Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
thomasd

ekolodsgivare på aluminiumbåt

Rekommendera Poster

hej, jag har en aluminiumbåt som det är 5mm plåt i botten. går det att montera ekolodsgivaren inne i båten, utan att behöva borra hål? om det fungerar, hur gör jag då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret! jag har monterat på samma sätt som du beskriver på min förra plastbåt, men då använde jag sikaflex att sätta fast givaren med och det fungerade bra.. en bra idé med att montera på trimplanet, men jag tror det blir till att montera inne i båten ändå om det går. har du på någon aluminiumbåt testat att montera inne? jag vet att det går fint i plast, men det är om aluminiumet ställer till problem? om det finns speciella givare för detta, är jag tacksam för svar.. MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

prova du, tror inte det funkar men om det gör det så kommer jag också flytta in mitt lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerade det när du hade fäst den med sica, så funkas det säkert genom alu-skrovet. Är ju en ljudsignal med en vis frekvens, så ju masivare mtrl, ju lättare går den igenom och kan transporteras vidare. Du bör fästa den med ngt, hårt mtrl,....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, det är logiskt tänkt, du har nog rätt i att det kan funka.. synd bara att båten ligger på land så jag inte kan prova. det blir ju så omständigt med att göra allt klart och sedan sjösätta -murphys lag du vet... så funkar det inte och jag får beställa en kran för upptagning och montera om till akterspegeln. för ekolod är ju ett måste när stor torsken ska dras...

MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att prova sej fram.

Stoppa givaren i en vattenfylld plastpåse, som placeras på olika ställen.

Givaren bör monteras horisontellt.

Den skall ju skjuta sin energi rakt ner och inte snett utåt, framåt eller bakåt.

Vatten fungerar utmärkt till att fylla ev rör.

Det viktigaste är att det inte finns luft mellan givaren och båtbotten.

Används sika eller kitt så se upp med luftblåsor.

Sika är bra men nästan omöjligt att demontera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det borde gå att montera givaren inombords. Det gör jag på min plastbåt.

Enligt min teori så är ju det viktigaste att ljudet kan går från givaren och sedan tillbaka. Och en liten bit plåt hindrar inte ljudet. Viss risk för eko och resonans, så helt säker är jag inte. Men det är viktigt att du har lite vatten under givaren, för om ljudet ska gå igenom luft också så blir det fel.
Lite fysik: Principen är att mäta tiden för ljudet att gå från givaren till botten och sedan tillbaka igen. Och om ljudetts hastighet i vattnet är känd så får man ju sträckan. Men ljudhastigheten i luft och i vatten är olika, så bara några cm luft ger ett extra djup på några cm. Ljudets hastighet i vatten är ca 1500 m/s och i luft ca 330 m/s. Alltså 1 cm luft motsvarar ca 5 cm vatten.

På en del ekolod finns en nolljustering så man kan justera djupet för att visa djup under köl eller djup från ytan. Detta beror ju lite på var givaren monteras.
En nackdel med att montera givaren inombords är att du inte kan mäta vattentemperaturen. Jag brukar dock bada utan att kolla temperaturen först.
Och så längtar jag också till sjösättningen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns luft mellan givaren och skrovet så fungerar luften som en ljudspärr och lodet kommer inte att fungera pga. den svaga uteffekten som båtloden har.

Den vanligaste orsaken till att lod inte funkar på planande båtar, är att luft pressas under båten och isolerar givaren från vattnet.

Det är därför man skall lägga givaren i en VATTENfylld plastpåse vid utprovning av lämplig plats (som jag skrev ovan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tror nog det stod i min bruksanvisning ej invändig montering i aluminium men det var ett garmin lod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Buster, som gör aluminiumbåtar, har hållare till ekolod akterspegelsgivare.

Kolla med nån Buster återförsäljare.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har ekolodet invändigt i min buster, i ett snedkapat plaströr fastgjutet med epoxi och fyllt med silikonolja har suttit i 15 år utan bekymmer, fungerar perfekt /rödskägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla fina svar, nu vet jag att det funkar och ska bara hitta en bra givare och lod till båten!!!! har ni några bra förslag så är det bara att skicka in ett inlägg... skiljer det föresten mycket mellan alla givare som finns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du bör först kolla om det är nån speciell givare som behövs till det ekolodsinstrument du har/väljer.

Exempel: jag hade till min gamla båt en GPS navigator med inbyggd ekolodsfunktion. Jag hade en Airmar P79 givare som man limmade fast en cylinderformad hållare i skrovet och fyllde med vätska som själva givare badade i. Funkade utmärkt. Men så köpte jag en ny båt och ny GPS navigator (utan ekolodsfunktion) och ett separat ekolodsinstrument - som naturligtvis inte funkade med min gamla ekolodsgivare...

Jag fick byta till en eklodsgivare som var kompatibel med mitt då nyinköpta ekolodsinstrument.

Så se upp med detta.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...