Lars_J 0 Postad 31 Oktober , 2006 Hej, I vår scoutkår har vi en följebåt med 15 hästars johnson utombordare. Den hanteras av flera med olika vana, ofta på grunt vatten. Propellern går i stenar, sand, dy och börjar bli ganska medfaren. Är det någon som har något bra tips för att skydda den eller göra den starkare? Kan man sätta någon bur runt? Hur påverkar det farten, båten planar trots allt. Eller skall man byta till propeller i annat material. Har för mig att jag sett en plastpropeller med ring runt. Dessutom är det ju en fördel om propellern inte kan skada folk i vattnet. Tacksam för råd. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 31 Oktober , 2006 Nu blir jag lite orolig.... Det kanske är bäst att jag inte låter mina barn gå med i scouterna? Naturligtvis måste en båt framföras av någon med vana, eller också att någon van person åker med och dirigerar. Att det är en fördel att propellern inte kan skada folk i vattnet håller jag med om, med det uppnås genom att inte köra där det är folk i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 31 Oktober , 2006 Propellrar var det jag frågade om, inte hur man utbildar ledare eller hur man plockar upp folk ur vattnet utan att komma i närheten av dem med följebåten. Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 31 Oktober , 2006 Kanske ni skall byta till något utan propeller?? //Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 31 Oktober , 2006 Imponerande svar (Frågan är hyfsat relevant, eftersom den dessutom kan ge vissa tips till oss som på våra fisketurer åker runt på grunda och vassrika vatten! Så alla ni som kanske har erfarenhet av att skydda propellern är varmt välkomna att ge ett seriöst svar på frågan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 1 November , 2006 Hej Lars J Har ett par bekanta som driver färjetrafik med ett par räddningsbåtar ombord, och dom tillverkade skydd runt propellrana själva och fick det godkänt av besigtningsmannen.Materialet är 3mm syrafast korrigerad(hålplåt) plåt valsad till propellerns diameter( 20mm) och fäst i skeddan och kavitationsplattan.Borde inte påverka båtens fartresurser nämvärt. Enkelt och skyddar mot personskador, men hur den skyddar mot grundkänning vet jag ej. //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 1 November , 2006 Har du kollat på www.ringprop.se? Kanske inte passar eran motor?? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 November , 2006 Att utombordare saknar skydd är underligt då en snurra ofta används på mer lekbetonade båtar. Jag tänker på den risk för att få en stämning på halsen som företag i USA ständigt löper. Att dessutom rädda propellern gör inte skyddet mindre eftersträvansvärt. Alla med snurra har väl någon gång råkat hälsa på graniten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 2 November , 2006 Utombordaren med jetdrift ligger aningen itanför budget. Men ringprop verar var en bra ide. Verkar inte finns för vår utombordar, men jag får kolla med någon återförsäljare. Annar får det bli hemsmide. Tack för tipsen. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GSil 0 Postad 2 November , 2006 Hej, klart att man ibland kör där det är grunt och stenigt eller som jag i is! Ett bra alternativ är att byta till stålpropeller, betydligt mycket tåligare men ganska dyra. Jag har även sett propellerskydd på Duells. vet inte om de säljs nu men de har haft det iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaape 0 Postad 2 November , 2006 Min son hade ett propellerskydd på sin 15 hk trollingmotor. Är det något sådant du efterfrågar? Konstruktionen är hemmatillverkad och fungerade perfekt vid trolling på okända eller grunda vatten. Bifogar bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 3 November , 2006 Rutger, Jag var nog otydlig. Med hemsmide menade jag inte att själv försöka bygga en ringpropeller, utan att fästa en skyddsring på kavitationsplattan och skäddan som någon nämnde i tidigare inlägg. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser