Tjocka_Trisse 0 Postad 15 November , 2006 Hej. Finns någon som vet (inte tror) var man kan köpa små knipknapar för 4-6 mm lina? Verkar bara finnas större modeller hos handlarna. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 15 November , 2006 Jag köpte en cleat till en 4 mm lina hos Watski (avsedd för 3-6 mm tror jag?), funkar hur fint som helst. Kika i katalogerna under jolletillbehör, där finns det du söker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 15 November , 2006 Biltema har väldigt små... //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 November , 2006 Hmm. Inte helt säkert att du ska ha minsta storleken... beror lite på användning och belastning också? Jag har ett exempel från när jag seglade minitolva för ca 15 år sedan. Då rappade linorna i clamceats´ en och många med mig gick upp rejält i storlek för att det skulle hålla för belastningen. Till slut satte jag på ett par Harken som var värdiga en 1-tonnare, det höll!Alltså, dyrare och större kan också funka bättre på klena linor. Minotolvorna - som för övrigt heter 2.4meters numera eftersom de ju faktiskt är konstruerade efter R-regeln - är mycket roliga att segla! Rekommenderas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 16 November , 2006 Här är den jag kör med till mitt bomuthal, funkar fint. Linan har en kula i änden så den kan inte rappa ur cleaten. Funkar säkert med en stoppåtta också. http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=14580&groupID=12&subGroupID=280&parentGroupID Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 16 November , 2006 Tackar så mycket för alla alternativ till knipknap. En knipknap ser enligt mitt och många andras förmenande ut enligt bifogade bild. Alltså linan knips fast under den ena vingen (spetsen), därav namnet. Jag vet att flera företag säljer en variant avsedd för linor 8-16 mm men jag söker knipknapar för klenare linor. Var kan jag köpa sådana? Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser