Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
shetland

Tar motorn mycket skada??

Rekommendera Poster

Hej!

Vi hann inte köra igenom våran utombordare med sötvatten när vi drog upp den pga att vi var för sena o dom hade stängt av vattnet, nu undrar jag vad man kan göra i stället för att den inte ska ta skada av att stå ute hela vintern???

Tacksam om nån ville hjälpa mig../ M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nja nån liten motor är det väl knappast utan en 90 hästars johnson. Grejen är att det inte gå att tilta upp den så mycket att jag får under nån tunna..

Först skulle vi lyfta av den från båten o lämna in den till en firma och det verkar som om vi är tvugna att göra det för att då kjör ju dom igenom den../ M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du får väl gräva en grop inunder drevet och sedan palla upp tunnan och fylla på med vatten :)
 ...eller spolmuff.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Du behöver inte vara det minsta orolig. Speciellt inte som du har problem att tilta upp den. Alla moderna utombordare har ett kylsystem som tömmer sig självt när motorn står i vertikalt läge.Motorn går på oljeblandad bensin och är fet inuti, ingen korrosion där inte. Växelhuset är oljefyllt, ingen fara där heller men! Om du fortsätter att inte sköta om motorn år efter år så håller den inte lika länge som den skulle göra om den får lite höst service. Så ta det lugnt ingenting farligt händer. Hälsn Thomas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bara att ta en tank/dunk med slang och sedan koppla på en spolmuff över vattenintaget på motorn. Så gjorde jag med min utombordare varje år. Se till att ha dunken/hinken högre bara så att det blir självrinning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...