hakkan 0 Postad 3 December , 2006 Jag står i begrepp att köpa en ny utombordare i 100-115 hk klassen. Jag har inte bestämt vad det blir, men funderar bl.a. på Merc optimax eller Evinrude E-tec. Kollar man priser från Amerikanska företag så kan man få en ny Mercury Optimax 115 för $7299 (ca 50.000:-) och en E-tec 115 för $7799 (ca 54.000:-). Det är hälften av vad de kostar i Sverige. Förstås tillkommer frakt och 28% i tull och moms, men det är ändå en enorm skillnad. Är det någon som känner till om det är några fler kostnader eller regler som kan sätta käppar i hjulet, eller om det är något annat man måste tänka på vid en import? Förstås är det så att garantin förmodligen inte gäller i Sverige, men tjänar man 30.000 så är det kanske värt den lilla risken att man får betala en eventuell reparation själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grytgubbe 0 Postad 4 December , 2006 Har du tittat på hemsidorna för prispressarna.se och batcompagniet.se. Mycket fördelaktiga priser, dessutom garanti Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakkan 0 Postad 4 December , 2006 Ja, det var ganska bra priser jämfört med andra svenska handlare (om man vill köpa 4-takt..) Fortfarande är det ca 40-50000 billigare från USA. Min fråga kvarstår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 6 December , 2006 Om du hittar något eller någon som verkar vettig så kanske ett gruppköp kan bli intressant i framtiden. ev dela på en container kostnad eller liknade. Skulle själv behöva 2 set med Bravo 3 proppellrar och kanske en vattenskoter fram på vårkanten. Hör gärna av dig om något dyker upp. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 6 December , 2006 Hej Nej, utöver tull och moms är det inga kostnader som tillkommer (förrut frakt så klart!). Dock så lär det bli utan garanti. Lägg också märke till att de flesta utombordare i USA säljs utan propeller, reglage mm som kostar en slant ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakkan 0 Postad 6 December , 2006 Ok, det är ju värt att tänka på. Har inte kollat några detaljer ännu. En ganska märklig sak är att jag inte hittar så många websidor från USA företag som säljer utombordare och skriver ut priser. Här är de två jag hittat: www.edsmarinesuperstore.com och www.jacosmarine.com Har någon en aning om vad fraktkostnaden kan bli? Ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 25 Juni , 2008 8000 dollar för en suzuki DF 140 -08 verkar ju otroligt billigt och är ju mindre än halva priset jämfört med Sverige. Går det att komma runt tullen på något sätt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 25 Juni , 2008 Köpte min DF 150 från staterna, bidde 85000 totalt med toppreglage, rostfri prop, mätare, motorinterface m.m. Går något sönder så har jag fortfarande marginal att fixa det, de första 30 timmarna utan minsta problem. PMa om du vill ha mer info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 25 Juni , 2008 Med dessa svinpriser som handlarna snor åt sig här i sverige så är detta toppen!! Kanske generalagenterna drar åt sej näsan när allt flera importerar själva,Någonting är totalt åt helvete när det skiljer så herrans mycket.En yamaha 90hk fyrtakt kostar ca 34000kr i Usa.Jag håller själv på att kolla upp en import på denna.Talade om detta för min yamahahandlare när jag var in till honom,det stämmer inte hävdar han,jojo säger jag bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 25 Juni , 2008 Visst är det oförsvarbart stor skillnad, men svenska priser får du ju först och främst dra av 25% moms på och sedan 3% tull (som jag tror det är på utombordare). Säljs inte närmesevis så stora volymer i Sverige som i USA vilket också påverkar priset. Uppenbart är dock att utombordarpriserna i Sverige inte har fallit i takt med dollarn så någon råffar åt sig mellanskillnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 26 Juni , 2008 Javisst är det svinigt dyrt i Sverige om man jämför? Handlarna tycks inte alls ha anpassat sig till den svagare dollarn precis som du säger. Såg förut att en handlare i USA reade ut ett restlager av nya Mercury ELPTO motorer. Vill minnas att en 90 hästare kostade 4995 USD. Det är ju inte mer än 30 tkr. Visst moms och frakt ska ju på, men 40 tkr för en ny 90 hästare i Sverige känns ändå otroligt billigt, inte sant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 26 Juni , 2008 Tror inte det är handlaren som har marginalen, det är importören. Glöm inte bort att man även betalar tull och moms på transportkostnaden. Men som sagt, skillnaderna är stora, men kommer att krympa då dollarn appricerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vattenmannen 0 Postad 8 Augusti , 2008 Vad ligger moms resp. tull på idag om man plockar en motor från Staterna? Nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linden_p 0 Postad 6 November , 2008 Har du några bra hemsidor från usa? Jag trodde det skulle finnas mera på ebay. Jag kan även tänka mig att köpa en begagnad 4-taktare. Jag är tacksam för alla förslag. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forum 0 Postad 20 Juli , 2010 har samma frågor som linden ingen som vet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elve99 0 Postad 20 Juli , 2011 Lyfter tråden. Är intresserad av att plocka hem en utombordare från staterna. Är det någon som har några bra hemsidor med beganade motorer att rekomendera? Christer Senast ändrad av elve99 | 20 juli 2011 | 15:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 24 Postad 20 Juli , 2011 Enklaste sättet att komma runt tull och moms är om du kan hitta någon som ska importera en båt så de kan bipacka din motor i båten och du bara möter upp den som har båten och hämtar din motor. Jag tror inte du behöver betala tull och moms på en begagnad motor heller. Har inte de stora motortillverkarna world wide garanti? för har de det då är väl generalagenten skyldig att fixa eventuella garantireparationer, nog var det så i början av 90-talet när vi importerade en hel del Lef Mini Kota elmotorer. // Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 15 Augusti , 2011 Jag har kikat lite på en Verado 300 som kostar 148 tusen inkl allt. Låter nästan för bra för att vara sant. Tydligen skall dessa skeppas från Japan när containern är full, köpe kontrakt måste skrivas innan enligt säljaren. Hur är det med CE märkning på motorer? Synpunkter på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser