Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Sungam

Kamrem eller kamkedja?

Rekommendera Poster

Hallå.

Har åkt utombordare i alla år men köpte en Uttern S55 slutet av sommaren.

Valde inombordar alternativet Mercruser 3,0. Någon som vet om det är kamrem eller kamkedja på denna motor?

 

Nästa fråga till expertpanelen, har läst det mesta på forumet angående konservering. Vid genomspolnning av kylsystemet är spolmuff det enda alternativet? Den känns inte klockren i passformen, är det knepigt att få det bra?

 

I instruktionsboken har jag sett någon form av anslutning direkt på drevet. Någon som vet något? verkar onekligen smidigare...

 

mvh

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag jag kan komma fram till så är det en stöttstångsmator, och har alltså inte kammen i topplocket utan i blocket, alltså varken kamkedja eller rem, men därimot har den kamdrivning innaför bröstkåpan som kan vara en kedja eller kugghjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Angående konservering så läser jag inget i servicehandboken om att använda spolmuff, där tömmer man motorn genom dräneringsskruvarna och genom att vända upp och ner på slangen från termostathuset. Drevet tömmer sig själv och man ska bara se till att alla dräneringshål är öppna. Efter denna procedur öppnar man locket till termostathuset och fyller motor limpa med glykol.

 

Så lyder herrens ord!

 

Om du önskar manualen så säg till.

 

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor har kugghjul för kamdrivningen. Underhållsfritt och bra.. inget man behöver rota med. Finns många sätt att konservera. Spolmuff läcker en del.. Jag gör så att efter att jag tagit av drevet så sätter jag in en slang i kylvattenhålet i bälghuset som passar exakt där. Den går till en plastdunk fylld med färdigblandad glykol som har ett uttag för tryckluft. Lägger sen dunken på badbryggan och sätter sen ett litet lagom tryck i dunken så går blandningen runt i och kommer ut så fint genom avgasavloppen..

Min motor har s.k. helsystem, alltså slutet system och med glykol även i limporna, så det jag behöver köra genom är endast slangar, styrservokylaren och värmeväxlarens sjövattendel. Hur som helst ett smidigt sätt. Detta går säkert att använda även på halvsystem och sjökylda motorer, men blir lite mer att tänka på då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Haha Spolmuffen finns ej med i någon manual. Utan d är den lätta vägen till målet att spola ut saltvattnet i limpor, kanaler, pumphus etc... Att bara tappa ur havsvattnet duger inte i längden mycket blir kvar med rost som följd.. Och ska man se till dagens priser på kyllimpor gämfört med vad en spolmuff kostar så kan man alldrig räkna hem priset i limpor iaf.. En spolmuff kostar ca 50 kr och är d enklaste sättet att spola rent en motor.

 

Sedan så finns många sätt att få i glyckolblandningen.. D går att fylla upp förhand men även med spolmuffen.. När maskin är varmkörd dvs efter d att du spolat ur allt havsvatten går d fint att pipa över till glyckolblandningen på dunken som du placerar liggande på badbryggan.. Och när motorn sugit i sig all glyckol så är d daggs för oljebyte då varm olja flyter bättre så rinner d som vatten nåja nästan iaf... Men var noga med att kontrolera frysskyddet på motorn...

 

!!!MVH REXCO!!!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj igen!

 

Läste lite nogrannare och där stod:

 

If boat has been operated in salty, polluted or mineral- laden waters, flush cooling system.

 

Tittar man under flushing cooling system hittar man en spolmuff. smiley-embarassed.gif\ Tycker att Mickes_se sätt att fylla på glykol verkar bra, då slippar man ju byta packningen till termostathuset.

 

/Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst men då måste drevet av.. Viserligen inga större svårigheter då Alpha drevet är relativt lätt att demontera... Men jag tar bara av drevet för lager och bälgbyte.

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.. Drevet måste av om man gör som jag. Fast jag tar alltid av det, om inte för stöldrisken så för att kunna smörja och kolla knutkorsen, känna på stödlagret och kolla så att allt står rätt till inne i bälgen dvs inget vatten.. Fetta in stödlagret är också bra att göra med drevet avtaget för då ser man vad som händer.. Alpha dreven är som sagt mycket enkla att ta av och sen går det åt en packningssats för en dryg 100-ring bara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar på mina frågor och ytterligare tips.

Skönt att slippa kamrem, vet att 3,0 är en av äldre konstruktion, känns gott med utprovade och enkla konstruktioner (inte mycket el på ett spett).

 

Spolmuff verkar populärt och beprövat blir att prova nästa höst. I år fick båthandlaren stå för vinterservicen. Min insatts blir att polera och försöka hålla båt och motor i nyskick. Fick tipset att dra en burk 5-56 över motorn innan vintervilan. Håller kopplingar fräscha och hindrar ev rost på diverse ställen. Kan vara värt att prova.//Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...