter inte forumsreglerna ledsen för det du får leta på internet själv. Programet heter Transas Tsunami PRO verkar inte vara scannade sjökort utan vektoriserade sjökort tror jag det heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 2 Januari , 2007 Transas är riktigt bra! har en bärbar dator som jag fukttätat och styr från en 8 pekskärm, snyggt då den inte syns och sitter skyddad för fukt o vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Januari , 2007 Man kan ju söka efter sjökort på den vanliga ställena. Uppmaningen till spridande av upphovsrättskyddat material faller på Maringuidens utgivaransvar. Det är med andra ord inget som vi vill ha på detta forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Januari , 2007 Om detta med PC nav har det skrivits här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=130065 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 3 Januari , 2007 Jag har använt Seaclear sedan 2002 med köpta bsb-kort. Mycket nöjd, täcker mina behov, har aldrig trasslat. Toshiba Libretto med win 98 och USB-GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 5 Januari , 2007 Hur fungerar det igentligen om grejorna är Fukt täta? en sak är kankse om dom är täta mot vatten(fukt) men bildas det endå inte kondens eftersom det inte kommer in något luft så det torkar? Nyfiken ! /Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 Januari , 2007 Om det inte kommer in någon luft, så kommer det inte heller in fukt. Det är fukten i luften som som bildar kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 5 Januari , 2007 Har en Dell Latitude pc med Tsunami och detta har fungerat utmärkt i flera år, innan denna pc hamnade i båten så hade den varit med om en hel del då den användes i mitt dagliga jobb d.v.s in och ut i bilen upp och ned hos kunder, kallt, varmt och fuktigt och den har aldrig krånglat, så använd vanligt förnuft så kommer det att fungera bra för dig med pcn i båten. P.S Glöm inte papperskorten ;-) /Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 5 Januari , 2007 Tack , det var det svaret jag var ute efter. (dålig koll har man) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser