Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
tamg

Logg

Rekommendera Poster

Hej

Saknar logg, varvräknare, ekolod och plotter i båten.

Som ni ser har jag inte många hjälpmedel. Är inte mogen ännu för att ta steget att köpa en plotter för drygt 6000kr.

Man kommer långt med sjökort och försiktighetsprincipen.

Men, hur gör ni andra?

Räcker det med ett ekolod med info om hastighet genom vattnet?

______________________________________________________________

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kollade i din sjöbod och ser att du har en Suzuki DT65. Har själv haft en sån motor (1991). Varvräknare rekommenderas att du skaffar annars åker man lite i blindo hur motorn jobbar.

Kolla med nån firma som säljer beg utombordare som t ex Marinhallen om det finns nån beg varvräknare till din Suzuki.

Sprängskisser och reservdelsnr finns på www.brownspoint.com och Parts Loock-Up.

Alternativ till Suzuki orginal varvräknare kan vara en Teleflex el Faria varvräknare (ca 1000-1100 kr) eller en Tiny Tach varvräknare.

 

Jag hade på min gamla båt en Silva Star Data (ekolod, och hastighet via paddelgivare på akterspegeln). Funka OK. Kostar ca 2000 kr inkl givare.

Före dess satt en vanlig trycklogg med Suzuki orginal fartmätare och inget ekolod alls.

 

Navman har ett billigt ekolod och en fartmätare i 2100 serien, ca 1300 kr/st.

Givare för djup och fart tillkommer.

 

Men tänk på att det finns kombinerade plotter och ekolod där du således får karta, fart och djup i en enhet. De kostar inte så förfärligt mycket, t ex Garmin 178C.

Men ett ekolod med fartvisning via paddelhjulsgivare är nog inte så dumt heller.

 

Har numera i min båt en GPS navigator (Raymarin 435i) och ett separat ekolod (Navman 3100 Depth).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

modernt lod håller även reda på batteri spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

BRA SYNPUNKTER, kommer att kika vidare!

 

Har även fått tipset att kontrollera maxvarvtal med en vibrationsvarvtalsmätare. Om man kontrollerar varvtalet vid max gaspådrag med lite last i båten och vid bleke bör man få en indikation på om varvtalet är bra.

 

Har någon testat vibrationsvarvtalsmätning?

 

Tror att det räcker med en kontroll där man tillser att motorn inte övervaravar under ovanstående förutsättningar.

 

Kanske roligare att satsa på ekolod och eller plotter.

 

Kommentarer?

 

Julhälsning 10.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...