Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
groto

Val av radar!?

Rekommendera Poster

Funderar på att byta radar.

Furuno 1824C eller Raymarine E120?

Någon som har ideer eller gjort mera djuplodande undersökningar för den ena eller andra?

1824C klarar inte extern AIS utan ett extra interface IF5000.

E120 klarar det direkt.

Fastmonterad på mast eller reglerbart på på stolpe där akter?

/g

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

För att få en så korrekt information som möjligt så bör väl radardomen sitta horisontalt? Då är det väl bättre med en stolpe som kan vinklas i sidled?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta Radar intyg för fritidsbåt där får du många tips och kan sedan lättare välja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag trodde att jag hade den kunskapen i Klass 8 med behörighet 36mån!? Visserligen var det 20 år sedan jag läste så det kanske är bra att förnya kunskapen ;-)


/g  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadar aldrig att uppdatera sej. Tog Skepparn 1966.

Mycket har hänt sedan dess.

Tekniken rusar ny pryttlar och funktioner varje år.

Skall byta radar till våren. Vill ha AIS och chart overlay.

Det lutar åt Raymarin.

Till salu: Simrad Anritzu radar, felfri.

post-571-1394234852,3717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kunskap är aldrig tung att bära :-)

Utan att göra reklam så jobbar jag med sjökortsystem och AIS transpondrar så jag är nog ganska väl påläst!

Jag har nog haft tankarna på en Raymarine, har en S3G autopilot som fungerar som en klocka så dom säljer bra grejor även om den i grund och botten egentligen är en Autohelm!!

Jag funderar ett tag till så får vi se vad beslutet blir.

FÖrsöker just nu att montera en D2-40 vilket tar den mesta utav min tid.

/g

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett och knappat på bägge de modeller du väljer mellan. Det är väl som att välja äppelsorter, smaksak? De funkar bägge riktigt bra för att inte vara rena proffsgrejor( som jag sett något bla på marinens stridsbåt ) Jag själv tycker att Raymarine verkar ha arbetat mycket med ergonomi och lättanvändhet sista åren. Den är lite lättare att intuitivt använda känns det som. Men om du ska tänka i flera steg så...själv har jag funderat över en framtida långfärdsbåt. Då vill jag ha en koppling till PC program också. Där använder Furuno MaxSea som de inte själva gjort. Den är faktiskt riktigt funkis tycker jag, men dyr. Tar dock in AIS... Raymarine har haft problem att göra en egen lösning och har en helt egen hårdvarukoppling fysiskt. Furuno har en standard RJ45 ethernetsladd, den kan du göra själv för 25 spänn... Inte nog med det, Furunos prylar har lite mer självständig principiell funktion då Raymarine har en större integration. Bra eller dåligt är en bedömningsfråga men jag gillar redundans... Furuno kan tex koppla in två antenndomer, du kör den ena och har den andra i \hot stand by\. Det är en lösning som tilltalar mig. Just antenn kan vara viktig, Furuno har eget proffsföretag som har radar för handelsjöfart, kan det spilla över på bättre grejor för småbåtar? Inte vet jag... Så - har du flera steg i sikte framåt skulle jag kolla hur dessa märken uppfyller när du ska köpa fler prylar och koppla ihop. Förresten, placering på pinne eller på mast? En liten radardom skickar ut strålar i ca 25 grader och så mycket ska inte du luta... men om du ska köpa en bättre radarantenn i ett nästa steg... så strålar den i kanske 12 grader och då måste du luta den lite ... eller gör som jag, dröm om två radarantenner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan får du en del blinda sektorer om du monterar den i aktern.

För och nackdelar...

Ett reglerbart fäste i fören kanske eller rentav i masten?

 

Vad det gäller jämförelse så har jag inte själv gjort någon men saker som kan vara bra att titta på förutom möjlighet av inkoppling av tex AIS och liknande är väl:

Uteffekt, lobbredd, lobhöjd, antennrotation, PRF (pulsrepettionsfrekvens), våglängder osv.

Vilka typer av presentation & orientering som går att få kan väl också vara intressant men det kanske är fullt utbud på dess två?

Om du jobbar med saken kanske du hade rätt bra koll på detta redan och inte bara orkade jämföra själv men om inte så har du lite att jämföra nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med uttömmande svar!!!

Resultatet blir nog en Furuno 1824C med IF5000AIS interface och C-Map MAX sjökort.

Pinne i aktern förmodligen väldigt funktionsdugligt men ack så fult för att inte prata om strålningeffekten på 2K rätt i bakhuvudet. Kanske inte direkt farligt men all strålning är av ondo.

Prismässigt går det på ett ut tror jag.

Kolla in priserna på andra sidan:

 
www.Marine-Electronics-Unlimited.com

 

Frakt $450

Tull 3,7%

moms 25%

Klarering några hundra SEK.

/g

Frakt $450Tull 3,7%moms 25%Klarering några hundra SEK./g

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anpassa höjden på aktermasten så att loben inte träffar huvudet.

Jag gjorde en båge till radarn så hög att strålningen skall missa den snyggaste delen av mej.

Kolla även mitt egentillverkade vinterkapell sytt av ett utrangerat segel.

post-571-1394234852,959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt, en del av strålningen blir du träffad av ändå, man brukar säga att det finns risker inom 2 meter från antennen.

Kapellet var rätt fiffigt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På en motorbåt går det bra men värre på en segelbåt!!

I dag gäller det att ditt kapell är välknäppt, mellan 20 till 23 m i byarna just nu och barometern faller fortfarande

post-15711-1394234853,0175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag står ju nästan under antennen, när jag sticker upp huvudet i luckan, varför det mesta går över huvudet på mej.

Och jag har inte tagit någon skada utav det utav det utav det...

Så fort någon skall upp på däck sätts radarn i standby.

Visst blir det sidolober åt alla håll och kanter men det är inte där den största energin ligger.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...