Carlf 1 Postad 4 November , 2006 Hej Hur monterar jag av drevet, Har en Vp MD2010 med s-drev. Jag hittar två sexkantsskruvar(som satt akteröver på drevet) som jag lossade helt, sen försökte jag lossa drevet men det gick inte. Den enda skruv som jag kan se öär olje pluggen för drevet. Är det någon sprint som man måste knacka bort ? Behöver nämligen byta zinkanod. Tacksam för snabbt svar MVH Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 4 November , 2006 Förklara dig bättre. Du skriver att du vill montera bort drevet. Men det låter som om du vill montera bort propellern? Ge oss mer info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 4 November , 2006 hej Vill montera bort propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 5 November , 2006 Är det en foldingpropeller du har? De finns kanske i olika fabrikat men min gör jag så här med iallafall. Knacka försiktigt ur sprintarna till propellerbladen, de måste nämligen av först. När fått av dem ser du långt in i centrum en mutter som skall lossas, du måste ha en hylsa aom passar för den. När du har lossat muttern är det klart, eventuellt kan det behövas en avdragare för att få loss den kvarvarande delen av propellern. Lycka till / Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 5 November , 2006 Vill minnas att konan är gängad, alltså lossa sexkanskruven och kör in en lång grov skruvmejsel i vertikala hålet och vrid loss konan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 6 November , 2006 Hej Det finns ju två sexkantsskruvar. dessa har jag lossat och de akter om proppellerbladen när dessa är utfällda. Du manar att jag ska lägga i en växel och vrida bort propellern ? MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2006 Propellerbladen sitter på en bastant bronshylsa. Längst akterut har den en stor bronsmutter som är låst med en vanlig sexkantsskruv. Den i sin tur är låst med ett plåtbleck som är uppböjt mot sexkantskruven. Propellern kan lossna av sig själv om: 1: Låsblecket böjs upp av att låsskruven vrider sig. 2: Låsskruven skruvar då upp sig 3: Den stora bronsmuttern vrider upp sig. 4: Sjöräddning får ett till bogseringsuppdrag. Detta är tydligen en vanlig anledning till utryckning av våra sjöräddare. Skrapa runt med en skruvmejsel i hålet längs akterut i propellerhylsan (den c:a 8-10 cm runda bronshylsan som bladen sitter fast i) så ser du snart hur det ser ut. Låsskruven i rostfritt har c:a 13 mm skalle och bronsmuttern omkring 22 mm. Du behöver en hylsnyckelsats, en hammare och en spårskruvmejsel (att slå upp låsblecket med). Propellerhylsan sitter med splines på propelleraxeln och är ofta lätt att lossa när man fått bort den stora bronsmuttern. De två insexskruvarna du lossat är väl de som sitter för om hylsan? Dessa kan du skruva till igen. Annars kan du få med dig hela axeln med stora kugghjulet. När du skruvar ihop det igen. Tänk på sjöräddningen och gör monteringen noggrant. Glöm aldríg låsblecket fast det kan se ynkligt och onödigt ut! Det räddade min propeller från Neptun denna sommar. Både mutter och skruv var bara att skruva av för hand. Endast blecket höll fast låsskruven så den inte gängad ur sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 8 November , 2006 Hej Min propeller blänker, dvs finns inget att skrapa bort. det enda jag kan se är två skruvar länsgst akter ut någon 22mm bult ser jag inte. Motorn och båten är från -98. Kan det vara en ny typ av propeller ? MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 8 November , 2006 Har du någon bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 November , 2006 Kan det vara ett annat drev än det S-110 som jag har. Jag kollade på Drevia där propelleraxeln till 110 vara samma art.nr som till S-120. Propellern är lite skitig ännu har bara grovskrapat den från årets tulpan och musselskörd. Längst (akterst) ut ser du den sexkantiga låsskruven som låses med blecket och sedan den stora bronsmuttern. Jo som du förstår så är de tre bladen bortplockade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 8 November , 2006 Hmm. Jag har ett 100S drev så jag kan nog inte hjälpa dig. Sen har jag en fast proppeler! Inget klydd där inte! Farten minskar ju bara minimalt med en fast proppeler! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 November , 2006 Här är en bild till där den stor bronsmuttern syns bättre. Den är både rund och har sexkantsskalle som man drar upp med en hylsnyckel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 8 November , 2006 hej det ser liknande ut men jag har bara två blad. Det kanske finns sprintar till bladen som man ska slå bort, jag ser typ hål (från sidan) som är blanka (rostfritt) där det verkar sitta en sprint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 November , 2006 Bladen måste tas bort först ja. Det var ju dumt att jag inte tänkte på. På de trebladiga är det en 6mm insexskruv som låser varje sprint. Vet ej hur de låses på den tvåbladiga varianten. Ingen som har en manual på drevet som kan hjälpa till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperochHelena 0 Postad 10 November , 2006 Jag har samma problem. Första säsongen med båt med inombordare och 110S-drev. Jag hittar och får av två insex-hylsor/muttrar, sedan tar det stopp. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 November , 2006 Jag tror ni har en annan propellertyp. Fråga förre ägaren. Eller går det att se något propellerfabrikat? Den typ av propeller vi har är så enkel att montera av så vi gör det varje höst för att slippa få den stulen. Det finns flera olika typer som passar s-drevet som inte är Volvo Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser