tamg 0 Postad 11 November , 2006 Hej Har alla båtar dyvika? Har en Örnvik 510 HT 1976, skulle plocka ur dyvika isamband med upptagningen men hittade ingen. Borde suttit i aktern ca 5 - 10 cm från kölen? Är det någon annan som har erfarenhet av Örnvik äldre årsmodell, vet, kan ... Båten är bottenmålad men jag borde sett pluggen tydligt om den fanns där. Med vänlig hälsning // båtsman KA4 1991 Skifteskär // T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasB 0 Postad 12 November , 2006 Jag har en Örnvik 566 MC -96 och en Sea Star 7000 -90, ingen har dyvika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 12 November , 2006 Nej, alla båtar har inte bottenplugg. Jag har en Örnvik 540 Cruiser 2006:a, den har inte heller bottenplugg/dyvika. Man bör ställa fören högre än aktern så att ev kölvatten rinner bak i aktern så att man där kan torka upp det. Så är fallet med min båt. Först ställde jag min båt horisontellt med marken, men när jag höjde fören 4,5 cm så rann det ut ca 3 liter vatten. Det står vatten kvar där, för allt vatten var svårt att få bort. Dock är det relativt ofarligt när det fryser, eftersom isen kan expandera fritt uppåt. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamg 0 Postad 6 December , 2006 Hej igen. Tack för inläggen! Önskar fler synpunkter och erfarenheter! Kan det finnas någon båtentusiast som äger (eller varit med och byggt?) Örnvik 510 HT från 70-talet och vet mer om dyvikans vara eller inte vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 6 December , 2006 Hej,Jag fann inte heller någon sådan på min Uttern 510 HT från 79. Ösbrunn finns bak men inga dräneringskanaler från bottenskrov (?). //Knoparn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vindsurfarn 0 Postad 6 December , 2006 Jag har en Örnvik 510 HT och den har inte heller någon Dyvika. Det behövs inte heller eftersom båten inte har dubbelskrov, utan har enkelskrov. Nackdelen är försås att den sjunker som en sten om den skulle bli vattenfylld... Så därfor vore också en läckande dyvika en mindre katastrof... Fördelen är båtens fina innerutrymmen i förhållande till sin storlek och det höga fribordet. Man sitter djupt och tryggt i båten. Hadde inte varit möjligt om den haft dubbelskrov. Att ställa fören högt vid upptagningen så att vattnet samlas längst bak låter som en bra idé. Frid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamg 0 Postad 10 December , 2006 Hej igen. Intressant, ingen dyvika, inget dubbelskrov. Ser ut som om jag plötsligt fått koll på läget. Tar med mig idéen att se till att ha fören högt efter upptagning för att se vad som sker. Kommer inte att ta hål för montering ny dyvika. --- Tack för Era synpunkter! --- Men jag har fortfarande min uppfattning om att båttypen är osänkbar. Skepp o hoj ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser