Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
stilig_knubbis

b23

Rekommendera Poster

Gäst Nissed

Ja det är en bra motor, lättmekad och bra tillgång till reservdelar till vettiga priser.

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen marin variant av B23 med insprutning. Den kom med en eller tva forgasre. Troligtvis var det for VP ville halla sa mycket (kanslig for fukt) elektronik som mojligt borta och ur baten pa den tiden. Idag ar det ju annorlunda.

 

Finns sakert en del som satt pa insprutning i efterhand men ofta sa far du problem med att montera din oxygen sensor (var signal ar ett maste for en korrekt luft/bransleblanding). Det finns helt enkelt inget bra stalle pa ett vattenmantlat grenror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Har du tänkt att marinkonvertera den?

Om du har en motor som du kan plocka över marindelarna ifrån så kan det löna sig, annars så blir det nog en ganska dyr affär om du tänker köpa nya grejjor. Hur du gör med lamda sond osv. vet jag faktiskt inte, men du kan få lite tips här.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder K-Jetronic insprutningen dvs b23e, kommer du bort från lambasonder och komplicerad elektronik.

 

Det är en mekanisk insprutning som reglerar bränsleflödet men hjälp av en våg/platta som flyttas med hjälp av luftflödet i insugnings röret.

 

 

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det går att köra en insprutning typ LH 2.4 utan lambdasond, det insprutningsdatorn gör är att köra på de mappade värdena, inte helt optimalt men fullt tillräckligt för att köra en båt utan katalysator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Inga alls, möjligen förgasarna, men jag tror inte att dom passar.

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din B20 har varit kopplad mot ett 280-drev så borde struten gå att använda om man tar med medbringarplattan från B20 svänghjulet (för jag tror att struten har dom grova splinesen mot motorn), hålen på plattan borde passa på B21-B23 rakt av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Struten passar, men.....hur är det med lutningen...

 

Sitter inte bulhålen så att motorn blir stående? i bilar lutar motorn, men om man skruvar den på en strut från (b20.... Hur blir det då med oljesumpen och pumpen...

 

 

kolla med nån som vet.....Typ plarsa

 

 

Senast ändrad av Rigor73 | 26 april 2007 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå lutningen, på B20 sitter den rakt och på B21-B23 baserade motorer så lutar den, det är samma strut men olika splinesgrovlek på mellanaxeln mot svänghjulet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom struten endast sitter fast i båten (280 skölden) via dom stora klämringarna så kan struten vrida sig så den passar stående (B20) eller lutande (B21-B230) motormontering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan du byta till B20 tråg och oljepickup på B23/B230 om du vill ha den rak! Kanske blir bättre med plats så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...