Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
blange

slipning och målning av bottenfärg

Rekommendera Poster

Hejsvej

Är nybliven ägare till en Flipper 510ht.

Första båten för mig och eftersom det fortfarande är varmt och man är lite nybörjarsugen så har jag börjat lite tafatt med diverse arbeten.

Sitter gammal bottenfärg på i massor med lager, jä...gt svår att få bort och har flagat helt på vissa små fläckar ända ner till gelcoaten.

Är det bara att slipa ner allt eller ska man försöka stanna innan gelcoaten?

Kan man sabba hela skiten om man går på för hårt med slipmaskinen?

Vissa säger Bara att slipa, det ska mycket till om du går igenom ner till glasfibrerna En annan säger: Stanna innan du kommit igenom all färg du sabbar gelcoaten på en gång om du kommer igenom färgen

Har någon tips om vilken maskin, papperstyp/kornstorlek etc man ska ha.

Har också upptäckt en halvmeter lång io för sig väldigt tunn nästan osynlig spricka på utsidan skrovet ungefär vid ratten på styrbordsidan en dec ovanför vattenlinjen.

Låter inte helt bra när man knackar runt den, skramlar liksom.

Kan man laga den på nåt sätt?

Göra den större och laga i eller ska man låtsas som ingenting och bara blåsa på....

Känner mig jä...gt bortkommen, men nån gång måste man ju vara nybörjare..

Tacksam för svar

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig /B

Min förra båt en Ryds 530 DC var som din alldeles tjock med bottenfärg och hade flagnat i stora flak.

Jag tog en vanlig färgskrapa med nytt skär på och skrapade bara botten tills jag kom ner till plasten.Sedan slipade jag med slipmaskin det sista med fint papper, typ 120.

Jag kunde seda sopa ihop en hel spann full med färg. Sedan målade jag båten på nytt och det märktes på båten att den hade slät botten.

Sprickor har jag ingen erfarenhet av bara det att man måste se till att det inte kommer in fukt i den.

Lycka till med din båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att bottenfärg är giftigt. Att torrslipa är en dålig idé av flera skäl, då dammet inte bara är farligt att andas in, utan även giftigt vid hudkontakt. Dessutom riskerar du att bli lynchad av alla som har båten nära din pga du lägger ett fint dammlager över deras båt med bottenfärg.

Våtslipning är därför att rekommendera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ändå gör jobbet att ta bort bottenfärgen, varför inte epoximåla så är det gjort... Framförallt om du får rent redan nu så det kan torka ur under vintern.

I vilket fall som helst, glöm inte märka upp vattenlinjen med ristningar av tex bågfilsblad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...