cataholm 0 Postad 7 November , 2006 Hej i höstmörkret ! Jag undrar hur man skall förvara en brandsläckare under vintern ? Kan den sitta kvar i båten ? Vill ju gärna att den fungerar till våren, ifall.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 7 November , 2006 Hej själv. Det är beroende på vad det är för typ av brandsläckare. Pulversläckar kan förvaras i kyla för funktionens skull, vatten/skum fryser. Om Du inte behöver ha den kvar i båten av någon anledning så tycker jag att Du skall ta bort den. Oönskade besökare tycker tyvärr att det är ganska roligt att tömma brandläckare, för skojs skull. Om en pulversläckare löser ut så får Du angrepp på all metall i båten och det blir ett elände att sanera det. //Calle ps: Jag har modererat ditt första inlägg som var tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 7 November , 2006 Hej. Jag plockar in min varje höst. Har en granne som jobbar på tempus och han tycker att man skall plocka in den. Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 7 November , 2006 Aj fan. Har tempus pulver i bilen, den kan ju gå -25 -> 20 -> -25 varje dag på vintern för jag har ju inte varmt dygnet runt i bilen. Ska man köpa annat märke då enligt din granne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 7 November , 2006 Hm undrar varför han säger så ? jag är själv i branschen dock ej Tempus. VI har iofs olika släckare beroende på var dom skall sitta, tex en variant som är avsedd för tuffare miljöer ladugårdar etc, och det beror inte på funktionen eller släckförmågan utan på kapslingen dvs metallens tålighet mot fukt och annat otrevligt. Släckarna som sitter i en båt är för marintbruk och behövs absolut inte tas ut båten för någon annan anledning än att hindra någon från att greja med den. kolla dock laddningen då och då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 November , 2006 Jag har pulversläckarna kvar i båten Däremot har jag hört ett tips för länge sedan, vet inte om det stämmer men har följt det själv:1 montera släckaren horisontellt och gärna i tvärskeppsled för då kommer pulvret att röras om lite då och då automatiskt när båten rör sig i sjön.2 på vintern, när du ändå är och kollar båten och testar spänningen på batterierna så tar du och tar loss släckarna och gungar lite... Det sägs att chansen är större då att de funkar även efter många år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 7 November , 2006 1= helt rätt 2= som ovan ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 7 November , 2006 Hej, I det gröna så lär man ut att alltid dunka pulversläckaren i backen innan man trycker ner utlösaren eftersom pulvret packas ihop pgr av vibrationerna. Att montera släckare horisontellt kanske fungerar men annars så är mitt tips som ovan. Skum/vatten fryser som bekant men kolsyran är det inget problem med, bör förresten vara lika med halon (om den typen finns kvar). Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 7 November , 2006 Halon släckarna är förbjudna i dag (vissa objekt har dispens) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 November , 2006 Innebär det att redan monterade halonanläggningar (sitter i motorrummet i min båt) måste demonteras o lämnas till destruktion? Eller är det bl.a. sådana objekt du menar har dispens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 8 November , 2006 Ja, det innebär att du måste göra dig av med din Halon-gas. INTE genom att utlösa släckningssystemet, utan genom att lämna in dina tuber till någon (?) som kan ta hand om halonet och ev. ersätta det med t.ex. Halotron. Sedan 1998 är ANVÄNDANDET av Halon förbjudet. De som har dispens är t.ex. försvarsmaktens flygplan och u-båtar. Halon är fortfarande det bästa släckningsmedlet och är inte giftigt för människor i släckande koncentration. Halotron är dock nästan lika bra som halon, men är inte lika vikt/volym-effektivt, vilket innebär att man behöver något mer (större tub) halotron för samma släckningskapacitet. Det som är bra är att det inte förstör ozonskiktet och att det inte är heller är giftigt för människan i släckande koncentration. I motorrummet funkar det annars utmärkt med kolsyra (koldioxid), vilket är dödligt i släckande koncentration. Men om du ändå inte får plats i motorrummet på din båt finns det ju ingen risk att du skulle vara där när släckningssystemet utlöses. /Marcus. (gjorde en smärre efterforskning för att kunna svara någorlunda riktigt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 November , 2006 Tackar f svaret. Hade hört att det var förbjudet, men trodde d gällde nymontering. Suck, då får jag slänga ut ännu mer pengar i onödan då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rydshenkan 0 Postad 10 April , 2007 Då tror jag att du jobbar på härs o tvärs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser