falerts 0 Postad 18 December , 2006 Pang sa det på sista hemresan i somras. Inget grund och ingen indikation på fel från motorn(bra temp och oljetryck) Motorn (B20) tvärstoppade och det rasslad vid provstart. Ingen mer provstart och bogsering hem. Uppe på land hittades vatten i (100a)drevet och det togs bort. Motorn fungerade efter det klanderfritt. Jag har under sommaren letat efter oljeläckage från motorn men utan att hitta det minsta. Kan drevet läcka olja in i båten? Vad hände och i vilken ända ska man börja rota. Det är väl sannolikt drevet som pajat efter ha gått med vattenblandning. Jag har letat sprängskisser/rep handböcker till 100a drev men hittar oftas döda länkar på forumet. Konkreta frågor: 1.Vad har havererat i drevet? 2.Går det att byta? 3.Var hittar jag delar/reservdelar? 4.Kan drevet läcka olja in i båten? 5.Var hittar jag reperations handledning till mitt drev? Tack på förhand för er kunskap. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 18 December , 2006 Försök till svar på konkreta frågor: 1.Vad har havererat i drevet? Drivknuten kanske? 2.Går det att byta? Ja 3.Var hittar jag delar/reservdelar? Sök på Blocket, Tradera, etc 4.Kan drevet läcka olja in i båten? Nej 5.Var hittar jag reparations handledning till mitt drev? Se exempel på länkar nedan: http://skoogis.se/AQ.pdf (Bli vän med ditt Aquamatic-drev) http://eklund.selfip.net/blinks/doc/aq110-instruktionsbok.pdf http://www.motoren.ath.cx/ http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/operators_manual.htm http://www.trabatsakuten.nu/dokument/Instruktionsbok-BB100.pdf http://drev.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=48&cat=103 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 18 December , 2006 eller här: http://www.marineengine.com/manuals/volvo/volvo_penta_stern_drive_units.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Turbolover 1 Postad 18 December , 2006 Angående olja från drevet in i båten så kan det faktiskt komma in. Råkade ut för det i somras själv när mitt drev blev proppfullt i olje/vattensörja, vid körning så trycktes geggan in i motorrummet via luftningen som sitter i kåpan bakom motorn. Denna ventilerar utrymmet kring knuten på drevet. Men då var mitt drev så fullt att det vällde ut när jag lyfte oljestickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 19 December , 2006 4. På A-drevet är det olja ända upp i drivknutsbälgen. Det som hindrar oljan från att rinna in till motorn är en packbox kring utgående axel som går igenom akterspegeln. Om denna packning är dålig så borde oljan kunna rinna in i svänghjulskåpan. Hur vatten kommer in i drevet: Kan t.ex. komma in via propelleraxeln. Sitter även kring denna en packbox. Det behöver inte läcka ut olja (vatten) när du tittar på drevet, men när det ligger i vattnet och propellern snurrar så kan det lirka sig in. Eller via drivknutsbälgen Eller via oljeavtappningspluggen Eller via nån annan öppning/skarv /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser